Se împlinește un an de la dubla catastrofă aviatică din județul Constanța. Ce noutăți sunt în anchetă

de Florentina BOZÎNTAN Miercuri, 15 Februarie 2023 45278
Peste aproximativ două săptămâni se împlinește un an de la dubla catastrofă aviatică din județul Constanța, care a cutremurat lumea militară și nu numai. Într-un context internațional marcat de invazia Ucrainei de trupele Rusiei, pe 2 martie 2022 opt militari și-au pierdut viața după ce un MiG 21 LanceR și un elicopter IAR 330 s-au prăbușit în apropiere de localitatea Cogealac. A trecut aproape un an, iar ancheta desfășurată de procurori este departe de a fi încheiată.

În seara zilei de 2 martie 2022, în jurul orei 20.00, în timp ce condițiile meteorologice erau neprielnice, o aeronavă MiG 21 LanceR a decolat din Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu pentru a executa o misiune de patrulare aeriană asupra Dobrogei. A pierdut însă legătura radio cu turnul de control, iar după trei minue a dispărut de pe radar și aparatul, în zona cuprinsă între localitățile Cogealac și Gura Dobrogei. În scurt timp au fost declanșate operațiunile de căutare salvare, iar un elicopter IAR 330 a plecat în căutarea MiG-ului. La bordul elicopterului erau cei cinci membri ai echipajului, dar și doi scafandri militari, ținând cont că misiunea de căutare salvare se derula deasupra uscatului și a apei. La rândul lui, elicopterul a pierdut legătura cu turnul de control, în jurul orei 20.44. Pilotul raportase condiţii de vreme nefavorabilă şi primise ordin să se întoarcă la bază. Ultima poziţie cunoscută a elicopterului a fost zona localităţii Gura Dobrogei, la aproximativ 11 km de aerodrom.
După câteva zeci de minute, a fost oficial: ambele aparate s-au prăbușit și opt militari au murit: locotenent-comandor Bogdan Florin, locotenent Pătrașcu Sorin, maistrul militar Banu Gelu, sergent Marinescu Ionuț, caporal cls. a III-a Lateș Cătălin, maistru militar cls. I Carp Vlad, maistru militar cls. a II-a Bosoi Sergiu, aflați în elicopterul IAR, iar pilotul MiG-lui a fost căpitan Niță Costinel Iosif.

Concluziile preliminare: de vină a fost „un cumul de factori umani și de mediu”
Atât la nivelul Statului Major al Forțelor Aeriene cât și la Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar București au fost demarate cercetări pentru a stabili împrejurările în care au avut loc teribilele accidente, au arătat, încă din prima zi de după incidente, reprezentanții Ministerului Apărării Naționale. Ba mai mult, s-a luat decizia opririi la sol a tuturor aparatelor de zbor MiG LanceR și a IAR-urilor, până când au fost stabilite concluziile preliminare privind cauzele prăbușirilor. „Din informațiile obținute în urma măsurătorilor şi a evaluărilor efectuate, analizei datelor extrase din sistemul de înregistrare a parametrilor de zbor şi de funcţionare de la bordul aeronavelor, audierii convorbirilor radio, examinării stării epavelor aeronavelor, studierii hărţilor sinoptice şi a condiţiilor meteorologice existente în zonele de impact la momentele producerii celor două catastrofe aeriene, comisiile au concluzionat că ambele evenimente s-au produs, cel mai probabil, din cauza unui cumul de factori umani şi de mediu, a căror pondere urmează să fie stabilită la finalizarea procedurilor de investigare”, au transmis, la sfârșitul lunii martie 2022, reprezentanții ministerului de resort. „Pe baza concluziilor preliminare, Statul Major al Forţelor Aeriene a luat măsurile necesare în vederea reluării misiunilor de zbor cu aceste aeronave: au fost revăzute şi actualizate procedurile de operare, au fost parcurse module de pregătire teoretică şi practică cu toate categoriile de personal aeronautic care operează aceste aeronave şi s-au executat verificări tehnice la toate aeronavele de tip MiG-21 LanceR şi IAR-330, toate variantele”, a mai transmis ministerul la acel moment.

Dosarul penal a fost preluat de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Justiție
A trecut aproape un an, iar ancheta este departe a fi încheiată. Potrivit unor surse judiciare citate de „Gândul”, dosarul penal deschis a fost preluat, în cursul lunii februarie, de procurorii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiției. Potrivit acelorași surse, până la preluarea dosarului, au fost realizate mai multe acte procedurale, privind identificarea și audierea persoanelor care au fost de serviciu la unitățile din Fetești și Mihail Kogălniceanu, refacarea traseului celor două aeronave prăbușite, ridicarea documentelor privind misiunea de patrulare a MiG-ului și misiunea de căutare salvare a elicopterului IAR, expertizele medico-legale ale victimelor și rapoartele privind cercetarea la fața locului. 

Taguri

Comentează știrea

Elena
15 februarie 2023
Accident aviatic

Adică pe scurt nu au făcut nimic, cei care au dat ordin își vad în continuare de viata lor. Au transferat dosarul din Constanța la București pentru a face ce??? Oare cineva o sa își asume ceva vreodată? Nu ați specificat în articol ca ordinul de întoarcere s-a dat după ce Elicopterul era prăbușit, iar oamenii morți și arși. Audieri făcute cu ușile închise la care nu au fost convocate părțile implicate, asta ce denota?

EUGEN
15 februarie 2023
gaze DE STRUT

ANCHETA SE VA DESFASURA VREO 20 ANII / DE VINA AU FOST CUMULATE MAI MULTE CAUZE : VREMEA,CEATA ,FRIGUL,ZIUA LUNA , ANUL , SI IN PRINCIPAL FAPTUL CA NE-AM NASCUT PE ACEST PAMINT/ ARMATA ROMANA NU PREA O ARE CU ONOAREA ,O ARE IN SCHIMB CUPENSIILE SI LIMITA DE VIRSTA SI TELEVIZIUNEA IN CALITATE DE EXPERTII SI COMENTEAZA EVENIMENTE PE CARE LE-AU INTINLIT IN CARTII ,TRATATE SI FILME

Alte știri din sectiunea Eveniment

Ultima oră

Titlurile zilei