Flori de soc şi gălbenele, în „Natura moartă” a lui Pallady

181
Flori de soc şi gălbenele, în „Natura moartă” a lui Pallady - floridesoc-1611155349.jpg
Theodor Pallady a pictat mult şi majoritatea lucrărilor sale sunt considerate a fi nişte capodopere. Una dintre acestea poate fi admirată, în toată splendoarea, la Muzeul de Artă din Constanţa. Ne referim la „Natură moartă (Flori de soc şi gălbenele)”. Aceasta, spun reprezentanţii instituţiei de cultură a fost achiziţionată de dr. Vintilă şi donată în 1962 Muzeului de Artă Constanţa. Subiectul tabloului pare a fi chiar lumina: filtrată prin perdea, transformând florile de soc în structuri imponderabile, adăstând pe inflorescenţele galbene şi pe un perete, ce nuanţează, reflectă, accentuează, modelează, mângâie, nimbează, unifică, idealizează. Altfel spus, în această pictură, Pallady nu se preocupă de un obiect, nu cunoaşte şi nu pictează lucrurile, ci numai raporturile dintre forme şi culori, creând armonii subtile, făurind o ordine nouă, un echilibru cromatic, o lume stelară în care domneşte poezia de cristal a numerelor de aur, a relaţiilor pure şi absolute.


„Ceea ce-l interesează nu este identificarea unui obiect, nici individualizarea motivului, nici amănuntul caracteristic care-l defineşte, ci este raportul dintre lucruri care exprimă legile fireşti fundamentale. O tigaie, o bufniţă, o farfurie, o ţigare, o carte, o ceaşcă sau o lămâie sunt obiecte prozaice. Ele pot deveni elemente ale unei opere de artă, pot căpăta o funcţie estetică, dacă integrate într-un ansamblu, transpuse într-un tablou, exprimă un echilibru, o lege fundamentală a firii. Şi ele pot înfăţişa armonia lumii şi a creaţiei atunci când pictorul le ridică pe planul artei, folosindu-le ca elemente ale acordurilor sale”, au declarat muzeografii. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2716 secunde