Marinăria, cea mai frumoasă meserie… Dar "anii petrecuți pe mare nu ți-i mai dă nimeni înapoi!"

12069
6
Marinăria, cea mai frumoasă meserie… Dar

Articole de la același autor

Cadru universitar al UMC, Florin Iordănoaia susține că, în pofida tuturor disputelor, marinăria este în continuare o meserie atractivă. 


"Meseria de marinar, ofițer sau angajat nebrevetat, într-un cuvânt navigator este atractivă, este foarte frumoasă și - desigur - foarte periculoasă! Este o meserie grea, dură, care te solicită la capacitatea maximă, care îți schimbă viața. Nimeni, niciodată, dintre cei care au avut ceva de spus, nu au spus că pe mare e ușor, că viața pe mare e blândă! Toți au recunoscut dificultățile meseriei, restricțiile și privațiunile pe care le impune. Dintre cei care pleacă pe mare doar pentru bani, foarte mulți nu vor rezista! Dintre cei care pleacă pe mare pentru meserie, foarte puțini nu vor rezista! S-ar putea ca unii dintre cei care mă cunosc să îmi reproșeze că e ușor să vorbesc de la catedră, că nu am plecat pe mare ca să și rămân la bordul navei. Este adevărat, am rămas la catedră, am ales o viață «ușoară» și uneori nici mie nu îmi vine să cred că am ales așa. În Liceul Militar de Marină și apoi în Institutul de Marină, am fost îndrăgostit teribil de această meserie. Am considerat-o și încă o consider ca fiind cea mai frumoasă meserie din lume. Chiar dacă din anul 2006 nu am mai plecat în voiaje, sufletul îmi este tot pe mare. Chiar dacă sunt puține zile dintr-un an când nu văd marea, tot pe mare îmi doresc să trăiesc. După o carieră lungă la catedră, cu foarte multe realizări, dar și cu eșecuri, regret sincer că nu am plecat pe mare! Indiferent ce credeți, meseria de navigator e cea mai frumoasă din lume! O recomand tuturor celor care încă mai pot să plece și să lucreze pe mare, pentru că în 10-15 ani, navele vor fi complet automatizate și marinăria nu va mai fi o meserie", este de părere Florin Iordănoaia. 


XXX 


Sunt și cititori care au alte opinii, care subliniază faptul că marinăria este o meserie extrem de dificilă, iar principalul impediment este că anii petrecuți pe mare, departe de cei dragi, nu ți-i mai dă nimeni niciodată înapoi. 


"Anii petrecuți pe mare nu ți-i mai dă nimeni înapoi vreodată! Acum depinde ce fel de om ești. La capitolul financiar, vei sta bine când ajungi chief, respectiv secund la mașină. Numai zic de funcții mai înalte. Bani vei face, vei avea mașină, casă și nu îți va lipsi nimic, dar oare se merită acest sacrificiu doar pentru bani? Să nu vezi când merge prima dată copilul tău sau când zice pentru prima dată mama sau tata? Sau să nu fii lângă familie, lângă prieteni? Când pleci pe mare, timpul s-a oprit. Nu mai știi nimic! Nu mai știi când e ziua prietenului tău cel mai bun sau lipsești de la foarte multe evenimente. Stai plecat 4-5 luni minim și când te întorci, încerci să reiei viața pe care o aveai înainte să te apuci de navigat, adică viața aia normală de om... Nici nu te acomodezi bine, că sună telefonul să pleci iar... Acum, fiecare își alege ceea ce dorește și ce este mai important pentru el în viață", a transmis un cititor-navigator, care a dorit să își păstreze anonimatul. 


Comentează știrea

EGO
19 martie 2018
Marinari

Frumos scris articolul !

Cosmin
19 martie 2018
Marinaria

4-5 luni? La maersk faci 2 luni cu 2 ai net ai toate conditiile. Asigurari medicale si toate cele. Daca stai acasa sa vezi cand merge prima oara copilul dar nu ai ce sa i asiguri ce faci? In cta/ romania nu ai cum sa traiesti civilizat dk nu ai pile sau combinatii...asa ca navigatu e singura solutie.

