Sclavie cu brevet de ofițer maritim

4149
7
Sclavie cu brevet de ofițer maritim - sclavie-1501168177.jpg
r Cazul fără speranță de rezolvare al unui tânăr ofițer electrician român


"Sclavia modernă nu poate fi tolerată în apele Marii Britanii", este titlul unui comunicat al Federației Internaționale a Transportatorilor, în care e prezentat cazul recent al navelor "Reggae", "Tahsin" și "Seccadi", aparținând armatorului Voda Shipping, din Istanbul. Echipajul de pe "Tahsin" - cinci turci, doi indieni și doi georgieni - era neplătit de trei luni, iar un marinar indian nu își mai primise salariul din septembrie 2016. Unul dintre navigatori, un AB, avea un salariu de numai 250 dolari pe lună, cu mult sub standardul minim prevăzut de Organizația Internațională a Muncii. În plus, la bordul navei nu exista apă potabilă de peste zece zile, iar alimentele se terminaseră. Inspectorii ITF au constatat că echipajul de pe nava "Seccadi" era plătit cu mai puțin de 0,85 dolari pe oră, iar plata marinarilor de pe "Reggae" era întârziată cu trei luni.

În urma intervenției ITF, lefurile restante ale navigatorilor de pe cele trei nave au fost achitate la cel puțin nivelul minim prevăzut de Organizația Internațională a Muncii, iar acolo unde a fost cazul, navigatorii au fost repatriați.

Cazurile de "sclavie modernă" prezentate mai sus au avut un final fericit pentru navigatori, grație intervenției inspectorilor ITF din Marea Britanie.

Din păcate, în shipping-ul intenațional există și situații disperate, aproape fără ieșire. În cele ce urmează, vom relata cazul ofițerului electrician Vlăduț V., de pe nava "D-Star".

Navigatorul a fost recrutat prin intermediul unei firme de crewing din România, dar fără să aibă vreun contract cu aceasta. În decembrie 2016 a ajuns la bordul navei, un cargou cu capacitatea de 3.075 tdw, lungimea de 81,9 metri și lățimea de 18,03 metri, construit în 1990 și înmatriculat sub pavilion Liberia, al cărui armator este, se pare, un iranian.

Aflat abia la al doilea voiaj și neavând niciun fel de cunoștințe despre raporturile de muncă și contracte, tânărul a semnat un contract de îmbarcare pe patru luni, pe care nu s-a obosit să-l citească și din care nu a primit niciun exemplar.

De două luni, nava a rămas fără angajamente și este ancorată în rada portului Dubai. Și întrucât proprietarul are mari probleme financiare, echipajul este plătit cu… promisiuni. Exasperați, marinarii au semnat un memoriu, prin care solicită plata salariilor și repatrierea. Dar cine să-i ajute?

Vlăduț V. se află de șapte luni la bord cargoului "D-Star" și a ajuns la capătul puterilor. Armatorul îi datorează peste 20.000 euro. Un prieten a aflat de situația sa și l-a sfătuit să contacteze organizațiile internaționale. Dar pe cine anume? Organizația Maritimă Internațională, Organizația Internațională a Muncii, Uniunea Europeană? Niciuna dintre ele nu are competența de a-i rezolva cazul. Singurele care ar putea să-l ajute sunt organizațiile profesionale ale navigatorilor, din care el nu face parte.

Cazul său a ajuns în atenția Sindicatului Liber al Navigatorilor.

"Situația este dificilă pentru Vlăduț. Când a plecat pe mare nu a ținut cont de nimic. A făcut greșeli esențiale și nu s-a interesat de absolut nimic. Acum, problema lui se poate soluționa doar pe calea Justiției, dar pentru aceasta ar trebui să angajeze un avocat. Nefiind membru al Sindicatului Liber al Navigatorilor, organizația nu se poate implica financiar, să-i suporte cheltuielile de judecată sau să întreprindă alte demersuri costisitoare.

Nava are certificat MLC 2006, dar nu este acoperită de o asigurare pentru caz de abandon și neplată a salariilor, conform convenției internaționale.

