Vin vremuri grele pentru marinarii români!

5780
9
Vin vremuri grele pentru marinarii români! - marinariremorcheritc-1337200986.jpg

Pe piața forței de muncă marinărești din România se anunță furtună. Oferta de locuri de muncă continuă să scadă. Navigatorii "fac radă" la ușile companiilor de crewing, încercând să obțină un contract de îmbarcare.

În ziua de astăzi, cadeții nu au nicio șansă să prindă un stagiu de practică. Nebrevetații, câți au mai rămas, greu reușesc să plece în voiaj. Nici în tabăra ofițerilor nu e veselie. Doar cei de la nivel de management (comandanții, șefii mecanici și secunzii lor) au mare căutare. De la o vreme, tot mai mulți junior ofițeri sunt nevoiți să se obișnuiască cu traiul la uscat.
"Criza din shipping-ul mondial este departe de final. După ce a slăbit în 2011, dându-ne tuturor motive de optimism, a răbufnit cu putere în acest an. În numeroase porturi ale lumii, parcurile de așteptare sunt pline cu nave europene. Parcă ne-am întors în 2009, când circa 20% din capacitatea flotelor lumii era excedentară" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", profesorul dr. inginer Haralambie Beizadea, din cadrul Academiei Navale "Mircea cel Bătrân".
Armatorii sunt puși la mari încercări. Mulți dintre cei mici au dat faliment. Cei mari au fost nevoiți să se restructureze, pentru a reduce efectele crizei. "Toată lumea caută soluții de supraviețuire. Unii armatori s-au asociat cu marii producători industriali. Există și tendința inversă, din partea industriașilor, care au achiziționat companii armatoare sau acțiuni la acestea. Simbioza shipping - industrie este profitabilă mai ales pentru companiile de navigație. Există și șantiere navale care au devenit armatori de nevoie, după ce s-au trezit cu numeroase contracte de construcții noi reziliate. Au finalizat navele cu propriile resurse și le exploatează direct. Afacerea e nefericită, căci nu reușesc să obțină contracte nici pe partea de construcții navale, nici pe cea de shipping" - relatează profesorul.
Transportul de mărfuri spre și dinspre China a fost dominat multă vreme de flota europeană. "Lucrurile încep să se schimbe în mod dramatic. China își lărgește într-un ritm accelerat flota, având ambiția să deruleze întreg comerțul exterior cu propriile capacități de transport" - afirmă Beizadea.
Toate aceste fenomene își pun amprenta pe dinamica și structura pieței forței de muncă marinărești din Europa și România, în particular. "Mulți dintre armatori au renunțat la nebrevetații români, preferându-i pe cei asiatici, mai ieftini - spune profesorul. Un număr tot mai mare de europeni se îmbarcă, întrucât salariile de pe uscat sunt neatractive. Statele de pavilion fac presiuni asupra armatorilor să-i îmbarce mai întâi pe cetățenii lor, iar tinerii ofițeri români sunt vulnerabili la noile tendințe din piață."
Recent, în Polonia, la Sopot, a avut loc cea de a 15 ediție a "The European Manning & Training Conference", iar la Gdansk, reuniunea Asociației Eurocrew. România a fost reprezentată de Florin Urziceanu, președintele Asociației Companiilor de Crewing. "Conferința de la Spot a fost dedicată provocărilor cu care se confruntă piața europeană a crewing-ului. Din discuții a reieșit că există o criză de personal calificat pe navele specializate, la nivel de management. În schimb, lipsesc locurile de practică pentru cadeți, iar cererea de junior ofițeri a scăzut. La Gdansk, toate asociațiile de crewing am decis să sensibilizăm Uniunea Europeană în problema cadeților. În numele crewing-ului românesc, le-am atras armatorilor atenția că există pericolul producerii unui gol, la nivelul funcțiilor de junior ofițeri, în următorii patru-cinci ani" - a declarat Urziceanu.
Concurența de pe piața forței de muncă este tot mai dură. "În Grecia, numărul proaspeților ofițeri de marină a crescut de la 1.000 la 3.000 pe an. În Germania, Spania și Marea Britanie, tot mai mulți tineri pleacă pe mare și au întâietate în flotele naționale. Navigatorii români nu mai sunt ieftini. Doar prin calitatea pregătirii profesionale, prin competență își mai pot menține poziția în piață" - afirmă Urziceanu.
În afară de pregătire, trebuie să mai existe ceva: mentalitatea de profesionist. "Din păcate - spune Beizadea - percepția armatorilor nu ne este favorabilă, din acest punct de vedere. Navigatorii români sunt priviți ca fiind buni profesioniști, scumpi, dar mai puțin serioși decât alte nații. Angajatorii nu se pot obișnui cu stilul unor ofițeri români de nu se prezenta la navă la data stabilită, de a cere debarcarea în timpul voiajului, din cine știe ce motive, sau de a încerca să obțină creșteri salariale prin șantaj. Din cauza unor experiențe negative cu românii, toți navigatorii noștri sunt incluși în acest clișeu."



