Descoperire fascinantă despre Calea Lactee

Descoperire fascinantă despre Calea Lactee - sds-1552043420.jpg

Galaxia Calea Lactee ar avea o greutate echivalentă cu 1,5 miliarde de miliarde de mase solare, potrivit datelor combinate transmise de sonda spațială Gaia, lansată de Agenția Spațială Europeană (ESA), și de telescopul spațial Hubble, lansat de NASA.

Astronomii au încercat dintotdeauna să definească masa Căii Lactee, precedentele estimări variind de la 500 de miliarde la 3 miliarde de miliarde de mase solare.

Pentru a evalua mai bine această masă, oamenii de știință au combinat datele recoltate de telescopul spațial europeană Gaia, plasat pe orbită de ESA în 2013, și de celebrul telescop spațial Hubble.

"Această mare incertitudine provine în principal de la diferitele metode utilizate pentru a măsura distribuția materiei întunecate, care reprezintă aproximativ 90% din masa galaxiei", se afirmă într-un comunicat comun publicat joi de cele două agenții spațiale.

"Nu poți să măsori cu precizie ceea ce nu poți să vezi!", a explicat Laura Watkins, cercetătoare la Observatorul European Austral (ESO), coordonatoarea echipei de oameni de știință aflați la originea acestui calcul.

Prezența materiei întunecate în Univers nu a fost detectată până în prezent decât într-o manieră indirectă, prin efectele sale gravitaționale, iar natura ei rămâne unul dintre cele mai mari mistere ale fizicii moderne.

Materia cunoscută - aceea din care sunt alcătuite stelele, planetele, inclusiv Terra și tot regnul viu - reprezintă foarte puțin din masa Universului.

Pentru a ocoli această problemă, oamenii de știință au măsurat cu mai mare precizie viteza roiurilor globulare, dense acumulări de stele legate între ele prin propria gravitație, împrăștiate într-o zonă din spațiu de dimensiuni relativ mici (diametru sub 100 de ani lumină).

"Cu cât o galaxie este mai masivă, cu atât roiurile sale se deplasează mai repede sub efectul gravitației sale", a explicat Wyn Evans, cercetător la Universitatea Cambridge.