Flota comercială a României, acum 20 de ani. Compania Navrom – un stârv pe care se bat creditorii

323
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Compania Navrom – un stârv pe care se bat creditorii - flota208-1564778907.jpg

Articole de la același autor





În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.




Interviu cu Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom




- D-le Ionel Chițu, mai există soluții pentru salvarea flotei Navrom?
- Soluția este doar intervenția rapidă a statului pentru a salva ceea ce se mai poate, dacă mai e nevoie de o flotă strategică sau națională.


- Cum vedeți această intervenție?
- Dacă se merge pe calea înființării companiei naționale, acesteia ar trebui să i se transfere un număr de nave de la Navrom, Petromin și Romline. Noua companie va trebui să aibă, ca subsidiare, companii de unică navă. Acestea din urmă pot rămâne în managementul statului sau trebuie date în management privat. Cred că ultima variantă este de preferat, pentru că se poate urmări mai bine activitatea unei nave.


- Management privat, dar cu garanții, pentru a nu se repeta experiențele dezastruoase de până acum.
- Este adevărat. Personalul pe care îl avem la dispoziție, la sediul actualelor companii, cuprinde oameni foarte competenți, care ar fi în stare să se înhame la o asemenea activitate. Este necesar să li se asigure o altă motivație. Cea pe care o generează o companie de stat nu este cea necesară unei asemenea activități. Lângă o navă trebuie să fii 24 din 24 ore. Sunt numeroase persoane interesate să cumpere acțiuni, să devină coproprietari cu FPS în companiile de unică navă, cu un procent cât de mic, și să își pună mintea la contribuție în rentabilizarea lor. Altfel vor fi motivați. În esență, contractele de bare-boat sunt bune. Le-au apre¬ciat și cei care au venit de la ABN Amro Bank. Ele sunt făcute de englezi și au în spate o tradiție care nu poate fi contestată. În România urmărirea contractelor a fost deficitară.


- De către stat?
- Exact. Clauzele contractelor trebuie să fie clare și să fie executate în caz de nerespectare. Dar, revenind la soluția managementului subsidiarelor în sistem privat, eu cred că trebuie să li se dea șansa celor care lucrează în companie să se ocupe, sub o altă formă, de activitatea pe care au desfășurat-o până acum. Au experiența necesară pentru a o performa în condiții bune.


- Credeți că ABN Amro Bank va găsi alte soluții decât cele propuse de managerii companiilor Navrom, Petromin și Romline?
- Soluția este doar intervenția rapidă a statului pentru a salva ceea ce se mai poate, dacă mai e nevoie de o flotă strategică sau națională.


- Cum vedeți această intervenție?
- Dacă se merge pe calea înființării companiei naționale, acesteia ar trebui să i se transfere un număr de nave de la Navrom, Petromin și Romline. Noua companie va trebui să aibă, ca subsidiare, companii de unică navă. Acestea din urmă pot rămâne în managementul statului sau trebuie date în management privat. Cred că ultima variantă este de preferat, pentru că se poate urmări mai bine activitatea unei nave.


- Management privat, dar cu garanții, pentru a nu se repeta experiențele dezastruoase de până acum.
- Este adevărat. Personalul pe care îl avem la dispoziție, la sediul actualelor companii, cuprinde oameni foarte competenți, care ar fi în stare să se înhame la o asemenea activitate. Este necesar să li se asigure o altă motivație. Cea pe care o generează o companie de stat nu este cea necesară unei asemenea activități. Lângă o navă trebuie să fii 24 din 24 ore. Sunt numeroase persoane interesate să cumpere acțiuni, să devină coproprietari cu FPS în companiile de unică navă, cu un procent cât de mic, și să își pună mintea la contribuție în rentabilizarea lor. Altfel vor fi motivați. În esență, contractele de bare-boat sunt bune. Le-au apre¬ciat și cei care au venit de la ABN Amro Bank. Ele sunt făcute de englezi și au în spate o tradiție care nu poate fi contestată. În România urmărirea contractelor a fost deficitară.


- De către stat?
- Exact. Clauzele contractelor trebuie să fie clare și să fie executate în caz de nerespectare. Dar, revenind la soluția managementului subsidiarelor în sistem privat, eu cred că trebuie să li se dea șansa celor care lucrează în companie să se ocupe, sub o altă formă, de activitatea pe care au desfășurat-o până acum. Au experiența necesară pentru a o performa în condiții bune.


- Credeți că ABN Amro Bank va găsi alte soluții decât cele propuse de managerii companiilor Navrom, Petromin și Romline?
- Am menționat și la întâlnirea pe care am avut-o cu reprezentanții acestei bănci, în cursul primei noastre reuniuni, că va fi dureros dacă, după o lună-două, când vor termina acest consulting, vor fi găsite aceleași soluții propuse de foștii și actualii manageri ai celor trei companii de navigație, soluții neluate în seamă. Va fi dureros pentru că se va consuma un timp prețios, patrimoniul se va mai diminua cu câteva nave care vor fi vândute între timp prin diverse porturi străine, se vor cheltui bani pentru acest audit, iar soluția va fi aceeași. Zilnic, se acumulează datorii. În shipping, dacă nu rezolvi astăzi problema, mâine o rezolvi cu un dolar sau doi în plus. Întotdeauna cheltuielile se încăpățânează să crească.


- Navrom a început să piardă săptămânal nave. În urmă cu o săptămână, s-au pierdut trei nave dintr-un foc.
- N-aș putea spune că am ajuns la "viteza" pierderii unei nave pe săptămână, dar, deja, am pierdut cinci nave. În prezent, suntem în dificultate în predarea navelor care au fost adjudecate la licitație, din cauza neconcordanței dintre Legea privatizării, care nu permite plata salariilor echipajelor, și Legea nr. 91, de aderare la Convenția Internațională de la Bruxelles, care consideră drepturile navigatorilor drept creanțe maritime. De la Ministerul Finanțelor am primit o adresă care nu ne permite să ne atingem de sumele rezultate din vânzarea activelor pentru plata echipajelor de la bordul navelor. În această situație, singurii răspunzători sunt directorii generali ai companiilor de navigație, puși în situația de a alege între evitarea unui litigiu cu noii cumpărători și respectarea interdicției Ministerului de Finanțe. Cert este că, deja, au început protestele, prin Bursă, la adresa companiei noastre, că nu este în stare să-și asume responsabilitatea pentru navele vândute, creând și o imagine nu tocmai plăcută Bursei. Pe de altă parte, navele generează cheltuieli pe care nu avem cum să le acoperim.


- Afirmați că vânzarea navelor licitate nu va fi finalizată?
- Pentru câteva nave suntem în procedura de livrare, dar sumele care vor fi încasate vor fi destul de mici, iar pentru acestea au început să se arunce, asupra noastră, Bancorex, Administrația Financiară, toți creditorii.
Suntem ca un stârv de care trag toți. Ne-a fost sechestrat mobilierul, mașinile au fost vândute. Rămâne doar să plecăm acasă și să se aleagă praful, că altceva nu se mai poate face dacă statul nu se implică. 20.05.1998


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4436 secunde