Flota comercială a României, acum 20 de ani

Compania Navrom se zbate să își salveze navele și echipajele

234
Compania Navrom se zbate să își salveze navele și echipajele - flota-1563998203.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Sindicatul Liber al Navigatorilor i-a cerut Companiei Navrom să intervină pentru rezolvarea situației critice în care se află echipajele navelor "Romanați", "Zimnicea", "Frunzănești", "Seimeni", Sălaj", "Oravița" și "Căciulata". După cum arătam în ediția din 6 ianuarie 1998 a ziarului nostru, marinarii de pe aceste cargouri se confruntă nu numai cu neplata drepturilor bănești, ci și cu lipsa alimentelor. 


O reacție imediată 
Reacția companiei Navrom nu s-a lăsat așteptată. Printr-un fax transmis pe data de 7 ianuarie 1998, SLN este informat asupra situației fiecărei nave și a măsurilor întreprinse de armator. Astfel: 
- Nava "Zimnicea", aflată, în prezent, la Abu Zenima, este în contract de bare-boat-asociere cu firma Conav J & T, până la terminarea actualului voiaj. Este în condiție tehnică bună, dar cu mari restanțe din partea operatorului în ceea ce privește plata diurnei de străinătate (38.000 dolari). 


Nava solicită urgent aprovizionarea cu combustibil, uleiuri, provizii și antidot. Compania Navrom a făcut și continuă eforturile pentru a ține legătura permanentă cu partenerii externi, cu nava și firma Conav, pentru ținerea sub control a situației și ameliorarea condițiilor de la bord, concomitent cu buna performare a voiajului; 
- Nava "Romanați" este în marș dinspre portul Bejaia către portul Volos. Este în contract de bare-boat cu Conav J&T. Are nevoie de plata diurnei restante (54.300 dolari), plata taxelor portuare la Bejaia, combustibil ușor (minimum 20 tone), alimente și antidot. Navrom a contactat permanent firma Conav, nava și agentul acestuia pentru evitarea situației de black-out și pentru respectarea programului navei. 


Climatul de la bord a devenit tensionat din momentul în care nu s-a primit confirmarea pentru achitarea drepturilor restante în portul de descărcare Volos, ceea ce ar pune sub semnul întrebării buna preluare a navei și angajamentele viitoare. 
După transmiterea către Conav a notificărilor de retragere a navelor din contracte, la terminarea prezentelor voiaje în derulare, pe data de 24 decembrie 1997, au început solicitările din partea navelor. Responsabilii Conav nu au mai răspuns la mesaje, neimplicându-se în rezolvarea problemelor operative generate de situația la bordul acestora în perioada sărbătorilor, cu toate că navlurile au fost încasate de către Conav. Prin neachitarea de către Conav a cheltuielilor portuare și a diverselor aprovizionări, cele două nave sunt în pericol iminent de blocare și arest;


Disperare la bord 
- Nava "Bihor" a fost retrasă din operarea firmei Euromar în data de 24 decembrie 1997. La terminarea descărcării, a fost arestată, inițial la cererea echipajului, pentru neplata diurnei de străinătate timp de patru luni și jumătate. La data de 31 decembrie 1997, Curtea Maritimă din Dalian a impus arestul pentru o sumă "importantă". 


Navrom a făcut demersurile pentru rezolvarea problemelor privind aprovizionarea cu combustibil și alimente și urmează să rezolve problema arestului;
- Navele "Frunzărești" și "Sălaj" au fost retrase din operarea companiei HSS la data de 12 noiembrie 1997. Au datorii față de agenții din Veneția și Ben Qasim. Navrom încearcă să amelioreze situația de la bordul navelor; 
- Nava "Seimeni" a fost retrasă din serviciul lui Duplex Ship & Management la data de 24 decembrie 1997. A fost arestată de echipaj (dar și pentru probleme tehnice) în portul Mombasa (Kenia). Se află într-o situație disperată din cauza nerespectării angajamentelor contractuale ale operatorului și tergiversării plăților către echipaj. S-au făcut demersuri de către Navrom pentru aprovizionarea echipajului cu strictul necesar și s-a asigurat asistența medicală prin intermediul misiunii din Mombasa și cu ajutorul Ambasadei României în Kenia; 
- Nava "Căciulata" a fost retrasă din operarea lui Duplex Maritime pe data de 24 decembrie 1997. Se află într-o situație disperată în portul Suez, din cauza restanțelor operatorului către echipaj (154.600 dolari) și solicitărilor urgente și presante de alimente, antidot, combustibil ușor, apă și plată a taxelor portuare. 


Navrom a făcut demersuri pentru procurarea celor de mai sus prin agent. Există confirmarea aprovizionării;
- Nava "Oravița" a fost retrasă din serviciul firmei Hinmar la data de 12 martie 1997. Se află de mai mult de un an în portul Dubai, unde nu a fost asigurat un minim de condiții pentru echipaj și siguranța navei, neexistând perspectiva imediată pentru rezolvarea situației de la bord și finalizarea reparațiilor capitale, imediat după obținerea fondurilor. 


Se caută soluții… 
În finalul mesajului, se arată că: "În toate aceste cazuri, grupurile de exploatare și conducerea CNM Navrom s-au implicat într-o măsură net superioară și responsabilă modului în care au făcut-o operatorii respectivi pe perioada contractelor, dar, având în vedere perioada lungă în care au fost acumulate aceste debite și amplificarea situațiilor tensionate de la bord, generate de incertitudinea obținerii drepturile salariate cuvenite, se conturează o perioadă de încercare pentru oricine intenționează soluționarea radicală și imediată a situațiilor create. Se vor face, în continuare, eforturi pentru găsirea mijloacelor materiale și a metodelor de soluționare a crizei". (9 ianuarie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 1.0191 secunde