Provocări la Curtea de Apel Constanța, în 2021: multe dosare, cu dotări tehnice insuficiente

1350
Provocări la Curtea de Apel Constanța, în 2021: multe dosare, cu dotări tehnice insuficiente - fondcurteadeapelbilant-1644430940.jpg

Articole de la același autor

Pandemia de coronavirus, care afectează întreaga lume de doi ani, a reprezentat o provocare pentru magistrații Curții de Apel Constanța, pe parcursul lui 2021. Pe de o parte, limitările impuse în perioada stării de urgență și ulterior, a stării de alertă, au dus la creșterea duratei de soluționare a cauzelor, cât și la creșterea volumului de activitate, fiind repuse pe rol cauzele suspendate în 2020, în starea de urgență. Pe de altă parte, a scos în evidență neajunsurile dotărilor tehnice și lipsa specialiștilor IT care să dezvolte programe pentru munca și comunicarea la distanță, în Justiție.

Anul 2021 a adus o încărcătură suplimentară pentru Curtea de Apel Constanța, se arată în raportul privind activitatea desfășurată de instanța de judecată din județul de la malul mării, semnat de judecător Alina Gabriela Jurubiță, președintele instanței. „La începutul anului 2021, Curtea de Apel Constanța avea un stoc total de dosare de 3.774, comparativ cu 3.803 la începutul anului 2020, cu un procent cu 0,76% mai mic față de 2020 (-29 dosare). Numărul dosarelor înregistrate în 2021 a fost de 7.826, comparativ cu anul 2020, când au fost înregistrate 6.845 dosare. Comparând volumul dosarelor nou intrate în anul 2021 cu cel înregistrat în 2020, se constată o creștere cu 981 dosare, reprezentând o creștere procentuală cu 14,33% față de anul precedent. În 2021, Curtea de Apel Constanța a fost învestită cu un număr total de 11.600 de cauze (3.774 preluate din 2020 și 7.826 nou înregistrate), constatându-se o creștere față de 2020 cu 952 dosare (+8,94%). Din totalul de dosare de 11.600 au fost soluționate și redactate, în 2021, 8.248 dosare, comparativ cu 6.922 în 2020, reprezentând o creștere procentuală de 19,15%. Numărul dosarelor nesoluționate la sfârșitul lui 2021 este de 3.352 dosare, din care 214 suspendate, comparativ cu sfârșitul lui 2020, când se aflau în stoc 3.726 dosare, din care 276 suspendate”, se arată în bilanțul activității instanței constănțene.

Mai multe dosare și termene de judecată mai lungi, în 2021

Per total, activitatea desfășurată în cadrul Curții de Apel Constanța a fost apreciată ca fiind „eficientă”, dar nu înseamnă că a fost lipsită de provocări, aduse sau accentuate de restricțiile și limitările impuse în contextul pandemiei de coronavirus.

„Limitările impuse în perioada stării de urgență, respectiv a stării de alertă, pentru preîntâmpinarea răspândirii virusului au generat însă consecințe negative în ceea ce privește activitatea instanțelor judecătorești, din perspectiva criteriilor de eficiență, evidențiate după cum urmează: creșterea duratei de soluționare a cauzelor și implicit creșterea stocului de dosare la nivelul instituției, inclusiv a celor cu o vechime mai mare de un an; creșterea volumului de activitate, în condițiile în care s-a impus repunerea pe rol a cauzelor suspendate în perioada stării de urgență, cumulat cu acordarea de termene de judecată în dosarele în care s-a finalizat procedura prealabilă, ceea ce a condus la creșterea numărului de dosare în ședințele de judecată; acordarea unor termene de judecată mai lungi, situație ce a dus inclusiv la creșterea duratei medii de soluționare a cauzelor, în condițiile în care a fost necesară o limitare a numărului de dosare pe ședința de judecată pentru evitarea supraaglomerării, atât în sălile de judecată, cât și în sediul instanței; imposibilitatea respectării termenului de redactare a hotărârilor judecătorești ulterior reluării activității, ca urmare a creșterii volumului de muncă prin soluționarea dosarelor din perioada în care activitatea a fost suspendată”, se arată în raportul activității desfășurate în 2021.

Astfel, au crescut stocul de dosare și durata de soluționare a cauzelor, a scăzut operativitatea corelativ cu creșterea volumului de activitate, iar efortul depus de magistrați și restul personalului fiind unul considerabil.

Dotări tehnice insuficiente, bani puțini și necesitatea de specialiști IT

Măsurile necesare a fi luate au scos la iveală și „neajunsurile dotărilor tehnice din cadrul instanțelor judecătorești, care să permită munca și comunicarea la distanță, respectiv slaba finanțare a sistemului, corelată cu lipsa specialiștilor IT care să dezvolte programe adecvate îndeplinirii acestui deziderat”.

„În ceea ce privește slaba finanțare a sistemului judiciar, aspect semnalat în mod constant atât de conducerile administrative ale instanțelor judecătorești, cât și de Consiliul Superior al Magistraturii, în perioada de referință s-au invocat dificultăți legate de numărul redus al sălilor de judecată, al birourilor destinate personalului și, în general, al spațiilor din sediilor acestora, în multe cazuri fiind greu de aplicat măsurile de distanțare socială, de asigurare a fluxurilor de acces distincte în sediile instanțelor, configurația acestora nepermițând asigurarea accesului personalului și justițiabililor pe căi separate. Astfel, s-a evidențiat necesitatea unor investiții urgente în sistemul judiciar pentru ca instanțele să poată implementa măsurile de sănătate publică dispuse de autorități în caz de pandemie, în special cele referitoare la distanțarea socială. Se impune realizarea unui amplu proces de reamenajare funcțională, extindere și modernizare a sediilor instanțelor judecătorești, în vederea sigurării unei infrastructuri adecvate care să permită un act de justiție în condiții de siguranță, eficient și transparent: săli de judecată, camere de consiliu și birouri suficiente în raport cu volumul de muncă, competențele și numărul de personal al instanțelor”, se mai stipulează în raportul semnat de judecător Alina Gabriela Jurubiță. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 2.5022 secunde