Chiar dac─â este un drept, garantat constitu╚Ťional, al cet─â╚Ťeanului,

Institu╚Ťiile nu dau doi bani pe Legea accesului la informa╚Ťiile de interes public

2402
Institu╚Ťiile nu dau doi bani pe Legea accesului la informa╚Ťiile de interes public - 9e2769801a380e29acd1fbd62159754a.jpg
Institu╚Ťiile publice locale ╚Öi centrale din Rom├ónia ├«ngr─âdesc accesul cet─â╚Ťeanului la informa╚Ťiile de interes public, prin lipsa de transparen╚Ť─â, iar atunci c├ónd trebuie s─â ofere r─âspunsuri la solicit─ârile bazate pe Legea 544 fie o fac extrem de evaziv, fie nu o fac deloc. Legea privind liberul acces la informa╚Ťiile de interes public reprezint─â ├«nc─â, la aproape un deceniu de la adoptarea sa, o necunoscut─â pentru mul╚Ťi dintre cet─â╚Ťenii rom├óni. Publicat─â ├«n Monitorul Oficial din 23 octombrie 2001, Legea 544/2001 privind liberul acces la informa╚Ťiile de interes pu-blic face referire la un drept fundamental al cet─â╚Ťeanului ├«n rela╚Ťia cu autorit─â╚Ťile publice, potrivit Constitu╚Ťiei Rom├óniei, f─âr─â a reprezenta un moft sau un capriciu. Cu toate c─â actul normativ a fost adoptat ├«n urm─â cu nou─â ani, prea pu╚Ťini dintre rom├óni au idee despre ce presupune el astfel c─â, potrivit unui studiu realizat ├«n cadrul proiectului Phare 2006/018-147.01.02 "Informa╚Ťia de interes public - un drept fundamental, nu o favoare!", implementat de Institutul pentru Politici Publice (IPP) ├«n parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), ├«n 2009 doar 39% dintre rom├óni auziser─â despre legea liberului acces la informa╚Ťiile de interes pu-blic. Mai mult dec├ót at├ót, conform aceluia╚Öi studiu, doar unul din cinci rom├óni declara c─â s-a ╚Öi folosit de prevederile legii pentru a solicita informa╚Ťii autorit─â╚Ťilor publice. Ceea ce trebuie precizat este, ├«n acest context, faptul c─â, la capitolul I, Dispozi╚Ťii generale, din Legea 544/2001, este prev─âzut c─â "accesul liber ╚Öi ne├«ngr─âdit al persoanei la orice informa╚Ťii de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale rela╚Ťiilor dintre persoane ╚Öi autorit─â╚Ťile publice, ├«n conformitate cu Constitu╚Ťia Rom├óniei ╚Öi documentele interna╚Ťionale ratificate de Parlamentul Rom├óniei". Totodat─â, se impune men╚Ťiunea c─â, ├«n sensul Legii 544/2001, prin autoritate sau institu╚Ťie public─â se ├«n╚Ťelege "orice autoritate sau institu╚Ťie public─â, precum ╚Öi orice regie autonom─â, care utilizeaz─â resurse financiare publice ╚Öi care ├«╚Öi desf─â╚Öoar─â activitatea pe teritoriul Rom├óniei, potrivit Constitu╚Ťiei". ├Än ceea ce prive╚Öte informa╚Ťia de interes public, conform aceluia╚Öi act normativ, prin aceasta se ├«n╚Ťelege "orice informa╚Ťie care prive╚Öte activit─â╚Ťile sau rezult─â din activit─â╚Ťile unei autorit─â╚Ťi publice sau institu╚Ťii publice, indiferent de suportul ori de forma sau modul de exprimare a informa╚Ťiei". Prim─âria Constan╚Ťa, ├«n proces de transparentizare tardiv─â Institu╚Ťiile publice locale sau centrale manifest─â, de multe ori, ├«n rela╚Ťia cu cet─â╚Ťeanul, o secretomanie ├«n ceea ce prive╚Öte documente care fac referire fie la organigrama institu╚Ťiei, fie la procesele pe care aceasta le are pe rolul instan╚Ťelor ╚Öi ├«n care are calitatea de p├ór├ót, fie, de cele mai multe ori, ├«n ceea ce prive╚Öte informa╚Ťii legate de gestionarea banului public. Un exemplu elocvent ├«n sensul acesta este Prim─âria Constan╚Ťa, institu╚Ťie care, doar de c├óteva luni, a ├«nceput s─â posteze pe site-ul s─âu proiectele de hot─âr├óre supuse votului ├«n ╚Öedin╚Ťele Consiliului Local Municipal Constan╚Ťa. Cu toate acestea, ├«ns─â, multe dintre informa╚Ťiile care ├«l privesc pe cet─â╚Ťean ╚Öi pe marginea c─ârora acesta din urm─â are nel─âmuriri r─âm├ón departe de ochii contribuabililor. Din acest punct de vedere, preciz─âm existen╚Ťa unui raport de evaluare a implement─ârii Legii 544/2001 ├«n anul 2009, raport postat pe site-ul Prim─âriei ╚Öi potrivit c─âruia administra╚Ťiei publice locale tomitane i-au fost adresate, anul trecut, 55 de cereri av├ónd la baz─â legea accesului la informa╚Ťii de interes public, cu men╚Ťiunea c─â aici nu sunt incluse solicit─ârile de informa╚Ťii redirec╚Ťionate spre solu╚Ťionare altor institu╚Ťii. Din totalul celor 55 de cereri ├«nregistrate, 19 au fost ├«ntocmite de persoane fizice, 36 de persoane juridice. La capitolul reclama╚Ťii administrative ╚Öi pl├óngeri ├«n instan╚Ť─â, raportul arat─â c─â institu╚Ťia are pe rol patru astfel de pl├óngeri la adresa institu╚Ťiilor publice ├«n 2009 ├«n baza Legii 544, ├«n vreme ce o astfel de pl├óngere a fost rezolvat─â favorabil reclamantului, iar alte dou─â, favorabil institu╚Ťiei. O alt─â prevedere a Legii 544 este aceea c─â "asigurarea de c─âtre autorit─â╚Ťile ╚Öi institu╚Ťiile publice a accesului la informa╚Ťiile de interes public se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul compartimentului pentru rela╚Ťii publice sau al persoanei desemnate ├«n acest scop". Legat de acest aspect, Prim─âria Constan╚Ťa sufer─â la capitolul comunicare prin intermediul purt─âtorului s─âu de cuv├ónt, Liviu Tramudana, c─âci acesta fie r─âspunde mult prea rar la telefon, fie cere un interval de timp pentru a se pune la punct vizavi de informa╚Ťiile solicitate pentru ca, ulterior, s─â nu mai r─âs-pund─â deloc la telefon, aleg├ónd o variant─â destul de comod─â, anume clasica ├«nchidere a telefonului mobil. Unde-i lege… se g─âse╚Öte ╚Öi tocmeala ├Än 2009, redactorii "Cuget liber" au formulat mai multe cereri av├ónd la baz─â Legea 544, cereri adresate fie institu╚Ťiilor locale, fie celor centrale. A fost vorba, concret, despre solicit─âri ├«n baza legii privind liberul acces la informa╚Ťiile de interes pu-blic c─âtre Prim─âria Constan╚Ťa, Consiliul Jude╚Ťean Constan╚Ťa (CJC), Agen╚Ťia de Protec╚Ťie a Mediului Constan╚Ťa, dar ╚Öi c─âtre Agen╚Ťia Na╚Ťional─â de Integritate (ANI) ╚Öi Ministerul Afacerilor Externe. Mai exact, redactorii au fost interesa╚Ťi de date referitoare la contractele de publicitate ├«ncheiate ├«ntre Prim─âria Constan╚Ťa ╚Öi agen╚Ťiile de publicitate Telegraf Advertising SRL ╚Öi Soti Cable Neptun SRL (din perioada 2007-2009), ├«n valoare total─â de 1.800.000 de euro, solicitare la care Prim─âria a dat urm─âtorul r─âspuns: "cererea dumneavoastr─â a fost ├«naintat─â Consiliului Local Constan╚Ťa, urm├ónd s─â v─â parvin─â un r─âspuns ├«n termenul prev─âzut de lege" (acest din urm─â r─âspuns nesosind nici p├ón─â pe 3 martie 2010, ├«n condi╚Ťiile ├«n care solicitarea a fost depus─â pe 20 august 2009). O alt─â cerere a fost adresat─â CJC, pe 12 octombrie 2009, prin care erau cerute informa╚Ťii despre contractele ├«ncheiate de Consiliul Jude╚Ťean cu firma SC GEOTOP 2001 SRL ├«n perioada 2004-2009, dar ╚Öi despre valoarea contractelor ╚Öi a proiectelor ├«ncheiate cu aceast─â firm─â, al─âturi de data la care au fost semnate contractele ╚Öi, nu ├«n ultimul r├ónd, despre obiectivul lucr─ârilor prev─âzute ├«n contract. CJC nu a r─âspuns acestei solicit─âri ├«n niciun fel, aleg├ónd t─âcerea. ├Än luna octombrie a