Spectaculoasă creștere de trafic, în porturile Constanța și Mangalia
418
Articole de la același autor
Piața Mării Negre este un bun barometru nu doar al economiei regionale, ci și al celei globale. Creșterile de trafic înregistrate în mai toate porturile din zonă, în primul trimestru al anului 2013, ne spun că lumea afacerilor a început să-și revină din șocul recesiunii prelungite. Mecanismele economice blocate de criză se repun în mișcare și comerțul internațional e tot mai vioi.
Statele din bazinul Mării Negre fac planuri de investiții în noi capacități portuare, în dezvoltarea celor vechi și în creșterea adâncimilor. Administrația portuară și operatorii privați din porturile Constanța și Midia continuă investițiile deja începute, iar ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, îi invită pe chinezi, japonezi și sârbi să investească în infrastructura portuară.
Zona Mării Negre prezintă un interes major pentru Rusia, lucru demonstrat de programul de investiții portuare. Atenția cea mai mare e acordată portului Taman, care va fi extins pentru a prelua o parte din traficul portului Novorossiysk. Proiectele din portul Soci, viitoarea gazdă a Jocurilor Olimpice de Iarnă din 2014, au în vedere nu doar creșterea traficului de pasageri, ci și a celui de mărfuri.
Ucraina nu stă cu mâinile în sân și dezvoltă, în zona Odessa, capacități de operare a gazelor lichefiate. La rândul ei, Georgia a atras, încă din 2010, mari investiții străine în porturile Batumi și Poti, a căror valoare va atinge un miliard de dolari până în 2015.
De câțiva ani, asistăm la o cursă a investițiilor între porturile de la Marea Neagră, o competiție benefică tuturor. Zona va fi cu atât mai atractivă pentru fluxurile de mărfuri, cu cât în jurul ei vor fi mai multe porturi dotate cu terminale moderne, capabile să primească și să opereze nave de mare capacitate.
Să revenim la traficul actual de mărfuri și să trecem în revistă cifrele din primul trimestru al acestui an, comparându-le cu cele din aceeași perioadă a anului 2012.
Potrivit datelor furni-zate de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, porturile maritime românești au manipulat, în intervalul de referință, 11.239.978 tone de mărfuri, în creștere cu 11,32%.
Portul Constanța a înregistrat o dinamică spectaculoasă, cu o creștere de 16,04%, contribuind decisiv la rezultatul de ansamblu. Traficul său a urcat la 10.082.437 tone, la sfârșitul celor trei luni.
Creșteri semnificative au fost consemnate la: minereuri de fier și fier vechi (+258,46%), produse chimice (+101%), îngrășăminte (+81,70%), semințe uleioase (+62,19%) și articole diverse (+4,40%).
Cele mai mari reduceri can-titative s-au înregistrat la: petrol brut (-49,01%), cereale (-37,58%), produse petroliere (-21,76%), cherestea (-11,42%) și combustibili solizi (-2,27%).
În această perioadă, s-a produs o importantă schimbare în structura traficului, cerealele pierzând primul loc în favoarea minereurilor de fier și de neferoase.
Traficul de containere a totalizat 1.487.190 tone, respectiv 152.113 TEU. Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2012, când au fost înregistrate 1.372.662 tone, respectiv 143.084 TEU, creșterea în tone a fost de 6,31%, iar în TEU-uri, de 8,34%.
Portul petrolier Midia a operat 1.101.517 tone de mărfuri, cu 20,35% mai puțin decât în primul trimestru al anului 2012. În schimb, portul Mangalia a făcut un salt de 127,30%, manipulând 56.024 tone.
Tendința de creștere a traficului în porturile rusești din bazinul Azov - Marea Neagră a continuat, astfel că, la finalul primului trimestru al anului 2013, a fost consemnată o creștere de 4,1%, față de aceeași perioadă din anul precedent. Traficul total a urcat la 40,3 milioane tone. Fluxurile de mărfuri uscate au regresat cu 5,2%, din cauza prăbușirii trafi-cului de cereale.
Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a derulat 28,6 milioane tone, în scădere cu 2%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Rostov - 1,8 milioane tone (creștere de 1,5 ori), Taman - 1,7 milioane tone (creștere de 4,8 ori, în urma deschiderii noului terminal pe-trolier), Tuapse - 3,8 milioane tone (-20,3%),
Potrivit informațiilor date publicității de Ministerul Infrastructurii, porturile maritime din Ucraina au operat 25,414 milioane tone de mărfuri. Nu se specifică dacă rezultatele sunt mai bune sau mai proaste decât în 2013. Cantitatea de mărfuri containerizate din portul Odessa a crescut cu 27,9%, ajungând la 121.800 tone. Traficul total a fost de 5,8 milioane tone, din care 4,6 milioane de mărfuri uscate (cu 220.000 tone mai mult) și 1,2 milioane tone de mărfuri lichide (cu 1,13 milioane tone mai puțin).
