Flota comercială a României, acum 20 de ani. Invitație în cimitirul de nave, să pupăm "morții" pe etravă!

516
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Invitație în cimitirul de nave, să pupăm

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Prezent, în iunie 1998, în portul Constanța, unde i-a însoțit pe oamenii de afaceri americani, ministrul Traian Băsescu le-a cerut ziariștilor: "Scoateți-vă din cap ideea fixă a marii flote românești. Flota națională are peste 20 de ani vechime. Ori se demarează un proces de construcție a unei noi flote, ori, dacă nu, asta e o flotă care și-a consumat resursa tehnică, fizică și de tot ce vreți". 


La întrebarea "Cui transmiteți acest mesaj de atenționare?", Traian Băsescu a răspuns: "Investitorilor privați în primul rând, actualilor armatori și FPS-ului. Să facă bine să vândă nave, cât le mai pot vinde și cu banii încasați să plaseze construcții noi". 
La observația că navele se vând la preț mic, ministrul a atenționat: "Ați văzut câte eforturi s-au făcut să se vândă navele și nu le cumpără nimeni? Decât să le țină... Mergeți să vedeți celebrul cimitir de nave de pe vremea lui Ceaușescu. Am reușit să-l refacem, pentru că atâta timp cât navele au fost în operare la străini, ne vândusem țara. Acum, murim cu tricolorul la catarg. Le vedeți (n.r. - navele) la Agigea (n.r. - în cimitir) și toți putem merge să le pupăm pe etravă". 


Referindu-se la auditul făcut de ABN AMRO Bank pentru companiile Navrom, Romline și Petromin, Băsescu a declarat: "Cred că este una dintre marile greșeli făcute prin implicarea unei bănci să controleze contractele financiare ale celor trei companii. E o mare greșeală, pentru că ABN AMRO Bank este doar una dintre băncile care au finanțat flota românească în ultimii șapte ani. Am percepția oferită de alte mari bănci care au finanțat flota românească și care sunt extrem de neplăcut surprinse că Guvernul României a numit o bancă să controleze contractele financiare ale altor bănci. Reproșul pe care ni-l fac este că nu am cerut un surveior independent, o firmă de consultanță independentă, care să-i trateze pe toți egal". 


Referindu-se la milioanele de dolari datorați marinarilor de către statul român, ministrul Băsescu și-a afirmat încrederea că aceștia își vor primi banii, precizând apoi: "Este singurul lucru pentru care încerc să găsesc o soluție de finanțare de la bugetul de stat a plății echipajelor și repatrierii lor". (2 iunie 1998) 


Marinarii de pe navele arestate vor fi repatriați 


Guvernul a aprobat alocarea sumelor necesare pentru repatrierea celor 936 de marinari români aflați pe navele arestate în diferite porturi ale lumii, a anunțat Traian Băsescu, ministrul Transporturilor. Sumele alocate provin din bugetul FPS și din Fondul de rezervă aflat la dispoziția Guvernului. 


Banii vor fi folosiți și pentru trimiterea unor echipaje de siguranță. Băsescu nu a dorit să dea publicității sumele necesare pentru repatrierea marinarilor români. El a explicat că anunțarea sumelor alocate într-un caz similar, în 1997, a redus marja de negociere în reducerea prețurilor celor care au arestat navele. 


Băsescu a spus că, pentru a evita o asemenea situație, suma nu va fi publicată nici în "Monitorul Oficial". 
Navele arestate aparțin companiilor Romline (10 nave), Petromin (5 nave) și Navrom (24 nave). Datoriile celor 39 de nave, pe baza informațiilor primite de la agenții economici de către Ministerul Transporturilor, este de 57 milioane de dolari. Băsescu a spus că organele abilitate (Poliția, Garda Financiară, Ministerul Finanțelor) vor efectua verificări pentru a stabili persoanele vinovate de situația creată. Termenul pentru repatrierea marinarilor este 31 septembrie 1998. (19 iunie 1998) 


Guvernul bagă mâna în buzunar pentru repatrierea  navigatorilor


Conform prevederilor H.G. nr. 365/1998, Ministerului Transporturilor i s-a alocat, din fondul de rezervă bugetară al Guvernului, suma de 67.361.730.000 lei "pentru acoperirea cheltuielilor de repatriere a personalului navigant sau aflat la bordul navelor maritime de transport din patrimoniul companiilor de navigație Navrom, Romline și Petromin. Suma alocată se repartizează companiilor de navigație de către Ministerul Transporturilor în baza convențiilor semnate și se justifică pe bază de decont de cheltuieli până la 30 septembrie 1998". 


Companiei Navrom îi revin 4.163.353 dolari (39.068.904.000 lei) pentru echipajele de pe 26 nave, companiei Romline - 2.422.995 dolari (22.737.385.000 lei), pentru 24 nave, iar companiei Petromin - 592.012 dolari (5.555.441.000 lei), pentru 5 nave. 


Hotărârea de Guvern are în vedere cheltuielile privind repatrierea (diurna restantă până la 31 mai 1998, diurna pe durata transportului, cheltuielile de transport, cele de cazare și alte cheltuieli necesare repatrierii), cheltuielile privind trimiterea echipajelor de schimb și cele privind repatrierea echipajului navei "Sulina" (proprietatea firmei Self Invest Maritime). 
Economiile obținute la o anumită categorie de cheltuielile la o navă pot fi folosite la acoperirea cheltuielilor suplimentare apărute la aceeași navă sau alte nave din patrimoniul aceleiași companii. 


La navele care nu pot intra imediat în activitatea comercială vor fi trimise numai echipaje de siguranță, se arată în finalul hotărârii. (18 iulie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.2163 secunde