Afacerile profitabile ale comunismului au devenit pagube însemnate în democrație. Așa ar putea fi rezumată, într-o singură propoziție, Societatea Cooperativă Meșteșugărească Auto Nord și evoluția ei de dinainte de 1989 până în prezent, când este executată de Fisc.
Pe timpul comunismului, societățile cooperative erau considerate o putere, pe principiul egalității și cu un singur șef. Cine lucra în cooperații, mai ales în domeniul auto, avea salariu de ordinul miilor sau chiar a zecilor de mii de lei, își aduc aminte cei care au prins acele vremuri. După Revoluția din 1989, societățile cooperative s-au izbit de o problemă care avea să ducă aceste organizații la sapă de lemn: concurența.
"Habar nu aveau ce-i concurența. Când au descoperit concurența, au început să piardă capital. Pierzând capital, au găsit repede primul vinovat, șeful, pe care l-au înlocuit cu un alt șef, însă fără competențe pentru a gestiona situația. Astfel, au luat un strungar și l-au pus șef. Fără să dețină vreodată o funcție de conducere, fără a avea fermitate, iar datoriile care ar fi trebuit să fie achitate au fost înlocuite prin diverse manevre", își amintește un membru al Societății Cooperative Auto Nord, căruia îi vom păstra anonimatul.
ANAF nu are ce să execute
După ce a trecut, cu chiu, cu vai, de prima decadă de după Revoluție, Societatea Cooperativă Auto Nord a început să vândă din bunuri pentru a acoperi datorii acumulate în anii 2008, 2009 și 2010. Ulterior, în 2011 și 2012 au fost acumulate din nou datorii și așa au ajuns la o altă variantă, una păguboasă pentru statul român, dar extrem de profitabilă pentru cei care își făceau "cărțile".
"Au luat decizia de a nu mai vinde și de a cumpăra tot ei (n.r. - membrii cooperativei), în timp ce ani de zile nu au produs nimic, având salarii declarate de un leu pe lună. Și-au făcut hotărâre AGA între ei și și-au cumpărat fiecare câte o hală, pe persoană fizică, și au furat tot ce au putut. Când a venit ANAF să-i execute pentru datorii, nu avea ce să execute, întrucât bunurile erau pe proprietate fizică. Practic, au scos din proprietatea colectivă pentru proprietate pe persoană fizică. ANAF poate cel mult să vândă bucățele, o debara, o cămară și wc-ul de serviciu", ne-a explicat aceeași sursă din cadrul Societății Cooperative Auto Nord.
Interesant artificiu. Dar oare cât de legal?
"Nu-mi cereți explicații, nu e treaba voastră!"
Întrucât ne-au ajuns la urechi zvonuri că munca la negru ar fi o practică în toată regula, banii ar fi rareori declarați, iar o parte a construcțiilor din incinta Auto Nord ar fi făcute fără autorizație, am cerut un punct de vedere unui administrator de service care își desfășoară activitatea în interiorul Auto Nord. Doar că, atitudinea cu care am fost întâmpinați a lăsat de dorit și, pe un ton ridicat, reporterii "Cuget Liber" au fost invitați să părăsească incinta.
Un bărbat trecut de prima tinerețe s-a recomandat a fi unul dintre administratorii halelor și ne-a precizat, înainte de a ne pofti afară: "Nu este treaba voastră ce afaceri se fac aici și cât de legale sunt. Noi aici suntem privați, nu lucrăm pentru stat. Vedeți-vă de treabă, nu aveți de ce să-mi cereți mie explicații".
Până la un punct, omul avea dreptate. Presa nu este organ de control, iar agenții economici privați nu au nicio obligație de a furniza date despre biznis. Însă, presa poate sesiza organele abilitate de control (Poliție Economică, DNA, ANAF, ITM, Poliția Locală), ceea ce vom și face!
Vom urmări cu mare atenție subiectul, pentru a explica cititorilor situația actuală a unei unități de elită din anii comunismului, ajunsă acum a fi executată de Fisc.