SHIPPING-ul mondial intră într-o NOUĂ ERĂ

1986
SHIPPING-ul mondial intră într-o NOUĂ ERĂ - nava-1376927717.jpg

Articole de la același autor

r Începând de astăzi, se aplică Convenția privind munca pe mare - MLC 2006

Shipping-ul mondial se află în fața unui eveniment crucial. Astăzi, 20 august 2013, intră în forță Convenția privind munca pe mare - MLC 2006.

Actul normativ reglementează condițiile minime de muncă și viață ce trebuie asigurate la bordul navelor maritime, care au cel puțin 500 tone registru brut. Printre acestea se numără cele referitoare la: salariul minim, timpul de muncă și odihnă, plata salariilor și a concediilor, repatrierea la final de contract, asistența medicală la bord, serviciile de crewing, con-dițiile de viață și hrană, protejarea sănătății, prevenirea îmbolnăvirilor și accidentelor.

Conform convenției, fiecare navă va trebui să dețină un certi-ficat și un document DMLC, care să ateste că prevederile MLC-2006 sunt îndeplinite, precum și propriul contract colectiv de muncă semnat cu un reprezentant al echipajului, recunoscut de Federa-ția Internațională a Transportatorilor (sau un sindicat membru).

Statele semnatare vor trebui să aibă un sistem de recunoaștere a contractelor colective de muncă, iar armatorii și agențiile de crewing sunt obligați să respecte convenția și să încheie contractele indivi-duale de muncă în conformitate cu cel colectiv, recunoscut de stat.

Organizația Internațională a Muncii consideră că ziua de 20 august 2013 reprezintă o piatră de hotar, de la care se deschide o nouă eră în shipping-ul mondial. Într-adevăr, aplicarea MLC-2006 va aduce schimbări majore nu doar în viața marinarilor, în statutul lor, ci și pe piața forței de muncă, în competiția dintre armatori, dintre companiile de crewing, va genera o întinerire a parcului de nave și va relansa industria navală.

Armatorii, agențiile de crewing și navele care nu respectă prevederile convenției vor fi scoși de pe piață. Shipping-ul mondial se va curăța de "rechini" și de "coșciuge plutitoare". Fenomene precum dumping-ul social, concurența neloială pe mare și corupția din porturi se vor diminua dramatic.

Sarcina de a verifica cum se respectă prevederile convenției revine statelor semnatare. Ele au obligația de a efectua inspecții de Port State Control la navele care intră și ies din porturile lor. În cazul în care se constată neconformități, nave sunt reținute până la înlăturarea deficiențelor.

Începând cu data de 20 august 2013, doar statele care au ratificat convenția înainte de 20 august 2012 au obligația de a efectua astfel de inspecții. Celelalte sem-natare au la dispoziție 12 luni, de la momentul ratificării, pentru a aplica MLC-2006.

Până în prezent, convenția a fost ratificată de un număr de 47 de state, care dețin împreună peste 75% din tonajul brut al flotei mondiale. Printre ultimele semna-tare se numără Japonia (la 5 august 2013), Marea Britanie, Gibral-tar, Isle of Man (la 7 august 2013) și Germania (la 16 august 2013).

Interesant este faptul că state fără ieșire la mare s-au grăbit să ratifice convenția. Ungaria, spre exemplu, a semnat-o pe 31 iulie 2013.

În zona Mării Negre, doar două state au ratificat convenția până la această oră: Bulgaria (pe 12 august 2012) și Federația Rusă (pe 20 august 2012). Georgia, Moldova, România, Turcia și Ucraina lipsesc de pe lista semna-tarelor.

În luna mai 2013, Comitetul Port State Control, din cadrul Organizației Paris Memorandum, din care face parte și România, a adoptat un amendament prin care prevederile MLC-2006 sunt incluse în cele ale memorandumului. Ce-rințele convenției devin subiect al inspecțiilor PSC și navele vor putea fi reținute în caz de neconformitate. Statele membre ale Paris Memorandum au la dispoziție un an după data de 20 august 2013 să adopte măsurile de aplicare a convenției.

Dintre cele 27 de state care fac parte din organi-zație, doar 12 au ratificat MLC-206: Bulgaria, Croația, Cipru, Danemar-ca, Letonia, Olan-da, Norvegia, Polonia, Federația Rusă, Spania și Suedia.

România este un important rezervor și exportator de forță de muncă marinărească, bine pregătită. Ea asigură 10% din echipajele flotei Uniunii Europene. Dintre cei 34.000 de navigatori pe care îi are, circa 16.000 de brevetați, nebrevetați, personal auxiliar și cadeți sunt pe mare.

În ciuda rolului important pe care îl joacă în shipping-ul mondial, statul român nu a semnat convenția care apără și drepturile marinarilor săi. Cu mare întârziere și grație eforturilor depuse de Sindicatul Liber al Navigatorilor, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul legii de ratificare a MLC-2006. Actul normativ va intra în dezbaterea Parlamentului României în sesiunea din toamnă. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5251 secunde