Negocieri cu băncile. "Ne descurcăm dificil, iar rata este o povară greu de dus!"

521
Negocieri cu băncile.

Articole de la același autor

Loviți din plin de restricțiile impuse de pandemia cu noul coronavirus, mii de constănțeni care lucrau în domeniul turismului sau în alimentația publică s-au trezit cu veniturile reduse drastic. Unii au fost trimiși în șomaj tehnic, pe un salariu mult mai mic decât aveau înainte, alții pur și simplu nu au avut deloc activitate și nu au primit niciun ban. Pentru mulți dintre aceștia, ratele lunare la bănci au devenit extrem de greu de achitat.

Presați de scadențele lunare, mulți constănțeni, afectați de reducerea veniturilor pe timpul stării de urgență și stării de alertă, s-au văzut nevoiți să solicite suspendarea ratelor la băncile de la care aveau împrumuturi. Majoritatea au primit înțelegere și au reușit să-și amâne plățile momentan, însă au fost și cazuri în care demersurile au fost mai dificile. De la o comunicare proastă cu reprezentanții băncii, până la refuz justificat incomplet, unii constănțeni s-au văzut nevoiți să apeleze la reprezentanții Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) pentru a primi sprijin în negocierile cu banca.

"Eu lucrez recepționer la hotel, șase luni pe an, iar în timpul iernii fac mărțișoare, brățări, gablonzuri, pe care le vând. De obicei, în luna mai începeam activitatea, dar anul acesta a trebuit să rămânem acasă, cu hotelul închis. Soțul meu lucrează bucătar la un restaurant. Și acela a fost închis. Practic, am fost nevoiți să trăim doar din rezervele pe care le aveam. Ne descurcăm dificil în perioada aceasta, iar rata este o povară greu de dus. Am cerut la bancă să nu mai plătim o perioadă și, după trei săptămâni de dus cu vorba, ne-au dat răspuns negativ. Apoi, am insistat și am negociat cu ei și am reușit. Sperăm ca să ne revenim cât mai repede", ne-a mărturisit Ileana S., din Constanța.

Record de cereri în ultimele săptămâni

De altfel, finalul stării de urgență a adus o creștere semnificativă a cererilor prin care consumatorii au solicitat intrarea în negociere cu băncile în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar – CSALB. Dacă anul trecut românii trimiteau către centru, în medie, 41 de cereri de negociere pe săptămână, în prima săptămână a lunii mai au fost înregistrate 122 de cereri, un număr record pentru cei patru ani de activitate. Reacția consumatorilor a venit și după recomandările făcute de cele mai mari bănci comerciale din România, privind avantajele negocierilor în cadrul CSALB.

"Spre deosebire de alte sectoare de activitate, centrul a funcționat fără întrerupere în ultimele două luni de restricții generate de pandemie. Acest lucru a fost posibil datorită faptului că soluționarea online și prin mijloace de comunicare la distanță este parte din ADN-ul activității centrului, ca să folosesc această comparație. Creșterea de aproape trei ori a numărului de cereri înregistrate săptămâna trecută arată nevoia de înțelegere și de deschidere a băncilor față de consumatori, mai ales după mesajele de încurajare trimise de către acestea, privind negocierea cu consumatorii în cadrul CSALB. Totodată, și clienții băncilor trebuie să aibă așteptări rezonabile, ținând cont, în primul rând, de posibilitatea instituțiilor de credit de a da curs solicitărilor lor, dar și de volumul uriaș de cereri de suspendare a ratelor cu care se confruntă acestea", recomandă președintele Colegiului de Coordonare al CSALB, Alexandru Păunescu.

Potrivit acestuia, există consumatori care au sesizat o diferență majoră între suspendarea ratelor pe o perioadă de cel mult nouă luni și rezolvarea în cadrul negocierilor cu băncile și a altor probleme precum comisioanele, dobânzile, moneda creditului, etc. "Negocierea cu sprijinul consultanților centrului, posibilele soluții oferite gratuit vizează toată perioada de derulare a contractului, nu doar acest an. De asemenea, cererile sunt analizate individual de către bănci, iar soluțiile date de conciliatori sunt personalizate, în funcție de fiecare caz în parte. Pentru cererile de suspendare a plății ratelor, conform prevederilor legale, băncile au nevoie de fluxuri automatizate, procesul fiind unul standardizat", explică Alexandru Păunescu.

XXX

Reamintim că CSALB este o entitată înființată în urma unei directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către centru prin aplicația online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Alte informații puteți obține la numărul de telefon 021/9414, apel cu tarif normal.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.543 secunde