Statele din bazinul Mării Negre fac planuri de investiții în noi capacități portuare, în dezvoltarea celor vechi și în creșterea adâncimilor. Administrația portuară și operatorii privați din porturile Constanța și Midia continuă investițiile deja începute, iar ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, îi invită pe chinezi, japonezi și sârbi să investească în infrastructura portuară.
Zona Mării Negre prezintă un interes major pentru Rusia, lucru demonstrat de programul de investiții portuare. Atenția cea mai mare e acordată portului Taman, care va fi extins pentru a prelua o parte din traficul portului Novorossiysk. Proiectele din portul Soci, viitoarea gazdă a Jocurilor Olimpice de Iarnă din 2014, au în vedere nu doar creșterea traficului de pasageri, ci și a celui de mărfuri.
Ucraina nu stă cu mâinile în sân și dezvoltă, în zona Odessa, capacități de operare a gazelor lichefiate. La rândul ei, Georgia a atras, încă din 2010, mari investiții străine în porturile Batumi și Poti, a căror valoare va atinge un miliard de dolari până în 2015.
De câțiva ani, asistăm la o cursă a investițiilor între porturile de la Marea Neagră, o competiție benefică tuturor. Zona va fi cu atât mai atractivă pentru fluxurile de mărfuri, cu cât în jurul ei vor fi mai multe porturi dotate cu terminale moderne, capabile să primească și să opereze nave de mare capacitate.
Să revenim la traficul actual de mărfuri și să trecem în revistă cifrele din primul trimestru al acestui an, comparându-le cu cele din aceeași perioadă a anului 2012.
Potrivit datelor furni-zate de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, porturile maritime românești au manipulat, în intervalul de referință, 11.239.978 tone de mărfuri, în creștere cu 11,32%.
Portul Constanța a înregistrat o dinamică spectaculoasă, cu o creștere de 16,04%, contribuind decisiv la rezultatul de ansamblu. Traficul său a urcat la 10.082.437 tone, la sfârșitul celor trei luni.
Creșteri semnificative au fost consemnate la: minereuri de fier și fier vechi (+258,46%), produse chimice (+101%), îngrășăminte (+81,70%), semințe uleioase (+62,19%) și articole diverse (+4,40%).
Cele mai mari reduceri can-titative s-au înregistrat la: petrol brut (-49,01%), cereale (-37,58%), produse petroliere (-21,76%), cherestea (-11,42%) și combustibili solizi (-2,27%).
În această perioadă, s-a produs o importantă schimbare în structura traficului, cerealele pierzând primul loc în favoarea minereurilor de fier și de neferoase.
Traficul de containere a totalizat 1.487.190 tone, respectiv 152.113 TEU. Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2012, când au fost înregistrate 1.372.662 tone, respectiv 143.084 TEU, creșterea în tone a fost de 6,31%, iar în TEU-uri, de 8,34%.
Portul petrolier Midia a operat 1.101.517 tone de mărfuri, cu 20,35% mai puțin decât în primul trimestru al anului 2012. În schimb, portul Mangalia a făcut un salt de 127,30%, manipulând 56.024 tone.
Tendința de creștere a traficului în porturile rusești din bazinul Azov - Marea Neagră a continuat, astfel că, la finalul primului trimestru al anului 2013, a fost consemnată o creștere de 4,1%, față de aceeași perioadă din anul precedent. Traficul total a urcat la 40,3 milioane tone. Fluxurile de mărfuri uscate au regresat cu 5,2%, din cauza prăbușirii trafi-cului de cereale.
Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a derulat 28,6 milioane tone, în scădere cu 2%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Rostov - 1,8 milioane tone (creștere de 1,5 ori), Taman - 1,7 milioane tone (creștere de 4,8 ori, în urma deschiderii noului terminal pe-trolier), Tuapse - 3,8 milioane tone (-20,3%),
Potrivit informațiilor date publicității de Ministerul Infrastructurii, porturile maritime din Ucraina au operat 25,414 milioane tone de mărfuri. Nu se specifică dacă rezultatele sunt mai bune sau mai proaste decât în 2013. Cantitatea de mărfuri containerizate din portul Odessa a crescut cu 27,9%, ajungând la 121.800 tone. Traficul total a fost de 5,8 milioane tone, din care 4,6 milioane de mărfuri uscate (cu 220.000 tone mai mult) și 1,2 milioane tone de mărfuri lichide (cu 1,13 milioane tone mai puțin).
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Sâmbătă, 13 Aprilie 2013
Joi, 11 Aprilie 2013
Miercuri, 10 Aprilie 2013
Sâmbătă, 13 Aprilie 2013
Sâmbătă, 13 Aprilie 2013
Joi, 11 Aprilie 2013