Pentru că nu are niciun contract cu firma de crewing care l-a recrutat, nu se poate executa asigurarea acesteia, pentru caz de neplată, abandon și repatriere.

Nava este asigurată de un club de asigurări olandez, care nu face parte din grupul celor 13 cluburi recunoscute la nivel internațional. În plus, asigurarea nu este și pentru cazul de abandon, neplată a salariilor și repatriere.

Ministerul Afacerilor Externe poate interveni pentru repatriere doar în condițiile în care cineva suportă toate cheltuielile", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.

Desigur, o mare responsabilitate pentru dificultățile prin care trece navigatorul îi revine companiei de crewing care l-a recrutat. "Aceasta susține că a încercat să facă tot ce a depins de ea, pentru rezolvarea situației, dar mai mult nu are ce să facă. Totuși, speră ca Vlăduț să fie plătit.

Am întrebat compania de crewing de ce nu îndrumă navigatorii să ia legătura cu sindicatul, înainte de a pleca pe mare. Organizația noastră le acordă gratuit informații utile, care îi ajută să evite greșelile. Din păcate, companiile de crewing nu doresc să îndurme navigatorii spre sindicat și, de aceea, suntem nevoiți să ne adresăm navigatorilor prin orice mijloace: pagina proprie de web, revista proprie "Cap Compas", mass-media și altele. O repet pentru a mia oară: nu obligăm pe nimeni să devină membru de sindicat. Vrem doar să-i informăm pe navigatori pentru a exista cât mai puține cazuri de neplată și abandon.

Cazul lui Vlăduț V. este tipic și îl facem cunoscut pentru luare aminte. Navigatorii trebuie să învețe ce trebuie să cuprindă în mod obligatoriu un contract de muncă și să-l studieze înainte de a-l semna, trebuie să solicite un exemplar al contractului, să se intereseze de navele pe care urmează să plece, să anunțe organizațiile din care fac parte atunci când salariile nu sunt achitate la timp. Într-un cuvânt, trebuie să își ia măsurile necesare pentru a nu ajunge în situația lui Vlăduț", afirmă liderul SLN.

Comentează știrea

Spanul
28 iulie 2017
Convingere sau constrangere

Pe pariu ca firma de crewing poate executa polita de asigurare si-l poate aduce in tara pe bietul om?Exista doua metode : prin convingere sau prin constrangere.Domn patron de la firma de crewing cred ca prefera a doua varianta.Trimite baietii de la DIICOT sa-l salte si sa-i dea si un sejur de 30 de zile la mititica, sa vezi cum o sa execute polita de asigurare. In spatiul public se tot discuta despre munca la negru si evaziunea fiscala.Ce a facut firma de crewing cu dl. electrician cum se numeste?De ce nu calca niciun inspector ITM sau ANAF pragula acestei agentii de crewing?Sa mai spunem ca cei de la ANR (cei de la acreditari firme de crewing)nu-si fac treaba?De ce nu sunt in stare sa scoata niste contracte tipizate ,si sa le impuna firmelor de crewing?ANR-ul ar putea sa faca o masa rotunde cu Sindicatul si cu firmele de crewing, sa discute si apoi sa elaboreze niste contracte STAS, pe care toate firmele de crewing trebuie sa le implementeze in relatia cu marinarii.De ex. in caz de : abandon, neplata salariului etc firma este obligata sa execute polita de asigurare in secunda doi ( sa citim un clasic in viata) si sa-l aduca pe om acasa.Contractul sa aibe 3 exemplare obligatorii: ANR(reprezentantul statului),firma de crewing si marinar ( angajat).Daca s-ar face asa ceva, multe firme fantoma ar trage obloanele. Acum ar fi momentul ptr ca cei de la ANR , care se ocupa de acreditarea firmelor de crewing, sa spele aceasta rusine.Actualul director este un tehnocrat care stie meserie, nu geambas politic penal ,precum cei doi inculpati :Trandafir si Cazan. PS.Intrebare ptr dl Mihalcioiu, daca dl Vladut V. ,era cetatean american sau german, oare cum trata Min de Externe acest caz?Care era reactia autoritatii navale din USA sau Germania fata de firma de crewing?