Alex
19 martie 2018
Marinaria

Marinaria era frumoasa daca ramanea ca acum 20 de ani. Acum... chiar daca ai net sau alte beneficii viata pe mare este mai rea ca o puscarie plutitoare. Eu in 4-5 luni de contract daca apuc aa cobor intr-un port sunt norocos. Sunt inspectii, acte si cerinte din ce in ce mai inumane si companii cu reguli extrem de restrictive. Dar sunt bani, imi place meseria pentru ca m-am obisnuit cu ea de cand eram copil iar acasa nu as putea sa castig nici un sfert din media lunara castigata pe mare. Daca as castiga macar jumate, maine m-as lasa de navigat, si cam asa ar face orice navigator pe care il cunoac. Noi suntem oamenii care cunoastem cea mai mare fericire si nimeni nu e mai fericit ca noi cand plecam acasa dupa lunile lunhi pe mare dar si cei care indura cea mai mare suferinta, cand pleaca inapoi dupa scurtele luni acasa. Cand pleci totul se opreste, cerul parca se intuneca brusc cand primesti telefonul de plecare, inima se opreate 3-4 batai si apoi urmeaza imevitabilul. Te uiti la copil, la sotie, la casa si la masina si iti dai seama ca 4 luni minim nu o sa le mai vezi, nu o sa mai dormi normal si nimic nu o sa mai fie usor. Reapiri adanc si pleci spre aeroport sperand la tot ce se poate mai bine, si acolo, in cealalta parte, de multe ori gasesti tot felul de oameni de doi lei, totusi uneori gasesti si oameni de calitate si viata e acceptabila, dar chiar si cand viata este frumoasa la bord, e mai grea decat isi pot imagina foarte multi iarmomentul plecarii de acolo creaza o bucurie pe care la fel, foarte putini o traiesc vreodata in viata lor. Va doresc numai bine, dar sa nu ajungeti sa navigati, oar sa traiti toata viata cum traieste un navigator prima luna acasa.

Nemo
20 martie 2018
Marinaria

Marinaria este facuta pentru oameni speciali care se pot adapta conditiilor de munca si viata dificile de la bordul navelor. Rasplata este doar pentru o parte a riscurilor asumate. Nu este necesar ca marinarii sa fie toti de elita, destepti si curajosi,, oameni de toti banii. Sunt oameni si ei si au toate pacatele oamenilor obisnuiti, cateodata chiar mai multe dar, acea inclinatie de lucru in acele conditii de navigatie pe marile si oceanele lumii, face tot. Buneinteles ca nu toti nu sunt asaptati sa lucreze in aceste conditii, dar meseria ramane si va fi una atractiva indiferent de ce comenteaza unul sau altul, fie ei marinari sau nu. Asta ca sa fie foarte clar.

Cdt
20 martie 2018
Navigatia

Pe noi navigatorii nu ne sperie ca trebuie sa mergem pe mare o mare bucata din viata noastra. Un filozof spunea ca "daca stii sa traiesti clipa de libertate, traiesti mai mult decat o viata". Din pacate in ultima perioada au aparut noi pericole, terorismul, pirateria, zonele de razboi care afecteaza foarte mult viata noastra de la bordul navelor si sporeste ingrijorarea celor de acasa. Aceste lucruri vor afecta si deciziile acelora care vor sa vina in acest sector deosebit cu riscurile si beneficiile lui.

Adrian
20 martie 2018
Marinaria

De acord cu prima parte a articolului, de acord cu comentariile cu exceptia aceluia al lui Alex. Daca un timonier castiga 1600 euro/luna, vreo 6-7 luni pe an, ca sa dai jumate la stat ai ramane cu 400-500 euro lunar (12 luni pe an), adica cu 2500-2600 de lei/luna. Sa nu imi spuneti ca ati fi multumit cu acesti bani si ati avea un nivel de trai mediu ca nu va cred. Deci aceasta teorie nu este generala. A, daca ai castiga 6-7000 pe luna, asta e altceva, dar acestia sunt totusi putini. Salariiel pe mare nu sunt asa de mari cum este perceptia publica.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3417 secunde