Șoferii care încalcă regulile de circulație și care circulă cu o mașină înmatriculată în alte state ale Uniunii Europene vor fi amendați doar după ce vor fi înștiințați, în prealabil, despre acest fapt. La rândul lor, conducătorii auto pot cere informații suplimentare despre abatere.
Legea 5/2014 a adus unele mo-dificări în ceea ce privește încălcarea regulilor de circulație în România și în Uniunea Europeană, astfel încât șoferii care încalcă legislația rutieră să fie mai ușor de identificat, indiferent de naționalitatea lor. Mai precis, actul normativ creează cadrul legal pentru ca toți cetățenii statelor membre UE, altele decât România, să poată fi amendați de autoritățile române.
"Inițiativa legislativă este foarte bună și va simplifica procedura de identificare a conducătorilor auto care, folosind un autovehicul înma-triculat în alt stat, săvârșesc abateri de la normele rutiere pe teritoriul României. Este vorba despre încălcările care au fost constatate cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate și omologate, adică aparatele radar, dar și în cazurile în care, de exemplu, în cazul unui accident rutier în care a fost implicată o mașină înmatriculată în Bulgaria nu știi cine a condus respectivul autovehicul. Altfel spus, în cazul în care nu de-ținem datele persoanelor respon-sabile de încălcări și se efectuează investigații pentru identificarea acestora", a precizat subcomisarul Ciprian Sobaru, șeful Biroului Rutier Constanța.
Astfel, înainte de a fi amendați, șoferii care săvârșesc abateri vor primi acasă o scrisoare de notificare, care va cuprinde, printre altele, motivul sau încălcarea săvârșită, locul, ora și data la care a fost săvârșită fapta, dar și posibilitatea șoferului de a cere, în termen de 15 zile, detalii suplimentare referitoare la încălcare. De asemenea, conducă-torul auto trebuie să-i răspundă autorității competente la scrisoarea de informare. Abia apoi, polițistul poate dispune sancționarea acestuia.
Scrisoare recomandată cu confirmare de primire
Scrisoarea de informare se întoc-mește în limba statului membru utilizată în certificatul de înmatriculare al vehiculului cu care s-a să-vârșit abaterea sau într-una dintre limbile oficiale ale statului membru în care este înmatriculat vehiculul respectiv.
"Comunicarea scrisorii de informare se face prin poștă, cu scri-soare recomandată, cu conținut declarat și confirmare de primire, în plic închis, la adresa proprietarului, deținătorului vehiculului sau a persoanei identificate în alt mod, sus-pectate că a săvârșit încălcarea", se arată în actul normativ.
Dacă șoferul nu a condus mașina respectivă în momentul în care se arată în scrisoarea de informare, acesta va trebui să răspundă autorităților la scrisoare și să le comunice cine a condus auto-vehiculul respectiv. În document se menționează, de asemenea, că termenul de răspuns la scrisoarea de informare nu poate fi stabilit pentru o perioadă mai mică de 30 de zile.