gogu
28 iulie 2017
corect Spanul

"Ministerul Afacerilor Externe poate interveni pentru repatriere doar în condițiile în care cineva suportă toate cheltuielile"- pai la ce mai avem MAE? Au bani doar pentru banchete si spionaj? Cetatenii..... la gara, nu? Asta e fratilor, aveti singuri grija de voi ca statul are grija de bunastarea lichelelor

Master
28 iulie 2017
De acord

Ce sa il mai intrebi pe Dl. Mihalcioiu. Toata lumea stie raspunsul. Nu se intampla asta din mai multe motive dar cel mai important este ca legea in tarile mentionate, de fapt in tarile occidentale este facuta de autoritati in sensul si pentru respectarea drepturilor si protejarea navigatorilor de astfel de situatii, iar la noi, ANR-ul din motive ce imi scapa nu doreste acest lucru, ceea ce se si vede, o multitudine de probleme. Mai este si mentalitatea aproape generala a navigatorului roman care crede ca le stie pe toate si ca lui nu i se poate intampla. Sindicatul este si el o problema, neavand majoritatea navigatorilor inscrisi in organizatie, astfel, cu tot respectul pe care il am pentru ceea ce face zi de zi,, nu poate face prea multe in ceea ce priveste implementarea propunerilor lor. CAm asta e. Sunt total de acord cu tine. Ai punctat foarte bine.

Tata mare
28 iulie 2017
MAE

Nu cred ca este corect. Eu am fost ajutat de MAE sa fiu repatriat dintr-o zona unde nu vreti sa fiti vreodata. Sunt profesionisti si eu am acceptat sa vin pentru ca ITF-ul in cooperare cu sindicatul imi recuperase salariile restante. Sunt sigur ca nici unul dintre cei ce citesc si sunt marinari nu ar aceepta sa plece acasa dupa 5-6 luni cu 20000 de dolari neachitati . Spera pana in ultimul moment sa ii poata recupera pentru ca stie ce are acasa, copii, familie, datorii. MAE este o institutie profesionista si trebuie sa le iau apararea pentru ce au facut in cazul meu. Nu contenesc sa le multumesc ! Respect MAE. Lucrurile sunt mai complicate.

Timonierul
28 iulie 2017
Vladut

Rezist# Vladut, suntem alaturi de tine. Vrem ca cineva sa faca ceva pentru tine. Nu se poate sa fii lasat asa. Sunt sigur ca daca a ajuns la dl.Adrian de la ITF plagerea ta , esti pe maini bune. Te va ajuta cu siguranta ! Nu trebuie sa o spuna dar sigur te ajuta. Curaj !

Navigator din Romania
28 iulie 2017
Lege de protectie

Trebuie o lege sa ne protejeze de abuzurile unor armatori si a unor agentii de crewing.

Geany
9 august 2017
Multa coruptie si incompetenta

Un SLN mai puternic, adevaratii profesionisti sa conduca ANR UL, in Romania conducerile institutiilor nu sunt persoane ...."tehnocrati" totul este politic, posturi cumparate pe bani grei, nimeni nu misca in tara asta fara politic, conducerile sunt preocupate sa si recupereze banii bagati nu sa faca ceva pentru romani, pana si filipinezii ( marinari) din puct de vedere al protectiei relatiei contractuale cu angajatorul stau ff bine, am ajuns o tara de mana a 7 a, marinarii romani nu au suport / consiliere de la nicio institutie din tara. Angajarile se fac cum se fac.. romanul pleaca pentru un ban pe mare ANR ul face doar imbarcare/ debarcare, suntem in 2017 ar trebui sa schimbam politica , luati exemplu Angliei, Olanda.. .sa vedeti ce fac institutiile de acolo, faceti ceva cu legislatia noastra, pentru marinari romani...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.1737 secunde