Comentează știrea

Mitica
17 mai 2012
Vremuri grele

Vremurile astea au fost mereu pentru navigatorii romani. Ba conditii f proaste in flota nationala, ba bataie de joc pentru agentiile de crewing. Acu ajungem sa nu mai avem vapoare de loc, de parca numai romanii cer salarii mai mari sau sa plece cind mai sunt probleme grave de familie. Fiecare isi prezinta propriul punct de vedere vizavi de criza asta si cum ar fi cel mai bine pentru cel ce o prezinta. Crede cineva ca navigatorii din Germania sau UK vor avea salariile romanilor asa "mari" cum se spune? Vor avea de doua ori mai mult, la fel ca si francezii sau italienii pentru ca vor fi platite si pensiile si sanatatea, iar pentru romani nexam aceste plati, cu mici exceptii. Eu as intreba de ce SLN-ul nu este intrebat pe aceasta tema? Ar fi un punct de vedere mai impartial ca astia care ne angajeaza au doar punctul lor de vedere. Eu cunosc ca si mine multi colegi care nu au probleme, merg regulat in voiaj. A, profesional mai stam de vorba. Nu mai sunt marinarii ca altadata dar asta e vina si a celor care nu ii recruteaza pe baze de cunostinte ci ii trimit ca "pile" al unuia si al altuia sau daca au de dat "spaga" . Acesti marinari de regula o dau in bara si in loc sa recunoasca ca sunt de vina, agentiilor de crewing nu le miroase nici gura si nici usturoi nu au mincat. Hai sa fim seriosi. Am mai auzit ca vine o noua lege pentru marinari si sa ii vezi atunci ce o sa se mai rareasca.... mama mama. Acu sunt mai bine de 100 de societati. Da dea AL DE SUS sa mai ramina doar la cite am plecat eu . Bafta romainilor si sperante la mai bine. Pregatiti-va si o sa va fie bine, altfel....

student
17 mai 2012
poate citeste si conducerea UMC

acest articol si nu mai recuteaza mii de studenti. situatia este dezastruasa la aceasta universitate cu pregatirea teoretica si cadetia. cine n-are pile sa plece in voiaj si bani sa dea spagi sa se apuce mai bine de altceva. doar unul din 10 reusesc sa-si faca stagiul pe mare acum, iar perspectivele sunt si mai dezastruase.

Costica
17 mai 2012
agenti de crewing

Pai i-am tot auzit dand-si cu parerea pe Beizadea si pe Urziceanu. Ca va fi tot mai greu, ca este greu si bineinteles ca a fost greu. Sa ne spuna dansii cat de seriosi sunt ei atunci cand nu respecta perioadele din contractele semnate cu agentiile lor de crewing. Unde este usor in ziua de azi? Nicaieri, ca este criza. Raman doar cei care au ceva de spus.

cristi
17 mai 2012
toti vreti pe mare

Toti vreti numai mocangeala vreti sute de milioane pe luna.una doua plecam pe mare...ardem gazul si luam mii de euro pe luna pe cand unul pe uscat trebuie sa munceasca de 30 de oei mai mult...dupa va luati concedii medicale si luati alte mii de euro pe degeaba stand in vacant si la tv...e bn,nu?

cristache
17 mai 2012
marinarii vor acasa

Au auzit nenea Urziceanu si Haralambie de Maritime Labour Convention 2006 care a intrat in forta la 1 ianuarie 2012? Cat din MLC2006 este respectata la firmele gen abcrewing sau arpinav , unde sunt asa zisii bagatori de seama? Cat vreti sa mai suportam conditiile jalnice din contracte si tratamentul infect al marilor directori de crewing? De asta munciti mai mult acasa si luati mai putini bani, pentru ca sunt conditii de munca total diferite. Puneti mana si pe carte daca vreti sa castigati mai bine. Sau sacrificati-va zilele de acasa cu cei dragi. Sau mai bine puneti mana si munciti si nu mai plimbati hartiile cu zeci de secretare langa voi.

Ocean
19 mai 2012
Marinari romani sunt scumpi?!!!

