În timp ce ministrul Educației, Daniel David, făcea declarații de presă la sfârșitul ședinței de Guvern, de marți, 28 ianuarie, anunțând că speră la un buget mărit pentru învățământul românesc, Consiliul Național al Elevilor atrăgea atenţia, printr-un comunicat de presă, că sistemul educaţional din România se confruntă cu mari probleme, toate reflectate în rezultatele scăzute la evaluări, rata mare de abandon şcolar sau numărul mare de mame minore.
Liderii elevilor atrag atenţia că planurile-cadru nu au fost actualizate din 2009, lucru care a dus la o desincronizare între curriculumul şcolar şi cererea de pe piaţa muncii. „Trebuie stabilit un procent clar de ore (cel puţin 30%) alocate Curriculumului la Decizia Elevului din Oferta Şcolii, pentru a permite elevilor să aleagă preponderent cursuri opţionale care răspund intereselor şi nevoilor lor”, se arată în comunicat.
De asemenea, elevii consideră că ar trebui să aibă o mai mare libertate în alegerea disciplinelor de studiu. „Într-un raport anterior publicat de Consiliul Naţional al Elevilor, cu un eşantion de peste 16.000 de elevi respondenţi, 87,6% dintre aceştia consideră că ar trebui să aibă o libertate mai mare în alegerea disciplinelor de studiu. De asemenea, doar 3,7% simt că au libertate deplină în alegerea acestora, în vreme ce 64,9% sunt de părere că opiniile lor nu contează”, precizează sursa citată.
Educația tradițională nu-i pregătește pentru provocările lumii moderne
În continuare, Consiliul Elevilor propune ca în şcoli să se introducă educaţia pentru sănătate reproductivă, în cadrul orelor de biologie. „Conform statisticilor realizate de către Salvaţi Copiii, aproximativ 45% dintre fetele sub 15 ani devenite mame în statele Uniunii Europene provin din România. Mai mult decât atât, având în vedere nevoia de a oferi mai multă libertate şi autonomie în deciziile pe care le iau elevii cu privire la materiile pe care vor să le studieze, ar trebui ca posibilităţile din care aceştia pot alege să fie mai variate, iar trunchiul comun să fie bazat strict pe materiile de profil şi cele care sunt stabilite ca fiind obligatorii pentru toţi elevii. Propunerea Consiliului Naţional al Elevilor ar fi ca elevii să poată alege dintre acestea şi alte materii opţionale precum educaţie media, gândire critică, inteligenţă emoţională, sau altele care ar putea să îi pregătească ulterior pentru viaţa reală”, se mai arată în comunicat.
Consiliul Naţional al Elevilor mai atrage atenţia că manualele şcolare sunt depăşite. „Parţial sau total incorecte, unele fiind chiar biased, reflectând o viziune îngustă şi neactualizată asupra realităţii. Implementarea unui proces transparent de actualizare şi revizuire a manualelor, implicând experţi din diverse domenii şi având la bază standarde de calitate educaţională ar asigura un proces de învăţare obiectiv şi holistic. Încurajarea educaţiei media şi a utilizării resurselor educaţionale alternative, care sunt mai adaptabile şi mai atractive pentru elevi, precum şi colaborarea cu organizaţii internaţionale pentru a asigura accesul la materiale educaţionale moderne şi corecte din punct de vedere ştiinţific pot uşura şi eficientiza procesul de predare-învăţare. Educaţia tradiţională nu pregăteşte suficient elevii pentru provocările lumii moderne, unde progresele în domenii precum inteligenţa artificială, biotehnologia şi schimbările climatice sunt rapide şi necesită abilităţi noi. Profesorii nu beneficiază de suficiente oportunităţi de formare continuă, iar mulţi dintre ei sunt insuficient pregătiţi să predea noile competenţe cerute de curriculumul modernizat. Propunem investirea în formarea continuă a cadrelor didactice, cu un accent deosebit pe noile metode pedagogice şi pe utilizarea tehnologiilor moderne în educaţie”, precizează CNE.
În final, liderii elevilor solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării să adopte propunerile înaintate prin acest comunicat şi să înceapă implementarea lor imediat după aprobarea noilor planuri-cadru.