Când se va scufunda din nou Delfinul?

3050
2
Singurul submersibil al Marinei Române, "Delfinul", este ținut la cheu de mai bine de 16 ani, pentru că…i s-au terminat bateriile, remedierea acestui neajuns ajungând la 20 de milioane de euro. Reprezentanții Forțelor Navale afirmă că resursele disponibile sunt limitate. Cu alte cuvinte, nu sunt bani pentru repararea și modernizarea submarinului. 

Submarinul Delfinul, proiect 877 E, a fost construit în perioada 1983 - 1985 în fosta Uniune Sovietică și a intrat în înzestrarea Marinei Militare în luna septembrie a anului 1986. Submarinul a fost adus în țară de echipajul unității beneficiare, iar pe timpul marșului către țară a fost însoțit de o navă antisubmarin românească.

"Delfinul" este printre cele mai moderne submarine din Marea Neagră. Clasa Kilo, din care face parte și acest submarin, este una dintre cele mai apreciate în lumea militară.

"Clasa Kilo, una dintre cele mai apreciate în forțele navale la nivel mondial, este numele atribuit de NATO submarinelor cu motor electric-diesel fabricate în Rusia. Autorul proiectului submarinelor din clasa Kilo este academicianul Karmelitzîn, care a utilizat modelul picăturii de apă alungite, forma rezultată facilitând navigația în imersiune", explică Corneliu Pavel, purtătorul de cuvânt al Forțelor Navale Române.

Cu alte cuvinte, acest proiect este diferit de cel al submarinelor clasice, cu etravă. Dată fiind forma sa, submarinul înaintează mai ușor in imersiune și mai greu la suprafață. 

Armament și sisteme performante

"Delfinul" dispune de un complex automatizat de lansare torpile, compus din șase tuburi, toate dispuse în prova. De la bord se pot lansa șapte tipuri de torpile, dar și torpile de viteză cu oxigen. Sistemul de realimentare a tuburilor este de tip revolver, dublat de unul mobil și unul fix. Submarinul mai deține un sistem de lansare a țintelor false și un complex de rachete antiaeriene.

Ca senzori, submarinul are trei sisteme de radiolocație. Observația la suprafață se face până la 50 de km, iar submersibilul mai deține sisteme de protecție și bruiaj pentru ducerea războiului electronic.

Pentru lupta în imersiune, Delfinul este dotat cu un complex hidroacustic, compus din șase stații de ascultare, care pot sesiza zgomotele navelor în regim pasiv pe o rază de 200 de km.

În prova, submarinul este dotat cu detectoare de mine și mai are un sistem de supraveghere a regimului de funcționare a elicei. Prin aceste sisteme, calculatorul de bord poate supraveghea și urmări țintele submerse în regim activ. De asemenea, poate urmări în două sectoare diferite evoluția țintelor și poate determina simultan elemente de atac. Asupra acestora se pot lansa succesiv șarje de torpile. 

În ceea ce privește valoarea actuală a submarinului, reprezentanții Forțelor Navale afirmă că "în contextul crizei economico-financiare globale și având în vedere prețurile practicate pe piață, valoarea actuală este semnificativă și justifică alocarea resurselor pentru revitalizare".

De la intrarea în serviciu, submarinul a executat activități de pregătire pentru luptă specifice și a participat la exerciții comune cu nave aparținând țărilor riverane Mării Negre, membre ale Tratatului de la Varșovia. După 1990, a executat numai activități de instrucție la nivel național. 


Cu submarinul la reparat

Chiar dacă este în stare perfectă de funcționare, singurul submer-sibil al marinei române are un neajuns: îi lipsesc bateriile, iar suma vehiculată pentru remedierea acestui neajuns este de 20 de milioane de euro.

Începând cu anul 1996, pe fondul restricțiilor bugetare și alocărilor în funcție de priorități, nava a fost parțial conservată pentru limitarea uzurii echipamentelor și instalațiilor. A fost păstrat un echipaj redus, care asigură întreținerea navei și a tehnicii în condiții corespunzătoare.

Principala problemă este lipsa acumulatorilor, restul fiind lucrări uzuale de inspecții tehnice la corp și reparații la instalațiile și sistemele de la bord.

"Ca la orice navă, reparația generală trebuie să se execute la jumătatea ciclului de viață, iar Forțele Navale o au în vedere pentru revitalizarea și modernizarea submarinului, în funcție de resursele disponibile și prioritățile stabilite", afirmă reprezentanții Forțelor Navale.

Ce se întâmplă cu echipajul submarinului?

Echipajul inițial a fost instruit la furnizor în vederea preluării submarinului, pentru funcțiile cheie fiind pregătite câte două persoane (de bază și de rezervă). Ulterior, membrii acestui echipaj au constituit nucleul care a asigurat pregătirea celor nou veniți, aceștia devenind la rândul lor instructori.

"Programul de revitalizare și modernizare al oricărui tip de navă include și cerințe pe linia instruirii echipajului, astfel încât să se asigure operarea în condiții de siguranță", spun surse din cadrul Forțelor Navale.

În realitatea, însă, dacă mai zace mult la suprafață, submarinul riscă să își piardă echipajul.

Mai bine de o treime dintre marinarii aflați la bordul Delfinului nu a apucat niciodată să se scufunde. "Încercăm să ne menținem deprinderile, deși este foarte greu. 30% dintre noi nu au apucat să facă imersiuni, iar în timp ar putea să crească numărul dacă nu se va repara curând submarinul", ne povestea unul dintre membrii echipajului.

