Admitere înainte de Evaluarea Națională. Iată ce spun directorii liceelor „de top” din Constanța (I)

Joi, 15 Iulie 2021, 00:00
1562
Una dintre principalele schimbări din sistemul de învățământ, intens discutată zilele acestea, are la bază declarația ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, privitoare la modificarea structurii admiterii în învățământul liceal începând cu anul școlar viitor.

Modificarea prefigurată în cadrul proiectului „România Educată” ar presupune organizarea unui examen de admitere la liceele considerate de top în plan local, care să se desfășoare înaintea celor două probe scrise ale Evaluării Naționale.

Firesc ar fi ca opiniile divergente să „nască”, sperăm, soluții cât mai apropiate de realitatea din învățământul românesc.

În acest sens, am solicitat opiniile directorilor liceelor constănțene aflate în „vârful” preferințelor de fiecare dată când este vorba despre completarea fișelor de opțiuni la admiterea în clasa a IX-a. În timp ce directorii Colegiului Național „Mircea cel Bătrân” și Liceului Teoretic „Ovidius” susțin că acest demers ar putea concura la dezvoltarea elitei viitoare, directorul Liceului Teoretic „Traian” explică de ce ar fi mai avantajați elevii în urma repartizării computerizate.



„Fortificarea unei rețele naționale de licee care vor contribui decisiv la dezvoltarea elitei viitoare a națiunii”


Membru în Comitetul Director al Alianței Colegiilor Centenare din România, prof. dr. Vasile Nicoară, directorul Colegiului Național „Mircea cel Bătrân”, ne-a transmis considerentele principale pe care Alianța Colegiilor Centenare le-a promovat în demersurile sale către autoritățile statului, către Academia Română, către mediul universitar, inclusiv în participările la dezbaterile proiectului „România Educată”: „În acest moment, în România, își desfășoară activitatea mai bine de o sută de colegii centenare în care studiază aproximativ 100.000 de elevi. Dintre cele o sută de școli, 76 sunt reunite în ACC. Valoarea ridicată, confirmată în timp, a liceelor centenare este incontestabilă: în băncile acestor școli au studiat și s-au format majoritatea celor care, într-un fel sau altul, au creat România modernă sau contribuie la consolidarea ei; în statisticile realizate de Ministerul Educației privind admiterea la liceu și promovabilitatea la examenul de Bacalaureat, acestea ocupă majoritatea pozițiilor fruntașe; absolvenții acestor licee sunt admiși, într-o proporție covârșitoare, la cele mai vestite universități din țară sau din străinătate. Asaltarea colegiilor centenare de către cei mai buni absolvenți de gimnaziu este o realitate, un adevărat fenomen social, a cărui ignorare ar genera efecte nefaste în ceea ce privește învățământul românesc. Ținta lor, a elevilor acestor colegii, este de a se forma ca oameni, cu o cultură generală solidă, de a se forma ca personalități capabile să răspundă exigențelor unei societăți dinamice, și apoi ca specialiști în diferite domenii.

Școlile din ACC sunt adevărate centre de excelență de la care poate porni refacerea sistemului de învățământ. Ele au marcat istoria, educația și cultura comunităților cărora le aparțin, iar împreună au marcat istoria, educația și cultura României.

Supuse unei presiuni constante de uniformizare, intenționată sau nu, Colegiile Naționale Centenare sunt într-o mare cumpănă. Deși aceste școli au propria lor personalitate, creată în timp prin întreținerea unei culturi instituționale specifice, identitatea lor este tot mai diluată într-un sistem de învățământ centralizat, structurat după false criterii axiologice, în mare parte importate și-n care cuvântul «elită» sperie!”.



„Se dă o șansă suplimentară afirmării elevilor motivați”


Personal, directorul Colegiului Național „Mircea cel Bătrân” a primit cu satisfacție includerea în acest proiect a posibilității organizării de examene de admitere la liceu, înainte de desfășurarea Evaluării Naționale, acolo unde cererea depășește oferta.

„Apreciem că prin această prevedere se dă curs procesului de descentralizare a sistemului de educație și de responsabilizare a unităților de învățământ, se stimulează refacerea prestigiului statutului profesorului în societate, a rolului și importanței colegiilor naționale ca principală resursă a formării elitei științifice, culturale și ca reper pentru afirmarea principiului meritocrației în societatea noastră. Măsura va oferi șanse suplimentare afirmării elevilor motivați educațional, fără să discrimineze, deoarece posibilitatea participării la examenul de admitere în liceu este garantată fiecărui absolvent de clasa a VIII-a, iar în cazul nereușitei are a doua șansă, de a performa la Evaluarea Națională și de a-și găsi locul într-un liceu la nivelul rezultatelor obținute. Nimeni nu este exclus. Este un act de curaj să susții fortificarea unei rețele naționale de licee care vor contribui decisiv la dezvoltarea elitei viitoare a națiunii”, a mai declarat prof. Nicoară.

În ediția de mâine vom prezenta opiniile prof. Cristina Anghel, directorul Liceului Teoretic „Ovidius”, și prof. Gabriela Bucovală, directorul Liceului Teoretic „Traian”.



Pagina a fost generata in 0.2594 secunde