Traficul de mărfuri din Marea Neagră scade doar în porturile românești
535
Anul 2012 a început foarte prost pentru porturile Constanța, Midia și Mangalia. În lunile ianuarie și februarie, au derulat un trafic de mărfuri de 6.117.122 tone, cu 6,99% mai mic decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Fără îndoială sunt câteva cauze majore ale declinului. Iarna extrem de grea a blocat, vreme de circa trei săptămâni, legăturile rutiere, feroviare și fluviale între Europa și litoralul Mării Negre. Criza economică din UE a făcut ca fluxurile de mărfuri ce tranzitează porturile maritime românești să se subțieze.
Iarna a fost grea, chiar mult mai grea, pe malul de nord și nord-est al Mării Negre, iar criză economică este prezentă peste tot în această regiune. Cu toate acestea, porturile din Rusia și Ucraina raportează creșteri. Cum de-au reușit, iar cele românești, nu? Este o întrebare pe care Guvernul României, ministerele transporturilor și economiei, comunitatea oamenilor de afaceri ar trebui să și-o pună.
În cele ce urmează, vă prezentăm câteva date comparative privind traficul realizat în ianuarie - februarie 2012 și creșterea sau descreșterea față de perioada similară din 2011:
- portul Constanța, 5.272.522 tone, scădere de 6,81%;
- portul Midia, 827.480 tone, scădere de 6,12%;
- portul Mangalia, 17.120 tone, scădere de 54,32%;
- portul Novorossiysk (Rusia), 26,9 milioane tone, creștere 15%;
- portul Kavkaz (Rusia), 679.460 tone, creștere 5,22%;
- portul Yuzhny (Ucraina), peste 3,5 milioane tone, creștere 1%;
- portul Ilyichevsk (Ucraina), peste 2,38 milioane tone, creștere 3%;
- portul Odessa (Ucraina), 2,69 milioane tone mărfuri vrac uscate, creștere 21,5%. În cazul traficului de mărfuri lichide vrac, autoritatea portuară nu face alte precizări decât că a scăzut.
În portul Constanța, cu câteva excepții, toate grupele de mărfuri au înregistrat scăderi. Au făcut o notă aparte produsele petroliere și cele metalice, cheresteaua, echipamentele și mașinile, mărfuri cu o pondere redusă în total.
O adevărată surpriză o constituie scăderea fluxurilor de mărfuri la Midia. Timp de doi ani, după deschiderea propriului terminal petrolier, acesta a fost pe val, cu salturi spectaculoase de trafic. Se pare că Midia și-a atins potențialul maxim și că, de acum înainte, cantitățile de mărfuri manipulate vor oscila în jurul valorilor deja reali-zate. Pentru a crește în continuare, va avea nevoie de noi investiții. În primele două luni ale acestui an, traficul de bază, cu țiței și produse petroliere, a fost în scădere.
Portul Mangalia, care servește interesele locale, derulează tot mai puține cantități de mărfuri. Activitatea sa reflectă declinul economiei din zonă.
Traficul de mărfuri containerizate din portul Constanța a scăzut cu 6,84% în tone și 1,02% în TEU, ajungând la 808.348 tone, respectiv, 86.339 TEU.
Și la acest capitol stăm mai prost decât alții. Portul Novorossiysk a raportat un trafic de 89.000 TEU, în creștere cu 3,9%.
Fără îndoială sunt câteva cauze majore ale declinului. Iarna extrem de grea a blocat, vreme de circa trei săptămâni, legăturile rutiere, feroviare și fluviale între Europa și litoralul Mării Negre. Criza economică din UE a făcut ca fluxurile de mărfuri ce tranzitează porturile maritime românești să se subțieze.
Iarna a fost grea, chiar mult mai grea, pe malul de nord și nord-est al Mării Negre, iar criză economică este prezentă peste tot în această regiune. Cu toate acestea, porturile din Rusia și Ucraina raportează creșteri. Cum de-au reușit, iar cele românești, nu? Este o întrebare pe care Guvernul României, ministerele transporturilor și economiei, comunitatea oamenilor de afaceri ar trebui să și-o pună.
În cele ce urmează, vă prezentăm câteva date comparative privind traficul realizat în ianuarie - februarie 2012 și creșterea sau descreșterea față de perioada similară din 2011:
- portul Constanța, 5.272.522 tone, scădere de 6,81%;
- portul Midia, 827.480 tone, scădere de 6,12%;
- portul Mangalia, 17.120 tone, scădere de 54,32%;
- portul Novorossiysk (Rusia), 26,9 milioane tone, creștere 15%;
- portul Kavkaz (Rusia), 679.460 tone, creștere 5,22%;
- portul Yuzhny (Ucraina), peste 3,5 milioane tone, creștere 1%;
- portul Ilyichevsk (Ucraina), peste 2,38 milioane tone, creștere 3%;
- portul Odessa (Ucraina), 2,69 milioane tone mărfuri vrac uscate, creștere 21,5%. În cazul traficului de mărfuri lichide vrac, autoritatea portuară nu face alte precizări decât că a scăzut.
În portul Constanța, cu câteva excepții, toate grupele de mărfuri au înregistrat scăderi. Au făcut o notă aparte produsele petroliere și cele metalice, cheresteaua, echipamentele și mașinile, mărfuri cu o pondere redusă în total.
O adevărată surpriză o constituie scăderea fluxurilor de mărfuri la Midia. Timp de doi ani, după deschiderea propriului terminal petrolier, acesta a fost pe val, cu salturi spectaculoase de trafic. Se pare că Midia și-a atins potențialul maxim și că, de acum înainte, cantitățile de mărfuri manipulate vor oscila în jurul valorilor deja reali-zate. Pentru a crește în continuare, va avea nevoie de noi investiții. În primele două luni ale acestui an, traficul de bază, cu țiței și produse petroliere, a fost în scădere.
Portul Mangalia, care servește interesele locale, derulează tot mai puține cantități de mărfuri. Activitatea sa reflectă declinul economiei din zonă.
Traficul de mărfuri containerizate din portul Constanța a scăzut cu 6,84% în tone și 1,02% în TEU, ajungând la 808.348 tone, respectiv, 86.339 TEU.
Și la acest capitol stăm mai prost decât alții. Portul Novorossiysk a raportat un trafic de 89.000 TEU, în creștere cu 3,9%.
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Marţi, 13 Martie 2012
Marţi, 06 Martie 2012
Marţi, 06 Martie 2012
Joi, 15 Martie 2012