Norvegia dă asigurări că avioanele F-16 pe care le cumpără România sunt „ca noi”

306
2
Norvegia dă asigurări că avioanele F-16 pe care le cumpără România sunt „ca noi” - avion-1639825576.jpg
Avioanele F-16 pe care România le va cumpăra din Norvegia „sunt ca noi”, susține firma care s-a ocupat de mentenanța lor într-un răspuns exclusiv pentru Digi24.


Președintele Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS), Atle Wollo, precizează că avioanele F-16 pe care România le va cumpăra din Norvegia sunt într-o stare excelentă: „Este cunoscut în comunitatea F-16 faptul că Norvegia este printre țările care și-a întreținut cel mai bine avioanele, de aceea ele sunt ca și noi. Toate inspecțiile, toate programele de întreținere și modernizare au fost executate la timp, conform calendarului cerut și cu respectarea celor mai înalte standarde. Astfel, calitatea avioanelor este foarte bună”.


Compania norvegiană arată că avioanele F-16 au trecut prin toate programele de upgrade disponibile și că fiecare aparat de zbor în parte a fost verificat tehnic la fiecare 300 de ore de zbor. Programele de update au variat de la înlocuirea componentelor, pentru a crește durata de viață, până la instalarea de noi echipamente electronice sau software și implementarea unor programe care să prelungească durata de viață a componentelor structurale.


În finalul răspunsului primit de Digi24, președintele KAMS precizează că aeronavele vor fi inspectate din nou înainte să fie livrate României. „Sunt convins că noii proprietari vor fi mulțumiți de calitatea avioanelor”, spune șeful firmei care a avut grijă de avioanele Aviației Regale Norvegiene.


România va cumpăra 32 de aparate F-16 de la regatul scandinav, cu 454 de milioane de euro. Norvegia le scoate din uz pentru că a primit avioane F-35 noi. Avioanele F-16 norvegiene au aproximativ 40 de ani vechime, de aceea achiziția a fost criticată de unele voci de la București.


Achiziția va costa 354 de milioane de euro, la un cost mediu de 11 milioane de euro pe aparat. Avioanele vor fi modernizate la noi standarde, pentru care vor mai fi necesare încă 100 de milioane de euro.  Modernizarea se va face la Aerostar Bacău, cu echipamente și servicii logistice furnizate de americani. Avioanele din cele două escadrile vor intra treptat în dotarea forțelor aeriene, iar primele vor ajunge cel mai probabil în doi ani.


În prezent, România are alte 17 aparate F-16 luate din Portugalia, dar acestea au o dotare tehnică inferioară celor pe care le vom lua din Norvegia. Și respectivele aparate au fost modernizate înainte de a intra în serviciu. Prima tranșă, de 12 avioane, a costat România 628 de milioane de euro, inclusiv pregătirea personalului.


Ministrul apărării, Vasile Dîncu, spunea săptămâna trecută la Digi24 că eticheta „second hand”, cu nuanța ei ușor depreciativă, nu trebuie aplicată în cazul aeronavelor militare. „Trebuie să ieșim din cadrul mentalității acesteia colective a modului în care își reprezintă opinia publică furniturile strategice din cadrul armatei, mai ales din zona forțelor aeriene”, afirma Vasile Dîncu.


„Sigur că ne-au spus unii, am văzut comentarii în presă că de ce nu luăm F-35. Sunt avioane pe care nu ni le putem permite pur și simplu. PIB-ul României - chiar dacă am da mai mult din PIB pentru apărare, deși nu ne-am permite în acest moment - nu ar permite să cumpărăm escadrile de F-35 în acest moment”, a punctat ministrul apărării.


El spune că avioanele F-16 achiziționate de România sunt aparate foarte bune, viabile și funcționale cel puțin încă 10 ani.


„Aceste avioane F-16 sunt avioane care au o resursă de zbor, de exemplu, în jur de 2.500 de ore pentru fiecare aparat. Asta înseamnă 10 ani de funcționalitate, plus că există și un proces de retehnologizare, de modernizare. Am avut MIG-urile de care ne aducem aminte că în anii trecuți cădeau unul câte unul, pentru că erau foarte, foarte vechi, deci este absolut necesar în acest moment să avem avioane”, a subliniat Vasile Dîncu.


„Sunt total compatibile cu tehnica modernă aceste F-16, resursa de zbor poate fi îmbunătățită, avioanele nu sunt ca mașinile. Un avion nu este ca o mașină second-hand. La avion, resursa de zbor poate fi îmbunătățită oricând”, a dat el asigurări.


„Sigur că ar trebui să avem o flotă mult mai importantă, la nivelul pe care îl avem noi în NATO, la nivelul populației și la poziția strategică pe care o avem noi în NATO”, recunoaște ministrul apărării. El susține că România este considerată în NATO nu numai un pion important geostrategic aici, pentru că găzduim, de exemplu, baza de la Deveselu, dar „suntem importanți și pentru că suntem, până la urmă, și furnizori de securitate în această zonă a Mării Negre, deci nu putem să nu facem aceste achiziții”, a arătat Vasile Dîncu.


„Dar atât ne putem permite. Avem atâta securitate câtă putem să plătim, asta este una din remarcile pe care le fac cei care sunt realiști în domeniul aprovizionării și dotării forțelor - atât a dotării forțelor poliției, pentru că și asta este important, cât și a forțelor armate”, a conchis ministrul apărării, Vasile Dîncu.




Comentează știrea

Papu
19 decembrie 2021
NEGOCIATOR

Avioanele sunt ca noi ? Le-a dat o spoială cu vopsea, au dat „kilometrajul” înapoi.........luați de'aici sărăntocilor ! Parcă o să aud că samsarul negociator de la norvegieni e un...... român.

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.3061 secunde