Statisticile oficiale nu vorbesc despre adevărații vinovați ai măcelului de pe șoselele țării

1255
Statisticile oficiale nu vorbesc despre adevărații vinovați ai măcelului de pe șoselele țării - fondprintstatisticileoficialenuv-1618501499.jpg

Articole de la același autor

Pe străzile României se moare mai mult decât în războaiele din Orientul Apropiat. Nu gloanțele, dinamita ori rachetele sunt cele care mutilează mii de oameni și curmă mii de vieți în fiecare an. Armele morții sunt milioanele de vehicule care aleargă, zi și noapte, pe șoselele țării. Legile tot mai aspre sunt o stavilă prea firavă în fața cailor putere ucigași.



Campioana accidentelor rutiere


Într-un interval de 10 ani (din 2009 până în 2019) pe șoselele României au avut loc 99.028 de accidente rutiere grave, soldate cu 115.699 victime, din care 22.400 morți și 93.299 răniți grav.

Numai în anul 2019 au avut loc 31.146 de accidente rutiere, din care: 8.642 accidente grave (respectiv 27,75% din total) și 22.504 accidente ușoare (72,25%). În urma lor au rămas 41.533 victime, respectiv: 1.864 de morți, 8.125 de răniți grav și 31.544 de răniți ușor.

În clasamentul Uniunii Europene pe anul 2018, țara noastră deține primul loc cu un număr de 96 de victime ale accidentelor rutiere la un milion de locuitor. Alături de ea se situează alte patru state din fostul bloc comunist: Bulgaria (87 victime), Croația și Letonia (ambele cu 77 victime) și Polonia (75 victime). La polul opus se află Danemarca (30 victime), Suedia (32 victime) și Olanda (35 victime), Malta (38 victime), Spania (39 victime) și Germania (40 victime).

Sunt românii predispuși la accidente?

Clasamentul european pune sub semnul întrebării statisticile Poliției Rutiere din România, care plasează neatenția, viteza excesivă, oboseala și consumul de alcool în fruntea cauzelor accidentelor.

Dacă lucrurile ar sta așa, ar însemna că românii, spre deosebire de danezi, suedezi, olandezi, spanioli sau germani, au trăsături de personalitate care îi predispun spre accidentele rutiere: sunt mult mai neatenți, le place mai mult viteza, obosesc mai ușor și sunt mai predispuși să consume alcool. Cum nu există nicio dovadă științifică în acest sens înseamnă că anchetele și statisticile Poliției Rutiere ignoră factorii obiectivi reali care fac ca frecvența accidentelor rutiere să fie mai mare în țara noastră decât în multe alte țări europene.



Vinovați sunt doar șoferii


Stimați cititori, la producerea evenimentelor rutiere contribuie direct sau indirect, activ sau pasiv chiar instituțiile statului, adică tocmai cei ce au obligația să lupte pentru apărarea vieții cetățenilor. Nicio statistică oficială nu vorbește despre starea dezastruoasă a infrastructurii rutiere, despre gropile de pe șosele, despre canalizările fără capace, despre parcarea națională reprezentată de trotuarele și carosabilul României, despre pădurile de panouri publicitare din calea automobilelor, despre proasta iluminare a rețelei rutiere, despre deficiențele sistemului de avertizare.

În procesele verbale încheiate în urma accidentelor nu se amintește niciun cuvânt despre faptul că vizibilitatea și manevrabilitatea în trafic sunt îngreunate cu largul concurs al administrațiilor locale. În zadar autoritățile înăspresc sancțiunile, dacă primăriile și consiliile locale se străduiesc să asigure condițiile favorabile producerii accidentelor.

Instituțiile statului văd doar copacii - șoferii implicați în accidente. Nu au ochi pentru pădure - orașele și satele incapabile să ofere șosele și străzi adecvate unui trafic rutier sigur, civilizat.

Falimentul transportului în comun

Parcul auto al României sporește cu fiecare zi, numărul mașinilor cu motoare de mare putere este în creștere, în vreme ce căile rutiere sunt tot mai proaste și tot mai înguste. În evidențele Direcției Regim de Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor de la noi din țară, la 31 decembrie 2019, figurau 8.749.390 de vehicule, din care, potrivit unei cercetări a Institutului Național de Statistică, 78,1% aparțineau persoanelor fizice.

Infrastructura rutieră din România nu este pregătită să preia acest număr record de autovehicule. Cele mai multe dintre orașele țării au fost proiectate, construite și dezvoltate pornind de la premisa că deplasarea populației este asigurată de serviciile de transport în comun. Autoritățile din anii 1950 – 1990 nu și-au imaginat că fiecare familie de români va ajunge să aibă un autoturism sau chiar două. N-au construit șosele încăpătoare pentru un flux auto intens și nici parcările necesare.

Creșterea explozivă a numărului de autoturisme a fost determinată, mai puțin de modă și de nevoia de prestigiu, cât mai ales de necesitate. Transportul în comun n-a ținut pasul cu cerințele călătorilor (vă mai amintiți înghesuiala din autobuzele, tramvaiele și troleibuzele anilor ’70 – ’90 și de călătoritul pe scară?), iar transportul feroviar de călători din zilele noastre e un adevărat coșmar. De aceea, românii au recurs la soluția mașinii personale.

Milioane de vehicule cu probleme

Din cauza nivelului scăzut al veniturilor populației, parcul auto din România a crescut, în mare măsură, pe seama vehiculelor second-hand. Câte dintre autovehiculele aflate în circulație sunt sigure? Pe parcursul anului 2020, Registrul Auto Român a verificat în trafic, din punct de vedere tehnic, 64.096 de vehicule, la nivelul întregii țări. În urma controalelor, s-a constatat că 45,61% dintre acestea aveau deficiențe tehnice majore sau chiar periculoase și au fost declarate neconforme.


Dacă extrapolăm constatările de pe acest eșantion la întregul parc auto ar însemna că peste 3,990 de milioane de autovehicule prezintă deficiențe tehnice majore sau chiar periculoase.

x x x

Situația este critică, dar autoritățile fac mult prea puțin pentru a elimina cauzele obiective ale accidentelor rutiere. Ele știu una și bună: de vină sunt doar conducătorii auto și trebuie rupți cu amenzi și dosare penale. Nici nu concep ca instituțiile statului să fie luate la întrebări, să li se găsească vreun cusur și să fie arse cu sancțiuni. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Marţi, 23 Martie 2021
Stire din Economie : Expansiunea automobilului electric
Luni, 15 Martie 2021
Stire din Economie : UE va introduce taxa de carbon
Pagina a fost generata in 0.3603 secunde