Singuri și lipsiți de sprijin, mii de bătrâni își caută alinarea la serviciul social telefonic

565

Articole de la același autor

Anul trecut, Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică națională gratuită dedicată seniorilor, operată de Fundația Regală „Margareta a României”, a înregistrat un număr de 13.001 convorbiri telefonice cu 2.485 de seniori care au beneficiat de informare, consiliere, îndrumare, sprijin material sau emoțional. Din totalul apelanților, 50% provin din mediul rural și din orașe mici, 32% au între 70 și 80 de ani, iar 59% au declarat că locuiesc singuri.

Potrivit statisticilor, populația României se află într-un proces permanent de îmbătrânire, având în jur de 3,72 milioane de vârstnici, ceea ce reprezintă 19,2% din populație. Mai mult decât atât, se preconizează că, până în anul 2050, persoanele vârstnice vor reprezenta aproape o treime din populația ţării noastre, iar ponderea persoanelor în vârstă de peste 80 de ani va crește de la nivelul actual, de 4,8%, la 8,5%, potrivit unei analize a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale. Acest lucru se întâmplă în contextul soldului negativ al migrației externe, al ratelor scăzute de natalitate și al creșterii speranței de viață. Toţi cei care au ajuns la vârsta a treia au nevoie de multe ori de tot felul de lucruri, iar în sprijinul lor vine Telefonul Vârstnicului, care reprezintă o hartă a serviciilor sociale și un centru de consiliere pentru persoanele vârstnice.

Înființat în urmă cu şapte ani, ca răspuns la problema îmbătrânirii populației, serviciul social „Telefonul Vârstnicului” cartografiază nevoile cu care se confruntă seniorii României pe baza solicitărilor exprimate de cei peste 15.000 de apelanți unici, beneficiari ai programului, proveniți din toate judeţele țării, inclusiv Constanţa. Apăsați de griji, temeri, lipsuri materiale, sănătate precară, singurătate, marginalizare, bătrânii sună la numărul gratuit 0800.460.001 pentru a găsi ascultare, consolare, îndrumare, consiliere socială, consiliere psihologică, dar și ajutor practic și material.

În anul 2022, la Telefonul Vârstnicului a răspuns o echipă formată din patru asistenți sociali full-time, 15 voluntari implicați în reapelare săptămânală și cinci voluntari psihologi, pentru a oferi soluții la problemele existențiale ale vârstei a treia.



Topul motivelor de apelare


Pe primul loc în topul motivelor de apelare a liniei telefonice este obținerea de informații practice, utile și de încredere, care nu sunt accesibile tuturor seniorilor. Potrivit Marcelei Dorobanţescu, reprezentant al Fundației Regale „Margareta a României”, incapacitatea seniorilor de a se informa prin mijloace moderne, de a se adapta la societatea comunicațională tot mai avansată din punct de vedere tehnologic, dar și fenomenele sociale de izolare, marginalizare și discriminare a vârstnicilor, precum și migrația familiilor tinere din ultimii ani sunt o cauză principală. Astfel, 1.047 de seniori au solicitat informații și contacte relevante pentru situațiile particulare, oferite de echipa specializată de asistenți sociali a liniei telefonice, care operează cu o bază de date ce conține peste 450 de instituții de stat sau private cu servicii specifice pentru seniori. În acest context, Telefonul Vârstnicului a constituit pentru seniori o sursă de informații actualizate, obținute facil și gratuit. Tot în cursul anului trecut, nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu a revenit pe locul 2, în topul apelurilor. „În România există o proporție semnificativă de persoane în vârstă, în special de peste 80 de ani, care necesită servicii specializate pe termen lung, precum îngrijire personală, asistență medicală, menaj la domiciliu, sprijin în procurarea cumpărăturilor sau a medicamentelor. Pentru 695 dintre apelanți, Telefonul Vârstnicului a furnizat informații despre serviciile funcționale, referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare și resursele disponibile în comunitate, precum și recomandări privind instituții care oferă îngrijiri medicale specializate la domiciliu. În condițiile unei finanțări publice insuficiente și unui număr redus de servicii acreditate, inegal distribuite între mediul rural și urban, accesul persoanelor vârstnice la servicii sociale și medicale este încă deficitar.

Pe locul trei în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar și material. Aproximativ 613.000 de pensionari în vârstă aveau la finele anului trecut o pensie sub 1.111 de lei, ceea ce înseamnă un venit sub valoarea nivelului minim de trai decent, conform datelor Casei Naționale de Pensii Publice. La Telefonul Vârstnicului au fost înregistrate 546 de astfel de solicitări, seniorii fiind îndrumați spre servicii de asistență socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a beneficia de un ajutor particularizat și constant. De asemenea, Fundația a soluționat o parte a cazurilor, venind în sprijinul seniorilor ce se confruntă cu condiții precare de viață prin tichete sociale, materiale igienico-sanitare și bunuri de necesitate”, a precizat aceasta.

Alte 130 de persoane din cele care au sunat pentru prima dată la Telefonul Vârstnicului în 2022 au fost în căutarea unui sprijin emoțional, confruntându-se cu singurătatea, provocări sociale actuale sau personale. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4242 secunde