CCR: Legea pentru alegerea șefului statului e imperfectă

112
CCR: Legea pentru alegerea șefului statului e imperfectă - curttea-1570077050.jpg
CCR arată, în motivarea deciziei de admitere a mai multor contestații ale candidaților la prezidențiale, printre care se numără și cea a lui Viorel Cataramă, că Legea pentru alegerea Președintelui României are imperfecțiuni, iar BEC are un rol formal, neputând realiza un control efectiv și real.


Curtea Constituțională a constatat cu acest prilej și o serie de imperfecțiuni ale legislației în domeniu


"Curtea Constituțională a constatat cu acest prilej și o serie de imperfecțiuni ale legislației în domeniu, cu precădere în ceea ce privește modul de reglementare a cerințelor pentru depunerea candidaturilor și verificărilor ce trebuie realizate de Biroul Electoral Central, în corelație cu termenele foarte scurte prevăzute de legislația electorală pentru realizarea acestor verificări, precum și pentru soluționarea contestațiilor de către Curtea Constituțională", arată judecătorii CCR, în motivarea deciziei.


Totodată, Curtea a constat, referitor la listele de susținători că "procedura de verificare, sub aspectul termenelor în care se desfășoară, nu numai că este improprie, dar transformă actul de verificare într-o formalitate care anulează scopul reglementării. Astfel, toate aspectele privite coroborat: (i) numărul nedeterminat de candidați care pot formula propunerile de candidatură în intervalul relativ scurt prevăzut de calendarul alegerilor, (ii) numărul nedeterminat de persoane care pot formula contestații, (iii) numărul minim de 200.000 de alegători care trebuie să se regăsească pe lista de susținători a fiecărui candidat, (iv) datele cu caracter personal care trebuie supuse verificării, sub sancțiunea răspunderii penale a falsului în declarații, nu fac altceva decât să demonstreze că autoritățile publice implicate în procedura de verificare a îndeplinirii condițiilor de fond și de formă", potrivit motivării.


Magistrații CCR: Legiuitorul trebuie să reconsidere soluțiile legislative


Astfel, CCR spune că "Biroul Electoral Central și Curtea Constituțională - îndeplinesc un rol formal, nefiind în măsură ca, în termenele fixate de lege, să realizeze un control efectiv și real cu privire la toate aspectele supuse verificării", conform sursei citate.


Din această cauză magistrații CCR au apreciat că "legiuitorul trebuie să reconsidere soluțiile legislative cuprinse în Legea nr. 370/2004, astfel încât să asigure autorităților publice implicate în procedura înregistrării candidaturilor la alegerea Președintelui României termenele și instrumentele proprii unui control efectiv, de natură să satisfacă scopul și exigențele impuse de lege".


Curtea Constituțională a admis, pe 23 septembrie, contestația formulată de Viorel Cataramă privind respingerea candidaturii prezidențiale. Judecătorii CCR au dispus înregistrarea de către BEC a candidaturii și semnului electoral ale lui Cataramă la alegerile din noiembrie.


În cursa pentru un mandat la Cotroceni sunt 14 candidați. Campania electorală va începe pe 12 octombrie, iar primul tur al alegerilor are loc pe 10 noiembrie și al doilea pe 24 noiembrie. Românii din străinătate votează pe o perioadă de trei zile, la ambele tururi de scrutin.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.6531 secunde