Se pregătește un nou val de concedieri în portul Constanța

685
Traficul de mărfuri din portul Constanța continuă să se prăbușească. Mai toate companiile înregistrează pierderi grele. Este o situație fără precedent. Unii operatori n-au manipulat nici măcar un gram de marfă pe parcursul lunii aprilie.
Agenții economici se așteaptă ca fluxurile de marfă să scadă în continuare. Pesimismul lor este confirmat de diminuarea numărului navelor care și-au anunțat sosirea. Sunt de trei - patru ori mai puține decât în urmă cu 6 - 7 luni, iar capacitatea lor este mai mică.
Degradarea traficului și a veniturilor companiilor a produs efecte în plan social. Patronatul portuar a redus cât a putut din cheltuielile materiale, apoi s-a văzut nevoit să le amputeze și pe cele cu forța de muncă.
Mai întâi s-a trecut la reorganizarea muncii pentru a reduce cât mai mult orele suplimentare și sporurile, apoi au fost înghețate salariile, iar, pe alocuri, acestea au fost micșorate.
Pentru că nu a fost de ajuns, s-a continuat cu trimiterea oamenilor în șomaj tehnic și, în cele din urmă, s-a apelat la concedieri. Forța de muncă trebuie redimensionată în raport cu volumul de muncă, afirmă patronii.
De la izbucnirea crizei, circa 350 de lucrători portuari și-au pierdut locurile de muncă. Lucrurile nu se opresc aici, spune Petre Costel, președintele Federației Naționale a Sindicatelor Portuare. În urmă cu câteva zile - afirmă liderul sindical - compania "Constanța South Container Terminal" (CSCT), parte a grupului DP World (numărul unu în lume în domeniul operării mărfurilor containerizate), a trimis în șomaj tehnic 180 de angajați. Sunt semnale că și alte companii urmează să disponibilizeze până la 150 de angajați, după Paște.
Sindicatele înțeleg fenomenul, spune Petre Costel. Tocmai de aceea nu s-au opus când a fost vorba de înghețarea salariilor, de trimiterea oamenilor în șomaj tehnic. Ele consideră, însă, că toate măsurile trebuie adoptate cu respectarea legii, a contractelor colective și individuale de muncă. Din păcate, se petrec tot mai multe abuzuri, susține liderul, și sindicatele vor fi nevoite să reacționeze față de ele. "Luna mai va fi fierbinte în portul Constanța" - avertizează Petre Costel.
Din cauza activității reduse și a lipsei veniturilor, multe dintre companiile portuare nu au mai acordat tradiționala primă de Paște, deși aceasta este prevăzută în contractele colective de muncă. Cele care au plătit-o au tăiat din ea vârtos. La "Constanța South Container Terminal", în loc de 1.200 de lei, cum prevede contractul pe unitate, angajații au primit numai 250 de lei, afirmă Petre Costel.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.7768 secunde