Marinari captivi în Delta Nigerului r Patru navigatori constănțeni au trăit momente de groază în mâinile piraților

de Ion TIȚA-CĂLIN Miercuri, 19 Iunie 2013 985
Centrul de greutate al fenomenului pirateriei s-a mutat din Golful Aden și Oceanul Indian în Golful Guineea. Zona de coastă a Nigeriei a devenit extrem de periculoasă, numărul atacurilor asupra navelor comerciale, navelor off-shore și platformelor petroliere crescând alarmant de mult în 2012 și prima parte a acestui an.
Îngrijorător este și faptul că pirații sunt tot mai agresivi. În primul tri-mestru din 2013, în nouă atacuri s-a deschis focul asupra navelor. Un marinar de pe un tanc chimic, care se afla în zona de ancoraj a portului Lagos, a fost ucis de atacatori.
Pirații nigerieni nu se mai mulțumesc să jefuiască navele și echipajele de bani, bunuri personale, aparatură electronică și alimente. Când nu sunt mulțumiți de pradă, răpesc ofițerii superiori, obținând sume importante din răscumpărarea lor.
În ultima vreme, fenomenul pirateriei a devenit o adevărată industrie în zonă, ținta atacurilor fiind țițeiul și produsele petroliere. Navele capturate sunt duse în locurile de descărcare, de unde marfa ajunge pe piața neagră, iar de acolo, la… export.
Dat fiind amploarea acestui "comerț", se presupune că pirații se bucură de protecția autorităților, că în spatele multora dintre atacuri se află funcționari corupți.
De-a lungul anilor, numeroși navigatori români au fost victimele piraților nigerieni. Cel mai recent caz este al echipajului de pe tancul chimic "Adour", sub pavilion francez, aflat în managementul unei companii din Belgia.
Joi, 13 iunie 2013, nava se afla încă într-o zonă de ancoraj, la 30 de mile sud de portul Lome, Togo. Nu avea marfă la bord. Pe data de 14 iunie, compania de management a pierdut legătura radio cu "Adour". Comunicarea a fost reluată abia duminică seara. Din primele relatări, rezultă că nava a fost capturată de pirați, dusă în Delta Nigerului și jefuită de tot ce se putea lua.
Scăpat din captivitate, tancul chimic s-a îndreptat spre un port sigur. Din comunicatele operatorului rezultă că echipajul e sănătos și în siguranță.
Patru dintre membrii echipajului - șeful mecanic, ajutorul șefului mecanic, un ofițer de punte și un ofițer electrician - sunt români, din Constanța.
În următoarele zile, navigatorii trebuie să decidă dacă, după groaznica experiență prin care au trecut, vor să fie repatriați sau își continuă voiajul.
Nava "Adour" are 110 metri lungime, 21 metri lățime, capacitatea de 15.267 tdw, atinge viteza de 11,7 noduri și a fost construită în 2003.
Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei