Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR)
propune ca turiștii români care își petrec vacanțele și concediile în străinătate
să plătească o taxă. Concret, românii care își fac concediile în străinătate ar
putea plăti o sumă suplimentară în momentul în care își cumpără vacanța. Noua
taxă ar urma să se adauge taxei turistice aplicată de către țara de destinație.
În replică, Federaţia Patronatelor din Industria
Ospitalității din România (FPIOR) se disociază ferm de propunerea avansată în
mass-media de către FPTR , de impunere a unei taxe de promovare a turismului
românesc, asupra turiștilor români care călătoresc în afara țării!
„Nu am făcut parte din nici un grup de discuții
sau întâlniri pe această temă și nu susținem, în nici o variantă, o asemenea
propunere. FPIOR reprezintă mii de operatori Horeca din 18 județe ale
României - destinații turistice româneşti și susține şi promovează interesele industriei
ospitalității din România - dar libera circulație a cetățenilor români este un
drept fundamental si care nu poate fi «amendat» sau sancționat. Destinațiile de
vacantă românești trebuie să concureze între ele în preferințele românilor si
se află in mod liber si necondiționat în concurență cu destinațiile externe. Nu
putem sancționa turistul român pentru că alege Turcia sau Grecia, în timp ce autoritățile
locale şi centrale şi chiar şi unii dintre operatorii privați nu reușesc să coaguleze
strategii de dezvoltare şi promovare a turismului în Destinațiile românești şi
- mai grav, o strategie la nivel național”, susţine Valentin Șoneriu,
Preşedinte FPIOR:
De asemenea, Corina Martin, Secretar General FPIOR, a punctat: „Inadmisibil
să ne gândim să sancţionăm turistul român pentru ineficiența statului de a
atrage turişti în România. Ne opunem categoric unei asemenea propuneri!
Considerăm că este misiunea şi răspunderea Ministerului Antreprenoriatului şi
Turismului, în coerență şi permanent dialog cu Organizațiile de Management al
Destinației (OMD) locale, județene şi regionale, să deruleze un management
serios şi responsabil în cheltuirea eficientă a banilor colectați din taxele
percepute de la turişti (City Tax) şi de la operatorii din turism (Taxa de
Promovare a turismului) - în așa fel încât să atragă creșterea numărului de
turiști în destinații din Romania şi creșterea contribuției acestei industrii a
Turismului la PIB. Trebuie să putem vedea mai repede, în sfârşit, performanțe
în a atrage mai mulţi turişti în România – dar de aceste obiective nu pot fi
răspunzători cetăţenii români, care sunt liberi să aleagă unde doresc să îşi
petreacă vacanţa sau o călătorie - în funcție de preferințe, de oferte şi de
atractivitatea acestora, de pachetele de servicii oferite şi, desigur, de
tarifele ofertate”, spune Corina Martin.