CCR: Niciun ministru nu poate fi tras la răspundere pentru adoptarea unui act normativ
Articole recomandate
Valentin Vrabie candidează pentru un nou mandat. „Împreună continuăm dezvoltarea Medgidiei!”
27 Aprilie 2024
Premierul Marcel Ciolacu: „Sunt bani de salarii, sunt bani de pensii, sunt bani pentru profesori”
27 Aprilie 2024
Primarul Iulian Soceanu: „Mulțumesc celor 1300 de cetățeni care au semnat pentru mine!”
26 Aprilie 2024
Felicia Ovanesian a intrat oficial în cursa pentru Primăria Constanţa. Și-a depus candidatura independentă la BEM
26 Aprilie 2024
PSD și Horia Constantinescu au depus candidaturile pentru Primăria și Consiliul Local Constanța
26 Aprilie 2024
Locuințe pentru tineri, construite de Primăria Mangalia
26 Aprilie 2024
În motivarea deciziei prin care a constatat că ancheta DNA privind modul în care a fost adoptată OUG 13 a creat un conflict juridic de natură constituțională între Guvern și Ministerul Public, magistrații susțin că: "Doar Curtea Constituțională este abilitată să efectueze controlul asupra ordonanțelor simple sau de urgență ale Guvernului". Judecătorii CCR au mers și mai departe, analizând sesizările din dosarul deschis de DNA.
Judecătorii constituționali argumentează că cercetarea aspectelor de legalitate a ordonanțelor simple sau de urgență ale Guvernului "vizează exclusiv raportarea la Legea fundamentală", transmite Digi24.ro.
Iar în cazul în care se constată lipsa de conformitate cu legea superioară, "Constituția, lipsește de efecte juridice actul normativ, sancțiunea aplicată vizând exclusiv îndepărtarea actului din fondul activ al dreptului, fără a constitui premisa unei răspunderi juridice a persoanelor implicate în procedura de legiferare sau în actul decizional".
În continuare, magistrații CCR fac o paralelă cu imunitatea parlamentară, arătând că "această imunitate care vizează actul decizional de legiferare este aplicabilă mutatis mutandis și membrilor Guvernului, în activitatea lor de legiuitor delegat". Cu alte cuvinte, odată ce a primit delegare legislativă de la Parlament, Executivul primește și imunitate, ca o garanție prevăzută de Constituție pentru că-și va exercita această prerogativă "în deplină libertate".
Curtea Constituțională mai arată în motivarea deciziei prin care a constatat că ancheta DNA privind modul în care a fost adoptată OUG 14 a creat un conflict între Guvern și Ministerul Public că, dacă un ministru ar fi tras la răspundere, ar însemna că se lasă "indirect, posibilitatea intruziunii în procesul legislativ a unei alte puteri, cu consecința directă a încălcării separației puterilor în stat".
"Exonerarea de răspundere pentru activitatea de legiferare este o garanție a exercitării mandatului față de eventuale presiuni sau abuzuri ce s-ar comite împotriva persoanei care ocupă funcția de parlamentar sau de ministru, imunitatea asigurându-i acesteia independența, libertatea și siguranța în exercitarea drepturilor și a obligațiilor ce îi revin potrivit Constituției și legilor", se mai arată în motivarea deciziei din 27 februarie.
Mai departe, magistrații CCR subliniază că "sancțiunea aplicată pentru nerespectarea dispozițiilor legale sau constituționale este una de drept constituțional, extrapenal".
Judecătorii constituționali argumentează că cercetarea aspectelor de legalitate a ordonanțelor simple sau de urgență ale Guvernului "vizează exclusiv raportarea la Legea fundamentală", transmite Digi24.ro.
Iar în cazul în care se constată lipsa de conformitate cu legea superioară, "Constituția, lipsește de efecte juridice actul normativ, sancțiunea aplicată vizând exclusiv îndepărtarea actului din fondul activ al dreptului, fără a constitui premisa unei răspunderi juridice a persoanelor implicate în procedura de legiferare sau în actul decizional".
În continuare, magistrații CCR fac o paralelă cu imunitatea parlamentară, arătând că "această imunitate care vizează actul decizional de legiferare este aplicabilă mutatis mutandis și membrilor Guvernului, în activitatea lor de legiuitor delegat". Cu alte cuvinte, odată ce a primit delegare legislativă de la Parlament, Executivul primește și imunitate, ca o garanție prevăzută de Constituție pentru că-și va exercita această prerogativă "în deplină libertate".
Curtea Constituțională mai arată în motivarea deciziei prin care a constatat că ancheta DNA privind modul în care a fost adoptată OUG 14 a creat un conflict între Guvern și Ministerul Public că, dacă un ministru ar fi tras la răspundere, ar însemna că se lasă "indirect, posibilitatea intruziunii în procesul legislativ a unei alte puteri, cu consecința directă a încălcării separației puterilor în stat".
"Exonerarea de răspundere pentru activitatea de legiferare este o garanție a exercitării mandatului față de eventuale presiuni sau abuzuri ce s-ar comite împotriva persoanei care ocupă funcția de parlamentar sau de ministru, imunitatea asigurându-i acesteia independența, libertatea și siguranța în exercitarea drepturilor și a obligațiilor ce îi revin potrivit Constituției și legilor", se mai arată în motivarea deciziei din 27 februarie.
Mai departe, magistrații CCR subliniază că "sancțiunea aplicată pentru nerespectarea dispozițiilor legale sau constituționale este una de drept constituțional, extrapenal".
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole din aceeași secțiune
Vineri, 10 Martie 2017
Vineri, 10 Martie 2017
Vineri, 10 Martie 2017
Vineri, 10 Martie 2017
Vineri, 10 Martie 2017
Vineri, 10 Martie 2017
Vineri, 10 Martie 2017
Vineri, 10 Martie 2017
Vineri, 10 Martie 2017
Vineri, 10 Martie 2017