România "reinventează" transportul ecologic, cu trenul

843
Viitorul este al economiei "verzi", al societății ecologice, al respectului față de natură. Producția de energie electrică și termică din surse regenerabile câștigă tot mai mult teren. Casele "verzi", care conservă energia pe care o extrag din razele soarelui, din vânt sau din pământ, au început invazia planetei.

În transportul terestru, automobilul electric și motorul cu hidrogen, aflat pe bancul de probe, amenință supremația motoarelor pe benzină și motorină. Dar cea mai de seamă noutate e "reinventarea" trenului electric.

Pare incredibil, dar înainte de 1990, transportul terestru din România era mult mai "verde" decât astăzi. Transportul de mărfuri și de călători între județe era realizat, preponderent, pe calea ferată, cu trenuri acționate electric.

Unde ne aflăm în prezent? Un raport al Societății Naționale "CFR Marfă" menționează următoarele. "Cota de piață a transportului feroviar de marfă (în comparație cu celelalte moduri de transport al mărfurilor - rutier, fluvial, aerian, maritim, conducte - n.n.) a crescut de la 12,2%, în anul 2009, la 17,4% în anul 2010." Altfel spus, la această oră doar o cincime din transportul de mărfuri, din țara noastră, este "verde".

În ultimii 20 de ani, transportul feroviar a pierdut teren, în favoarea celui efectuat de operatorii auto privați. Managementul ineficient, politizat, și corupția au adus companiile de calea ferată, cu capital de stat, în pragul dezastrului, iar balanța s-a înclinat dinspre transportul ecologic spre cel poluant.

Din 2010, a început restructurarea companiilor feroviare și roadele se văd. Cota lor de piață a crescut, iar rezultatele financiare s-au îmbunătățit. În cazul "CFR Marfă", pierderea a scăzut de peste 10.000 ori, de la 535,234 milioane lei, în 2010, la 50.271 lei, în primele 9 luni din 2011.

Reforma din CFR a însemnat mai curând o acțiune chirurgicală, de eliminare a organelor bolnave, putrede. S-au operat concedieri de personal, suspendări de trenuri, închideri de activități, de stații, linii și instalații. În schimb, partea de construcție, de modernizare a fost destul de timidă. Putem nota la realizările de la acest capitol modernizarea căii ferate București - Constanța, care a adus siguranță și viteză crescută.

România are nevoie de o strategie în domeniul transporturilor, care să susțină nevoile economiei naționale și europene în următorii 50 de ani și să încurajeze asimilarea tehnologiilor eficiente economic și din punct de vedere al mediului. Legislația, investițiile de stat și private, sistemul fiscal și cel al ajutoarelor de stat vor trebui să susțină obiectivele strategice.

Guvernul, ministerele transporturilor, economiei, agriculturii, mediului și finanțelor ar trebui să pună la îndemâna operatorilor din transporturi astfel de master-planuri. În baza lor, transportatorii și-ar putea planifica investițiile pe termen mediu și lung.

Transportul feroviar de mărfuri din județul nostru este dependent de comerțul exterior, de activitatea din porturile Constanța și Midia. Din țară, spre Constanța, vin trenuri cu cherestea, cereale, motorină, benzină, fosfați și îngrășăminte chimice, ciment în saci, țeavă, containere cu mărfuri generale. În sens invers, pleacă garnituri de tren cu cărbuni, bauxită, zahăr, țagle, role metalice și tablă, containere. La rândul său, portul Midia "pompează" trenuri cu gaze lichefiate.

În ultimii ani, mare parte din transportul de cereale spre Constanța s-a mutat de pe auto pe calea ferată, ca urmare a prețului cu 50% mai mic. Cererea crescută a determinat "CFR Marfă" să investească în modernizarea a 2.000 de vagoane specializate.

Deschiderea liniei Ro-Ro, Pendik - Constanța, la sfârșitul anului a adus un flux de 1.000 de TIR-uri în total, în ambele sensuri, până la această oră. Potențialul liniei este de circa 30.000 de vehicule pe an. Există un interes major atât de partea turcilor, cât și a României, ca tranzitarea TIR-rilor prin țara noastră, spre Ungaria, Austria și Germania să se facă pe calea ferată, în vagoane specializate, Ro-La. "CFR Marfă" dispune de 100 de vagoane de acest fel, care necesită revizii și reparații.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Marţi, 21 Februarie 2012
Stire din Eveniment : Au jefuit o garnitură de tren
Pagina a fost generata in 0.3805 secunde