Flota comercială a României, acum 20 de ani. Compania Navrom a ajuns în pragul colapsului

233
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Compania Navrom a ajuns în pragul colapsului - flota1-1564083374.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


"Navele aflate în proprietatea companiei Navrom sunt în situații deosebit de periculoase, în porturile și în zonele de pe întregul mapamond. Echipajele de pe navele «Seimeni», «Smârdan», «Frunzănești» și «Sălaj» au condiții de viață la limita subzistenței umane, din cauză că CNM Navrom nu are lichiditățile necesare pentru a se achita de datoriile lăsate în piață de armatorii care au operat aceste nave". Astfel și-a început Marius Predescu, administratorul unic interimar al Navrom, conferința de presă de ieri, 22 ianuarie 1998 (prima din istoria companiei). 


Conform datelor prezentate de Predescu, Navrom are în proprietate 77 de nave, din care 40 închiriate în bare-boat sau contracte de asociere și 37 în operare directă. Din total, 22 de nave sunt arestate în diverse porturi ale lumii. Cu cele 5,9 milioane de dolari alocați de FPS, în august 1997, pentru deblocarea a 12 nave, s-au eliberat doar șase nave, deoarece creditorii au mărit sumele reclamate la aflarea știrii existenței banilor. 


"În urma unor operatori care au avut un prost management, nave precum «Seimeni», «Zărnești», «Bihor», «Sălaj», «Năsăud» și «Frunzănești» au fost lăsate în porturile lumii fără posibilitatea din partea operatorului de a interveni nici măcar în menținerea vieții la bordul lor", a afirmat Marius Predescu. El a adăugat că Navrom a fost obli¬gată să intervină în calitate de proprietar "doar pentru menținerea vieții și subzistenței", asigurând combustibilul, apa potabilă și alimentele. 


Topul marilor datornici 
Predescu apreciază că "lucrurile sunt de o gravitate excepțională, fiind pusă în discuție însăși existența acestor nave în patrimoniul companiei Navrom". El a arătat că echipajele aparținând armatorului sau detașate de el la operatorii privați au instituit aresturi, pe unele nave, pentru a-și recupera drepturile restante de luni de zile. 


În topul firmelor care au creat probleme companiei Navrom, în afara cunoscutelor Oscar, Socib, Euromar, Ritz - Rom, Self Invest, s-au înscris și următorii operatori cărora li s-au retras navele: HSS, Grup III Shipping, Duplex Maritime, Duplex Ship Management, Maritime Carrier, Conav și Cavara. Mulți dintre acești operatori au datorii mari. Unii dintre datornici au de plătit chirii de peste un milion de dolari, cum este cazul firmei Euromar. 


Marius Predescu afirmă că, din operarea a cinci nave - "Oscar Saturn", "Tismana", "Dragomirești", "Avrămești" și "Războieni" - care au propriile cheltuieli, trebuie să se mențină și viața celorlalte nave. 


"Împrumuturile operatorilor privați la bănci s-au făcut cu ipotecarea navelor Navrom. Deci, pentru banii care au fost folosiți pentru reparații, dotări și repunerea în funcțiune, nu au fost puse alte gajuri materiale decât navele. La retragerea lor din contractele de bare-boat, Navrom preia și creditele, și chiriile neplătite, și datoriile în piață, și aresturile. Aceasta, cu singurul scop de a-și proteja patrimoniul. Altfel spus, de a nu lăsa o navă să fie vândută la 250.000 dolari, când ea valorează de la 600.000 dolari în sus", a declarat Predescu. 


Soluțiile crizei profunde 
Administratorul unic afirmă că, în prezent, compania se confruntă cu neîncrederea echipajelor, în cazul în care navele sunt preluate de Navrom: "Chiar dacă aceasta garantează plata și reeșalonează plățile restante, echipajele nu mai doresc să navige sub conducerea companiei, cerând diurna și plata salariilor la zi, lucru pe care Navrom nu îl poate satisface". 
Predescu a precizat că, deși nu neagă dreptul navigatorilor de a-și primi banii, dacă au lucrat pe navele Navrom, "compania nu se va angaja în a plăti sumele restante datorate echipajelor de către foștii operatori, decât în măsura în care aceste creanțe vor fi recuperate de către Navrom". El a afirmat că, în decurs de două săptămâni, "compania va deschide dosare în instanță împotriva operatorilor rău-platnici". 


Marius Predescu crede că soluțiile crizei profunde care zguduie compania Navrom sunt privatizarea și încetarea situației de provizorat a conducerii companiei. El a arătat că, prin vânzarea unui număr de 32 nave, în varianta cea mai pesimistă, s-ar acoperi datoriile companiei și ar rămâne și ceva bani pe deasupra. Din motive comerciale, Predescu a refuzat să destăinuie suma totală a datoriilor Navrom, în schimb, a precizat că restanțele către echipaje se ridică la 2 milioane de dolari (din care numai 200.000 dolari reprezintă datoriile făcute de companie). 
La întrebarea ziarului "Cuget Liber" dacă Navrom poate ieși singur din criză, Marius Predescu a răspuns: "În situația dată, fără un minim ajutor din partea unor instituții financiare, Navrom nu poate rezista mult timp. Avem speranța că, prin vânzarea navelor, ne vom asigura balonul de oxigen". 
În finalul conferinței de presă, Marius Predescu a declarat că "gestionarul FPS nu înțelege gravitatea situației, iar reprezentanții săi în AGA vin în ședințe și se rezumă la a cere note de fundamentare". (23 ianuarie 1998) 


Cargourile "Doria" și "Michele", sechestrate în portul Constanța 


În urma hotărârii Tribunalului Arbitral de pe lângă Camera de Comerț, Industrie și Navigație Constanța, ieri, 24 ianuarie 1998, s-au prezentat la navele "Doria" și "Michele" (fostă "Tismana") executorii judecătorești, care au încheiat procesele-verbale de punere sub sechestru asigurător a celor două cargouri aparținând companiei Navrom. 
Acțiunea este rezultatul plângerii formulate de o companie privată împotriva firmei de stat, ca urmare a prejudiciului, de circa un milion de dolari, pe care l-a suferit în urma arestării și vinderii unei nave în contul datoriilor Navrom. 
După sechestrul asigurător, următoarele operațiuni sunt evaluarea și vânzarea prin licitație a celor două nave. (25 ianuarie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.4572 secunde