Fără profesori de nota 5 la catedră! Pe cine punem în loc?
Articole de la același autor
să ne învețe copiii?
Noul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu, propune ca profesorii care nu promovează examenul de titularizare să nu mai fie acceptați în sistemul de învățământ, nici măcar pentru posturi de suplinire. "Este greu să vii în fața elevilor dacă ești tu un profesor de nota 5. Și, de aceea, probabil că vom găsi o formulă în așa fel încât cei care nu promovează examenul de titularizare să nu mai poată fi cuprinși în învățământ, nici măcar suplinitori", a anunțat ministrul Andronescu. O "formulă" excelentă, dar imposibil de pus în aplicare, având în vedere că, în aceste condiții, sute de școli ar rămâne efectiv fără profesori la catedră.
În vara 2018, Inspectoratul Școlar Județean Constanța avea disponibile 2.283 de posturi, pentru care s-au înscris 1.085 de candidați. Cei mai mulți au vrut să prindă un post titularizabil, însă au avut la dispoziție doar 208, așa că s-ar fi mulțumit și cu unul de suplinitor.
"1.376 de posturi sunt în mediul urban, din care vacante 1.065 și 311 rezervate, iar 907 sunt în mediul rural, din care 807 vacante și 100 rezervate. Pentru titularizare, sunt 2018 posturi, 132 în unități de învățământ din mediul urban și 76 din mediul rural. Iar, pentru suplinire, sunt 1.664 de posturi, 933 în urban și 731 în rural. Din acestea, 663 sunt complete și 1.001 incomplete", a anunțat, la momentul respectiv, inspectorul școlar general, prof. Gabriela Bucovală.
Candidați puțini,
promovați și mai puțini
Planurile le-au fost însă date repede peste cap, după ce, la proba scrisă pentru titularizare s-au înscris doar 1.085 de candidați, după care 150 au absentat și 95 s-au retras în timpul examenului, din motive personale. Din cei "curajoși", care au rămas să dea proba, 571 au luat note peste 5, 243 obținând între 5 și 7.
În acest context, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Constanța a făcut eforturi numai de ea știute pentru a acoperi toate posturile și pentru ca nicio clasă să nu înceapă anul școlar fără cineva la catedră.
După proba pentru titularizare, cei care nu au promovat sau au renunțat au avut dreptul să se înscrie la un concurs județean. Însă, pe tot parcursul lunii august, au fost mai multe etape de repartizare, cu ocuparea posturilor în baza notelor fie din 2018, fie din anii anteriori, până în 2012. Ulterior, s-a apelat și la cadrele didactice pensionare.
Cârpeli, în lipsă de dascăli
Practic, lipsa de candidați pentru posturile din învățământ din ultimii ani i-a determinat pe cei din Inspectoratul Școlar să găsească tot felul de soluții pentru a acoperi catedrele, iar conducerea Ministerului Educației a creat cadrul legislativ pentru toate aceste etape, repartizări sau transferuri în interesul învățământului.
În realitate, sunt doar niște cârpeli. Politica subfinanțării Educației și menținerea salariilor cadrelor didactice la limita subzistenței nu au făcut decât să distrugă meseria de dascăl, aceasta devenind neatractivă pentru tineri și culminând cu o adevărată criză de dascăli.
Rămâne de văzut ce soluție va găsi ministrul Ecaterina Andronescu pentru ca să trimită la catedră numai profesorii cu note mari, dar să și aibă cu cine începe școala pe 15 septembrie 2019.