"The great" Urziceanu a vorbit!!! Cine naiba l-a ales pe asta reprezentant al agentiilor de crewing? Cum de reporterii gasesc numai asemenea persoane pentru a culege informatii? Binenteles ca dumnealor nu au auzit De Maritime Labour Convention 2006 si ca habar nu de faptul ca, companiile se bat pe oameni din cauza lipsei acute a ofiterilor. Stiu ei de cate ori iti este intarziat schimbul din cauza lipsei oamenilor? Au ei habar ca un ofiter 3 (mecanic sau punte) englez are salariul mai mare decat un capitan sau un secund mecanic roman? Suntem scumpi?!!! Am inceput sa fim si noi platiti asa cum meritam, la adevarata noastra valoare si asta nu convine multora, in special firmelor de crewing care ne tratau ca pe niste sclavi pe plantatie. Stiu dumnealor ca britanicii, francezii, germanii fac mari campanii de recrutare din cauza lipsei candidatilor in scolile de marina? Raspunsul este clar. Habar nu au ce vorbesc sau fac asta pentru a crea panica si a determina oamenii sa accepte mizeriile lor de contracte. Personal ii cunosc pe respectivii domni care au dat pretioasele informatii, oameni cum un caracter mizerabil... @cristi Mi-as dori sa vii un contract cu mine pe mare, sa lucrezi in clima tropicala la aproape 50 grd C, in zona de piraterie, cu lipsa de materiale si piese, cu echipaje din alea ieftine pe care le tot pupati in fund. Se vede ca esti un ipocrit, un frustrat si un om de o calitate execrabila. Banuiesc ca esti de la vreo companie de crewing. Iti doresc din tot sufletul sa castigi si tu "sutele de milioane" tot atat de usor pe cat le castigam si noi.

Navigatori romani Uniti-va
23 mai 2012
Nevoia de protectie a navigatorilor

Marinari romani! Treziti-va! Capusele s-au aliat, asociat si organizat cu siguranta pentru a isi apara interesele lor. Nimeni nu a facut nimic pt navigatorii din a caror sudoare unii isi iau vile uriase si masini de lux. E cazul sa ne organizam si noi, navigatorii si sa ne aparam locurile de munca! Nu avem un contract colectiv de munca si asta este cauza problemelor noastre. i ati vazut pe filipinezi? Au un contract colectiv cit cartea de telefon si agentii de crewing ii "alinta" si nu mai stiu ce sa faca pt ei. Lipsa unui organism care sa apere interesele navigatorilor este o ratiune responsabiila pentru criza fortei de munca romaneasca. Nu s-a facut nimic pt noi, nu a existat o strategie. E vremea actiunilor concrete si coerente, e vremea sa ne organizam si sa luptam pentru noi si familiile noastre, altfel, nu vom avea ce sa mai punem pe masa, acasa. Ajunge cu aroganta si sfidarea unor personaje controversate din industrie! Cine sunt cei care iau decizii pt noi? Au navigat? Cunosc realitatile muncii pe mare sau le mai stiu? Cum isi permite cineva sa reprezinte marinarii romani si sa ia decizii pt ei fara a avea acordul lor? V - ati simtit aparati in cadrul unui conflict la bord? V- a aparat sau a interesat pe cineva cind ati fost debarcat ilegal de la nava? I a pasat cuiva ca ati fost pacalit si la nava ati intilnit alte realitati decit cele povestite la semnarea contractului.? In concluzie,,haideti sa ne organizam si sa luptam pt noi si pentru copii nostrii, pt toti cei care depind de noi si care ne asteapta cu drag sa venim acasa! Suntem puternici, inteligenti, suntem o forta dar numai impreuna! Ars amatoria!

master gavris
27 mai 2012
marinari au fost odata

aveti dreptate toti,'' cine poate oase roade cine nu si pula mea'' asa am zis la receptia oferita de consulul romaniei in india de fata cu sotia lui si ceilalti invitati, candva inainte de '90 iar cand am venit in tara secu mi-a luat avizul. Aviz amatorilor. Va salut

emy grant
24 noiembrie 2013
Navigatori romani Uniti-va

Salut. Sunt un . . . marinar de uscat (un sofer profesionist de largi distante). Stiu sa pastrez proportia intre diferite aspecte ale vietii. Sunt multe diferentele dar mobilitatea in spatiul geografic ne dau batai de cap asemanatoare. Eu am incercat sa fac o pagina web pentru toate cele 4 principale ramuri ale transportului dar din lipsa de timp (si de bani) nu am putut-o duce decat vreun an. Am o pagina numita "lucrator mobil union". E un posibil punct de intalnire. Numele meu este emy grant. Salut

Răspuns la: Nevoia de protectie a navigatorilor
Adăugat de : Navigatori romani Uniti-va, 23 mai 2012
Marinari romani! Treziti-va! Capusele s-au aliat, asociat si organizat cu siguranta pentru a isi apara interesele lor. Nimeni nu a facut nimic...

Articole din aceeași secțiune

Joi, 17 Mai 2012
Stire din Economie : Curs BNR: 4,4435 lei/euro
Pagina a fost generata in 1.5896 secunde