"Rechini" și disperați pe piața forței de muncă marinărești

1392
1
Barometrul pieței forței de muncă marinărești indică furtună. Oferta de locuri de muncă este în scădere chiar și în cazul tancurilor petroliere, un sector care a dus-o ceva mai bine în anii de criză economică 2009 - 2011, afirmă Florin Urziceanu, președintele

Asociației Companiilor de Crewing din România.

Pentru shipping-ul mondial, 2012 este tot un an de criză. Nevoite să își restrângă activitatea și să facă economii, multe companii de navigație puternice, din Europa, au renunțat să mai organizeze programe de practică pentru cadeți. Până și ofițerii juniori găsesc mai greu un loc de muncă. Iar în cazul nebre-vetaților e… jale.

Situația locurilor de muncă pentru navigatorii europeni în general, pentru cei români în special, se va înrăutăți în viitorul apropiat. Pentru a-și reduce cheltuielile cu forța de muncă, armatorii apelează tot mai mult la asiatici.

"Una dintre marile companii de navigație norvegiene, lider pe piața transportului de mărfuri vrac, a anunțat că, de la 1 ianuarie 2013, nu va mai angaja echipaje europene. Încă de pe acum a început înlocuirea lor cu chinezi și filipinezi" - a declarat Urziceanu.

De altfel, pierderea locurilor de muncă de către navigatorii europeni va fi una dintre temele de pe agenda reuniunii de la începutul lunii mai 2012, a Asociației Eurocrew. Organizația reunește asociații ale companiilor de crewing (furnizoare de forță de muncă marinărească) din: Croația, Letonia, Polonia, România și Slovacia.

Odată cu scăderea ofertei de locuri de muncă, "rechinii" de pe piața crewing-ului s-au înmulțit și au devenit mai agresivi. Este vorba de firme neautorizate să facă plasarea forței de muncă marinărești. În schimbul unor comisioane ilegale, care pot urca de la câteva sute de lei la câteva mii de dolari sau euro, acestea vând, de regulă iluzii. Mult mai rar, furnizează locuri de muncă pe navele unor armatori neserioși, falimentari, care nu își plătesc echipajele și le abandonează prin diferite porturi ale lumii.

La 1 ianuarie 2012, un număr de 96 de companii erau autorizate de către Autoritatea Navală Română, în baza prevederilor HG nr. 83/2003, să presteze servicii de crewing. Piața este parazitată de alte zeci de firme neautorizate. Site-urile cu oferte de locuri de muncă sunt invadate de anunțurile lor. "Rechinii" crewing-ului pot fi recunoscuți cu ușurință, întrucât își oferă serviciile contracost.

"Convențiile internaționale și naționale interzic angajatorilor să solicite bani de la marinari, indiferent sub ce formă. Îi sfătuim pe navigatori să nu scoată niciun ban din buzunar și să ne informeze imediat dacă cineva le solicită vreo taxă" - atenționează Costică Stici, vicepreședintele Sindicatului Liber al Navigatorilor.

Potrivit articolului nr. 5, HG nr. 83/2003: "(1) Toate cheltuielile destinate selecției și plasării personalului navigant sunt în sarcina agenției de personal navigant. (2) Cheltuielile destinate selecției și plasării personalului navigant nu pot fi transmise direct sau indirect, în totalitate ori parțial, în sarcina personalului navigant."

Unele dintre firmele care recrutează ilegal navigatori, contra unor taxe, folosesc drept camuflaj tot felul de servicii, precum: constituirea de baze de date, procesarea datelor personale pentru a le pune la dispoziția armatorilor, stagii de practică și muncă, vacanțe pe nave de croazieră îmbinate cu munca și multe alte invenții.

"Orice activitate legată de plasarea marinarilor, inclusiv con-stituirea de baze de date, trebuie să se supună prevederilor HG nr. 83/2003 și convențiilor internaționale ILO. Acestea precizează și condițiile în care pot fi transmise armatorilor aplicațiile cu datele personale ale forței de muncă. De altfel, există și prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date. Aceasta obligă operatorii datelor cu caracter personal, deci și agențiile de crewing să se autorizeze la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Firmele au dreptul să transmită datele numai anumitor utilizatori, care sunt declarați dinainte. Nu pot susține că pun baza de date la dispoziția oricui" - atenționează Florin Urziceanu.

Stimați navigatori și cadeți aflați în căutarea unui contract de îmbarcare, scopul acestui articol este acela de a vă ajuta să vă feriți de "rechinii" din crewing. Oricât de disperați ați fi, înainte de a încheia o înțelegere cu cei ce vă oferă servi-ciile, verificați dacă respectivele firme sunt autorizate de ANR și Autoritatea Națională de Suprave-ghere a Prelucrării Datelor cu Ca-racter Personal. În niciun caz nu trebuie să acceptați plata vreunui comision!

Comentează știrea

EscorteDinRomania.ro
3 aprilie 2015
EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi...

EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi... www.EscorteDinRomania.ro -Escorte Constanta, Escorte Bucuresti, Escorte Brasov, Escorte Cluj, Escorte Iasi, Escorte Timisoara, Escorte Arad, Escorte Craiova, Escorte Targu Mures, Escorte Mures, Escorte Oradea, Escorte Satu Mare, Escorte Tulcea, Escorte Buzau, Escorte Pitesti... Lista detaliata pe judete pentru servicile de escorte din Romania si saloane de masaje erotice din Romania pe: www.EscorteDinRomania.ro escorte unice...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2455 secunde