Din secretele restauratorilor. Oamenii care salvează trecutul

240
Restauratorii Catedralei "Sfinții Apostoli Petru și Pavel" lucrează de zor, zilele acestea, pentru a salva vechile picturi de pe pereții monumentului istoric. Munca unui restaurator de monumente de patrimoniu înseamnă responsabilitate imensă, dar și lucrul cu substanțe periculoase. 


În fond, restaurarea reprezintă îm-binarea chimiei cu arta sau talentul restauratorului. Terebentină sau colofoniu, amoniac, acetonă, sunt doar câteva dintre substanțele chimice periculoase folosite pentru a da viață operelor. În timp, solvenții le afectează sănătatea. 


Valentin Tanas, expert autorizat, membru al Comisiei de Pictură Bisericească a Patriarhiei, cel care lucrează de doi ani la Catedrala din Constanța, primul așezământ ortodox ridicat în Dobrogea, a declarat că acest lucru nu-l determină să renunțe la artă. 


Fac totul doar din pasiune, restauratorii fiind acei meșteri cărora le datorăm frumosul. Cei care lucrează la asemenea monumente sunt absolvenți ai Facultății de Artă, care își petrec studenția printre obiecte vechi, ruginite uneori, obiecte mâncate de cari sau făcând practică la clădiri vechi ce trebuie cosmetizate. 


Mai mult, tinerii studenți iau ore de chimie pentru că zilnic lucrează cu substanțe periculoase. Se culeg probe, se fac analize biologice, se fac fel și fel de investigații până a hotărî ce se aplică pe material, indiferent că vorbim de restaurarea unui tablou, a unui mobilier sau a unui monument istoric - clădire. Meticulozitatea și pasiunea sunt ingredientele obligatorii pentru profesia de restaurator.


Catedrala, martoră a continuității unei comunități
Valentin Tanas a declarat că turla reprezintă partea cea mai dificilă: "Suntem șase oameni care lucrăm intens. La turlă, sunt niște depuneri saligne. La pridvor se desprind bucăți de zidărie, iar fațada a fost foarte degradată din cauza scurgerilor de apă de pe pereți." Acestea sunt reparațiile, retușurile urgente de care are nevoie Catedrala. 


"Un proiect de asemenea an-vergură presupune o strategie și o viziune de ansamblu a prezentării estetice finale. Dificultatea lucrărilor variază pe parcurs în funcție de degradările găsite. Materialele folosite sunt produse de industria italiană de profil și sunt omologate internațional. La Catedrala din Constanța nu s-a intervenit niciodată pe pictură. Durata lucrării se întinde pe ani de zile, deoarece sunt multe operațiuni ce se succed pe aceeași suprafață și care iau timp", a declarat expertul Valentin Tanas. 


Nu este la îndemâna oricui să exe-cute astfel de lucrări, responsabilitatea este imensă deoarece se intervine pe monumente de patrimoniu. 


"Știm că în afară de grija pentru patrimoniu, monumentul este parte a civilizației și martor al continuității unei comunități", a subliniat Tanas. Expertul nu privește în curțile vecinilor străini, susținând că în ziua de azi și restauratorii români au o mai bună dotare tehnică și o mai mare seriozitate în educație: "Noi avem, poate și datorită meseriei, un mare respect pentru trecut". 


Pagina a fost generata in 1.0509 secunde