"Mai avem un nucleu de oameni pregătiți pe submarin care îi poate învăța și pe ceilalți, care ar putea instrui noii membri ai echipajului. Dar dacă submarinul va mai rămâne legat la cheu, în câțiva ani vom pierde și bruma asta de specialiști și va trebui să o luăm de la zero. Iar un echipaj nou, în condițiile în care există un echipaj experimentat care să îi învețe, se formează în doi ani. Vă dați seama cât ne-ar lua să îi putem pregăti în condițiile în care nu vor mai exista specialiști în sistem. Iar un submarin este mai complicat și decât un avion. Este foarte important să ne menținem școala și ca navele de suprafață să se poată antrena cu un submarin adevărat și nu în orb", susține un alt cadru militar.



Comentează știrea

admirator
4 ianuarie 2013
o problema spinoasa

Toata lumea stie ca o singura nava nu poate fi operationala in timp de razboi. (Mai poate fi avariata in lupte, are nevoie de perioade de reparatii etc.) Daca vrem sa fie operational, e nevoie de inca cel putin 2 submarine operationale si unul scoala/baza. Cum aceastea vor fi comandate in Germania sau SUA (cele mai performante submarine NATO), gruparea -ipotetica- de submarine va fi pestrita si greu de intretinut. Dar e discutabil daca vom mai da comenzi pentru astfel de nave. (Situatia financiara.) In aceste conditii, e mai bine sa fie vanduta pe piata internationala. Intreaga sau dezmembrata. Nu prea exista solutie de compromis. Ori vandut, ori noi comenzi. Altfel devenim ridicoli.

ARTICOL REPLICA
4 ianuarie 2013
Contrabanda cu tigari din sediul ANR se aproviziona de la nave

Agenti de paza de la Davi Security si un angajat al Capitaniei, audiati si lasati sa plece acasa Contrabanda cu tigari din sediul ANR se aproviziona de la nave Contrabanda cu tigari din sediul ANR se aproviziona de la nave Descinderile făcute marți seara de oamenii legii în mai multe imobile din Constanța și la sediul în care funcționează Autoritatea Navală Română, în căutarea unor produse de contrabandă, s-au soldat cu anchetarea a patru persoane, între care și un angajat al Căpităniei Zonale. În urma perchezițiilor imobiliare, polițiștii au depistat 23.160 de țigarete nemarcate, 120 de pachete de cafea, 27 articole îmbrăcăminte contrafăcute, 10 perechi de încălțăminte contrafăcute, 48 de parfumuri contrafăcute și 15 sticle băuturi alcoolice nemarcate. Oamenii legii au făcut verificări și la garajele clădirii Navlomar (unde funcționează și ANR), iar în urma tuturor acțiunilor întreprinse, au fost audiate patru persoane: inspectorul Gabriel Ionel Giurescu și doi agenți de pază ai societății Davi Security: George Beldimănescu, de 44 de ani, și Marian Ciutacu, de 58 de ani, precum și Radu Daniel Vulpe, de 41 de ani. Potrivit anchetatorilor, țigările găsite ar proveni de pe navele acostate în Portul Constanța. Șeful ANR, Paul Brânză, susține că acțiunea polițiștilor nu i-au vizat pe cei care lucrează la ANR, ci pe angajații firmei de pază. Firma de pază Davi Security a fost angajată de Navlomar. Pentru a înțelege situația, facem precizarea că ANR este proprietară pe 79% din suprafața clădirii din incinta Portului Constanța, la care se adaugă magaziile și garajele, restul de 21% fiind proprietatea Navlomar Estate SRL. Din câte am înțeles, cineva le-ar fi adus cinci cartoane de țigări celor care asigură paza la Navlomar, care se află tot în incinta ANR, iar după trei minute au apărut mascații. Au verificat și garajele, fiindcă unele dintre ele erau folosite pe post de vestiare de cei care asigură paza, a declarat, pentru Replica, Paul Brânză. Șeful Căpităniei Zonale Constanța, Alexanru Mezei, susține că nu a fost înștiințat despre reținerea inspectorului din subordinea sa. Nu m-a anunțat nimeni până acum, nici oficial, nici neoficial, despre reținerea lui. Eu am aflat tot de la cineva din presă. Chiar nu știu ce să spun, dacă a făcut, sau nu, contrabandă. Eu, personal, sunt surprins că toată lumea tace, dar nu sunt surprins că poate a primit un carton de țigări. Și eu, când mergeam în alte țări, dădeam un carton de țigări și rezolvam o problemă. Dacă el a făcut contrabandă, asta e altceva, să răspundă pentru asta. Am auzit și eu că l-au găsit cu parfumuri sau alte produse. Toți cei care fac așa ceva, sper să îi ducă mintea să și răspundă pentru asta. Mai mult de atât nu știu nimic, ne-a declarat Alexandru Mezei, șeful Căpităniei Zonale. Persoanele vizate au fost reținute pe baza unei ordonanțe pe o perioadă de 24 de ore, în vederea audierii, fiind acuzați de contrabandă de țigări, pentru cei doi agenți de pază, respectiv de contrabandă și abuz în serviciu contra intereselor publice, pentru inspectorul Gabriel Giurescu. După audieri, procurorii au dispus continuarea cercetărilor cu suspecții în stare de libertate, având, însă, interdicția de a părăsi țara. Contrabanda cu tigari din sediul ANR se aproviziona de la nave

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4057 secunde