Recesiunea economică și seceta au afectat traficul de mărfuri din portul Constanța

452

Articole de la același autor

Recesiunea economică generată de pandemia Covid-19 a afectat traficul de mărfuri din mai toate porturile lumii. Fluxurile de produse energetice, siderurgice și de mărfuri generale containerizate au înregistrat cele mai semnificative reduceri.

Încetinirea economiei mondiale, amânarea a numeroase proiecte de investiții, scăderea consumului populației, dar și a celui industrial au condus la diminuarea volumului de mărfuri transportate pe mările și oceanele planetei. În schimb, fluxurile de produse agroalimentare se mențin la un nivel ridicat.

În primele opt luni ale acestui an, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au manipulat împreună 40.464.158 tone de mărfuri, cu 6,74% mai puțin față de aceeași perioadă din 2019. Traficul maritim s-a ridicat la 30.503.298 tone (fiind în scădere cu 8,12%), iar cel fluvial a fost de 9.960.860 tone (mai mic cu 2,24%).

Agricultura susține portul Constanța

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 36.302.957 tone de mărfuri, cu 3,82% mai puțin față de perioada ianuarie - august 2019. A influențat pozitiv creșterea cantităților de: cereale (+14,82%), îngrășăminte (+22,01%), petrol brut (+6,83%), produse chimice (+13,08%) și ciment (creștere de 5,52 ori).

În structura traficului nu s-au produs schimbări semnificative. Cerealele și semințele uleioase au reprezentat 44,21% din totalul fluxurilor de mărfuri derulate. Ponderi importante au înregistrat: mărfurile containerizate (11,56%), hidrocarburile (11,07%), minereurile și deșeurile metalice (10,41%), îngrășămintele și produsele chimice (10,19%), cărbunele (5,47%).

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 4.197.908 tone de mărfuri, respectiv 422.405 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 5,57%, în tone, respectiv 6,10%, în TEU.

Midia – în suferință

În lunile ianuarie – august 2020, zona petrolieră Midia a derulat un trafic de mărfuri total de 3.926.583 tone, cu 28,35% mai mic decât în aceeași perioadă din 2019. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 88,30% din totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat un declin de 32,38%, ca efect al reducerii cererii de carburanți.

Surpriza o reprezintă micuțul port Mangalia, care a manipulat 234.618 tone de mărfuri, cu 49,10% mai mult decât în ianuarie - august 2019. În structură, cimentul reprezintă 56,91% din traficul total al acestui port, iar produsele petroliere, 41,53%.

Previziuni pesimiste

Evoluția traficului de mărfuri în următoarele luni depinde de evoluția pandemiei la nivel global, de revenirea vieții sociale la normalitate și relansarea economiei.

Portul Constanța a suferit un al doilea șoc începând din al doilea semestru al anului, ca urmare a reducerii cantităților de cereale și semințe uleioase pentru export. Seceta extremă a afectat grav culturile de grâu, orz, ovăz și rapiță din România, astfel că recolta din acest an este cu 50% mai mică decât în 2019.

Dacă volumul mediu lunar al fluxurilor de mărfuri se va menține cel puțin la nivelul primelor opt luni, porturile maritime românești vor încheia anul 2020 cu un trafic total de 60.696.237 tone, inferior recordului de 66.603.292 tone realizat în 2019.

x x x

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 163,8 milioane de tone de mărfuri, mai mici cu 3,0% față de perioada ianuarie - august 2019. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 94,2 milioane tone de mărfuri, cu 8,6% mai puțin decât în același interval de timp al anului precedent. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse – 17,8 milioane de tone (+12,0%), Kavkaz – 13,8 milioane de tone (-0,9%), Taman – 13,3 milioane de tone (+36,9%), Rostov pe Don – 11,1 milioane de tone (+3,7%).



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3602 secunde