Lupta cu primele sunete

423

Articole de la același autor

"Să văd dinții de jos", "Trage aer", "Mișcă buzele", "Tragem aer", "Sugem obrajii", "Gura relaxată". Alexandru încearcă, uneori fără prea mare rezultat,
să facă ceea ce îi cere logopedul.
Se plictisește repede, refuză să se uite în oglindă și să repete gesturile profesorului.
Alexandru este elev la Școala specială nr. 2 din Constanța. Provine dintr-o familie care locuiește în Constanța. Nu a scos nici un cuvânt până când a mers la școală, la vârsta de opt ani, însă părinții nu și-au pus nici o întrebare cu privire la retardul copilului.
"Am avut mari probleme cu el la început. Este și foarte sensibil. Dacă începe să plângă, nu mai poți face nimic cu el", ne-a mărturisit Delia Timcea, profesor de psihopedagogie specială.
Dascălul îl ia de mână pe copil și, împreună, merg în fața oglinzii. Repetă vocalele învățate. Apoi, copilul este supus unui test mai greu. Poezii simple, pe care un copil de câțiva anișori le pot repeta, se dovedesc a fi un chin pentru Alexandru își bagă mâinile în buzunar, se ferește de privirea profesorului pe care o vede în oglindă.
Repetă apoi consoanele. Exercițiile de vorbire sunt pigmentate cu poezii. De mai multe ori imită gestul suflatului în lumânările de pe tort, pentru a se forma mușchii bucali.
Dacă Alexandru vrea nuci, trebuie să pronunțe cuvântul magic. Cuvântul rostit de gura lui seamănă întrucâtva cu "nuci". Profesorul îl felicită pentru fiecare silabă rostită, pentru fiecare literă. Apoi, scoate din dulap câteva nuci, pe care Alexandru le bagă repede în buzunar. Apoi, le scoate pe masă și începe să se joace cu ele.
E timpul să schimbe tactica de lucru. O carte cu animale domestice și sălbatice, frumos colorată, trebuie să-l ajute pe Alexandru. "Cum face rața?", "Cum face gâsca?" - sunt întrebări pe care le punem, de regulă, unui copil de câțiva ani. Alexandru însă nu poate răspunde la aceste întrebări. Logopedul este nevoit să îl ajute: "Ga - ga". I se spune de mai multe ori. Într-un final, repetă și Alexandru.
Imită sunetul ploii prin exerciții de "frământări de limbă" pentru stimularea vorbirii. Mușchii lui Alexandru sunt atrofiați: "Atunci când încearcă să rostească litera «r» limba îi înțepenește la «l». De asemenea, foarte greu rostește literele "p", "b" și "m" întrucât copilul nu mișcă nici măcar buzele".
"Inversează literele în cuvânt. Dacă într-un cuvânt îl rostesc pe «p» accentuat, el îl pune la începutul cuvântului" - ne spune Delia Timcea.
Săptămânal, Alexandru merge la logoped o singură oră. Atât prevede planul de școlarizare. Patru luni i-a luat logopedului să-l facă pe Alexandru să imite mișcările sale. Specialistul este optimist în ceea ce-l privește pe copil. Speră că, într-o bună zi, va putea vorbi. Marea sa bucurie a fost atunci când Valentin - un copil autist - a reușit, după multe ore de muncă, să rostească primul cuvânt.
Cu ajutorul jocurilor care le dezvoltă auzul fonematic și al multor ore de logopedie, un copil cu retard de vorbire se poate recupera. Totul este ca un astfel de copil să fie dus la specialist la o vârstă cât mai fragedă.

"Să văd dinții de jos", "Trage aer", "Mișcă buzele", "Tragem aer", "Sugem obrajii", "Gura relaxată". Alexandru încearcă, uneori fără prea mare rezultat,
să facă ceea ce îi cere logopedul.
Se plictisește repede, refuză să se uite în oglindă și să repete gesturile profesorului.
Alexandru este elev la Școala specială nr. 2 din Constanța. Provine dintr-o familie care locuiește în Constanța. Nu a scos nici un cuvânt până când a mers la școală, la vârsta de opt ani, însă părinții nu și-au pus nici o întrebare cu privire la retardul copilului.
"Am avut mari probleme cu el la început. Este și foarte sensibil. Dacă începe să plângă, nu mai poți face nimic cu el", ne-a mărturisit Delia Timcea, profesor de psihopedagogie specială.
Dascălul îl ia de mână pe copil și, împreună, merg în fața oglinzii. Repetă vocalele învățate. Apoi, copilul este supus unui test mai greu. Poezii simple, pe care un copil de câțiva anișori le pot repeta, se dovedesc a fi un chin pentru Alexandru își bagă mâinile în buzunar, se ferește de privirea profesorului pe care o vede în oglindă.
Repetă apoi consoanele. Exercițiile de vorbire sunt pigmentate cu poezii. De mai multe ori imită gestul suflatului în lumânările de pe tort, pentru a se forma mușchii bucali.
Dacă Alexandru vrea nuci, trebuie să pronunțe cuvântul magic. Cuvântul rostit de gura lui seamănă întrucâtva cu "nuci". Profesorul îl felicită pentru fiecare silabă rostită, pentru fiecare literă. Apoi, scoate din dulap câteva nuci, pe care Alexandru le bagă repede în buzunar. Apoi, le scoate pe masă și începe să se joace cu ele.
E timpul să schimbe tactica de lucru. O carte cu animale domestice și sălbatice, frumos colorată, trebuie să-l ajute pe Alexandru. "Cum face rața?", "Cum face gâsca?" - sunt întrebări pe care le punem, de regulă, unui copil de câțiva ani. Alexandru însă nu poate răspunde la aceste întrebări. Logopedul este nevoit să îl ajute: "Ga - ga". I se spune de mai multe ori. Într-un final, repetă și Alexandru.
Imită sunetul ploii prin exerciții de "frământări de limbă" pentru stimularea vorbirii. Mușchii lui Alexandru sunt atrofiați: "Atunci când încearcă să rostească litera «r» limba îi înțepenește la «l». De asemenea, foarte greu rostește literele "p", "b" și "m" întrucât copilul nu mișcă nici măcar buzele".
"Inversează literele în cuvânt. Dacă într-un cuvânt îl rostesc pe «p» accentuat, el îl pune la începutul cuvântului" - ne spune Delia Timcea.
Săptămânal, Alexandru merge la logoped o singură oră. Atât prevede planul de școlarizare. Patru luni i-a luat logopedului să-l facă pe Alexandru să imite mișcările sale. Specialistul este optimist în ceea ce-l privește pe copil. Speră că, într-o bună zi, va putea vorbi. Marea sa bucurie a fost atunci când Valentin - un copil autist - a reușit, după multe ore de muncă, să rostească primul cuvânt.
Cu ajutorul jocurilor care le dezvoltă auzul fonematic și al multor ore de logopedie, un copil cu retard de vorbire se poate recupera. Totul este ca un astfel de copil să fie dus la specialist la o vârstă cât mai fragedă.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.9666 secunde