"WaterMota" SRL Constanța va echipa trei nave fluviale

Se vede luminița de la capătul tunelului, pe piața echipamentelor navale

465
Se vede luminița de la capătul tunelului, pe piața echipamentelor navale - sevedeluiminitawatermota1-1387480037.jpg

Articole de la același autor

Criza din shipping-ul internațional este departe de final. Cele mai afectate sunt șantierele navale. Scăderea volumului de construcții noi le-a obligat să se reorienteze spre reparații de nave, construcții off-shore și chiar construcții metalice. Șantierele care n-au reușit să se adapteze noilor condiții și-au închis porțile. 


Astăzi, Europa, Asia și cele două Americi sunt pline de șantiere care, cu lacătul la poartă, așteaptă vremuri mai bune. În ciuda dificultăților prin care trece industria navală românească, compania "WaterMota" SRL, din Constanța, a reușit să se afirme, în 2013, pe piața autohtonă a echipamentelor și motoarelor navale. 


"Anul acesta am asigurat instalații de propulsie complete (pornind de la elice până la motorul principal), diesel-generatoare, pompe pentru cinci nave fluviale noi, construite la Navrom Shipyard și ATG Giurgiu. Valoarea lor se ridică la circa 700.000 de euro. Mare parte a echipamentelor furnizate de noi sunt produse de compania sud-coreeană "Doosan".  S-au dovedit a fi mai bine adaptate la navele respective, iar raportul calitate-preț a fost mai avantajos" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Bogdan Moise - directorul general al companiei WaterMota. 


Piața echipamentelor navale este înalt concurențială. Se dă o luptă dură între marii producători. Armele lor sunt nu doar progresul tehnologic, ci și prețurile. Pe timp de criză, Asia reușește să se impună mai ales prin prețurile subvenționate.  "Coreea de Sud a recuperat mult din decalajul tehnologic care o separa de Europa, în domeniul echipa-mentelor navale. 


În urmă cu cinci ani, fabricau mult sub licență. În prezent, produc motoare după propriile proiecte. Au din ce în ce mai multe centre de cercetare-dezvoltare, pentru noi tehnologii. Înainte se vorbea de SUA, Europa și Japonia ca poli de dezvoltare pe piața echipamentelor navale. Acum, Coreea  de Sud este cel de al patrulea pol" - afirmă Bogdan Moise. 


Îmbucurător este faptul că au început să apară și producători români de echipamente navale. "În țara noastră, de regulă, se navalizează echipamente (se adaptează la domeniul naval) - afirmă interlo-cutorul. Și compania noastră face acest lucru. Luăm un motor destinat unui alt domeniu și îl aducem la cerințele navigației. Sunt firme românești care fabrică grupuri diesel-generatoare navalizate. "Reșița" SA produce reductoare navale pentru piața externă. O divizie a "Doosan Heavy Industries" a preluat IMG București, unde se produc elice, echipamente și subansambluri pentru motoare catedrală." Shipping-ul și industria navală profită de criza economică pentru a face cotitura spre navele eficiente energetic. 


"Avem de a face cu un trend accentuat de trecere spre echipamentele hibride. Uniunea Europeană alocă fonduri pentru proiectele navale cu propulsie hibridă (gaze și energie electrică) și pentru infrastructura de navigație pe apele interioare. În prezent, noi lucrăm la un proiect cu propulsie hibridă. Din păcate, ne lovim de un obstacol normativ. Legislația Uniunii Europene privind propulsia navelor este rămasă în urmă față de schimbările tehnologice. Trebuie adusă la zi. Aceasta nu este singura piedică. Porturile trebuie dotate cu stații de alimentare pentru navele cu propulsie hibridă. În privința aceasta, noi suntem în discuții cu firma "Bulmarket", din portul bulgăresc Ruse. Aceasta a demarat studiul de fezabilitate pentru dotarea porturilor bulgărești și românești cu terminale LNG. În paralel, vor lansa un studiu de fezabilitate pentru construcția unor nave propulsate cu gaze. Sunt și firme românești interesate să facă această schimbare. "Navrom Galați" are deja un studiu de feza-bilitate în lucru." 


Cum va fi anul 2014 pentru shipping, industria navală și piața echipamentelor? Pe fondul creșterii volumului de mărfuri din comerțul internațional, dar și al schimbărilor legislative din domeniul navigației, armatorii și șantierele navale au început să zărească luminița de la capătul tunelului. "Noi suntem optimiști - spune Bogdan Moise. În mod sigur, vom atinge nivelul din 2013. Cele trei contracte discutate până la această oră, pentru trei nave fluviale mai mari, ne asigură mai mult de jumătate din cifra de afaceri a anului 2013. De asemenea, suntem în discuție cu companiile de remorcaj din portul Constanța. În 2013, am asigurat 21 de diesel-generatoare pentru trei dintre ele. Am început să discutăm despre retehnologizarea propulsiei remorcherelor. Ne-am dovedit a fi un partener de încredere pentru ei, care poate oferi soluții adaptate la navele existente. Am demonstrat că asi-gurăm service, garanție, tot pachetul de servicii de care armatorii au nevoie."


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 2.1874 secunde