anului trecut, am adresat o cerere Consiliului Jude╚Ťean Constan╚Ťa ╚Öi ├«n ceea ce prive╚Öte Funda╚Ťia "Fantasio", solicit├ónd informa╚Ťii vizavi de num─ârul ╚Öi func╚Ťiile tuturor angaja╚Ťilor funda╚Ťiei, precum ╚Öi de tipul de contracte ├«n baza c─ârora ei func╚Ťioneaz─â ├«n cadrul acestei structuri. Potrivit unei hot─âr├óri a CJC, Funda╚Ťia "Fantasio" poate avea ╚Öi membri, fapt pentru care am cerut, ├«n baza Legii 544, date despre ace╚Öti membri ╚Öi despre aportul financiar al acestora la patrimoniul funda╚Ťiei. ├Än aceea╚Öi cerere am solicitat informa╚Ťii despre activit─â╚Ťile/ac╚Ťiunile desf─â╚Öurate de c─âtre Funda╚Ťia "Fantasio" de la ├«nfiin╚Ťarea sa, din 2005, ╚Öi p├ón─â ├«n prezent, dar ╚Öi despre suma de 300.000 lei pentru desf─â╚Öurarea "Programului Jude╚Ťean Cultural Educativ" ├«n perioada octombrie 2009 - mai 2010 pe care funda╚Ťia urma s─â o primeasc─â. CJC nu a catadicsit s─â ofere vreo informa╚Ťie de interes public ├«n urma acestei cereri. Tot ├«n cursul anului trecut, am solicitat Agen╚Ťiei Na╚Ťionale de Integritate date despre o presupus─â autosesizare a institu╚Ťiei ├«n cazul pre╚Öedintelui CJC, Nicu╚Öor Constantines-cu, demers legat de verificarea declara╚Ťiei sale de avere. Concret, am cerut l─âmuriri vizavi de veridicitatea informa╚Ťiei potrivit c─âreia ANI s-a autosesizat ├«n privin╚Ťa lui Nicu╚Öor Constantinescu, dac─â informa╚Ťia se confirm─â, c├ónd anume au ├«nceput verific─ârile ╚Öi ├«n ce stadiu sunt ╚Öi, dac─â ac╚Ťiunea ANI se bazeaz─â ╚Öi pe alte motive dec├ót declara╚Ťia de avere. ANI a r─âspuns sec c─â, ├«n conformitate cu prevederile art. 4 alin. (8) din Legea nr. 144/2007, cu modific─ârile ╚Öi complet─ârile ulterioare, "actele ╚Öi lucr─ârile efectuate de c─âtre inspectorii de integritate din cadrul Agen╚Ťiei nu sunt publice", cu excep╚Ťia actului de constatare, atunci c├ónd acesta r─âm├óne definitiv. Nu ├«n ultimul r├ónd, ├«n urma defil─ârii primarului Constan╚Ťei, Radu Maz─âre, ├«ntr-o uniform─â de ofi╚Ťer nazist ├«n cadrul unei prezent─âri de mod─â - gest care a iscat o indignare profund─â ├«n plan na╚Ťional ╚Öi interna╚Ťional, la nivelul presei, dar ╚Öi al reprezentan╚Ťilor comunit─â╚Ťilor evreie╚Öti - am solicitat un punct de vedere al Ministerului Afacerilor Externe, care nu a reac╚Ťionat oficial ├«n niciun fel, excep╚Ťie f─âc├ónd o declara╚Ťie ├«ntr-o publica╚Ťie central─â (n.r. - "G├óndul"), declara╚Ťie potrivit c─âreia "Ministerul rom├ón de Externe nu a primit nicio solicitare din partea diploma╚Ťiei ruse╚Öti" ulterior defil─ârii lui Maz─âre (n.r - diploma╚Ťia ruseas─â a criticat gestul primarului). ├Än acest caz, nu am primit niciun r─âspuns scris din partea MAE. ├Än schimb, am primit un telefon din partea purt─âtorului de cuv├ónt al ministrului de Externe de la acea vreme (n.r.- Cristian Diaconescu), Alin ╚śerb─ânescu. Acesta din urm─â a precizat c─â ministrul nu comenteaz─â evenimentul mai mult dec├ót a f─âcut-o pentru cotidianul "G├óndul". Cu toate acestea, Alin ╚śerb─ânescu a precizat c─â nu ├«l putem cita ├«n cazul ├«n care vrem s─â public─âm un material legat de acest subiect. Concluzion├ónd, ├«n Rom├ónia, accesul la informa╚Ťiile de interes public este ├«ngreunat fie de faptul c─â cet─â╚Ťenii nu-╚Öi cunosc drepturile care le revin potrivit legii, fie din cauza lipsei de transparen╚Ť─â a unor institu╚Ťii care, sfid├ónd litera legii, ├«i las─â pe oameni cu ochii ├«n soare ├«n a╚Öteptarea r─âspunsului solicitat.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5226 secunde