Paradoxurile învățământului românesc. Votul de blam al părinților ar aduce la „egalitate” educația sexuală cu ora de religie

2045
Paradoxurile învățământului românesc. Votul de blam al părinților ar aduce la „egalitate” educația sexuală cu ora de religie - fondeducatiesexuala-1624469523.jpg
Când educația sexuală ajunge să fie dezbătută la nivel de parlamentari, e normal ca ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, să reacționeze. „Din păcate, nivelul Ministerului Educației a fost depășit, pentru că aceste lucruri puteau fi reglate prin ordin de ministru, însă ele au fost ridicate la nivel de lege în Parlament”, a spus ministrul.

Reamintim că marți, 22 iunie, cu 68 de voturi „pentru”, 1 vot „împotrivă”, 21 de abțineri (iar doi senatori nu au votat), solicitarea președintelui Klaus Iohannis de reexaminare (trimisă în noiembrie 2020) a Legii nr. 272/2004 cu privire la protecția și promovarea drepturilor copiilor, care prevede înlocuirea noțiunii de „educație sexuală” cu cea de „educație sanitară” și introducerea obligativității acordului scris al părinților sau reprezentanților legali ai copiilor pentru susținerea acesteia în unitățile de învățământ a fost respinsă. De asemenea, premierul Florin Cîțu a anunțat, inițial, că Ministerul Educației va introduce, de anul viitor, un modul, obligatoriu, care se va numi Educație pentru viață. După care a revenit... la acordul părinților.



Un concept unitar, dar nu obligatoriu, o oră pe săptămână


După atâtea controverse, în cadrul conferinței de presă susținută la finalul primei probe scrise a Evaluării Naționale 2021, ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, i s-a solicitat să detalieze cum se va studia, totuși, Educația Sexuală. „Toți elevii vor avea posibilitatea să se înscrie la o disciplină care să conțină elementele de educație sexuală, având posibilitatea retragerii tuturor acelora pentru care părinții nu sunt de acord. Este același principiu aplicat în anul 2015 pentru ora de religie.

Educația Sexuală este integrată, în momentul de față, în programa de educație sanitară. Un curs opțional, care se face de către foarte puțini elevi: în funcție de ani, între 6 și 9%. Această programă este foarte judicios construită. Pleacă de la clasa a V-a, cu cele mai simple noțiuni, și merge, crescendo, până la clasa a XII-a, până la cele mai complexe și complicate noțiuni de educație sexuală. Este o programă foarte bine gândită, care trebuie predată de profesorul de biologie și de cadre medicale, eventual. Nu cred că este o programă care trebuie privită la fel ca o programă de matematică, de fizică, de chimie, de geografie, de istorie. Nu, este o disciplină care să poată fi predată din clasa a V-a până în clasa a XII-a câte o oră pe săptămână. Pe cale de consecință, propunerea Ministerului Educației este de a fi integrată această disciplină, printr-o repartizare a noțiunilor, treptată, corelată cu vârsta elevilor, alături de disciplina de educație sanitară, de educație pentru alimentație sănătoasă, de educație juridică, de educație financiară, de educație rutieră, de toate celelalte educații pe care am putea să le prindem într-un sistem modular, sub conceptul Educație pentru viață. Care să fie într-adevăr o oră obligatorie, de la clasa a V-a la clasa a XII-a. Un concept unitar, obligatoriu, o oră pe săptămână. Ceea ce propun eu necesită o revizuire a curriculum-ului, de simplificare și reducere a numărului de discipline. Toate acestea să fie cuprinse într-o manieră inteligentă, inteligent repartizată, modular, pe parcursul celor patru ani de gimnaziu și a celor patru ani de liceu”, a explicat ministrul Sorin Cîmpeanu.

Cât despre persoanele care vor preda această disciplină, el a făcut trimitere la programa de educație sexuală din cadrul disciplinei Educație sanitară, recunoscând că există și problema resursei umane capabile să predea această disciplină. „Lucru care sigur Ministerul Educației are datoria să-l rezolve”.



Liderii elevilor consideră Educația Sexuală o materie necesară


Pe de altă parte, reprezentanții elevilor consideră necesar ca această materie să fie obligatorie. „Asociațiile de elevi critică măsura de retragere a elevilor, deoarece considerăm materia una necesară elevilor.

Mai mult, aplicarea unui mecanism identic cu cel supus orelor de religie este drept ignorantă, având în vedere diferența dintre cele două materii, una dintre ele având baze științifice și juridice, iar cealaltă bazându-se pe alegerea de a adera sau nu la o organizație religioasă. De asemenea, considerăm necesară pregătirea intensă, calitativă a profesorilor ce vor preda materia, având în vedere faptul că este o materie pluridisciplinară. Având în vedere necesitatea cunoștințelor respective, devine fundamental ca profesorii să fie bine pregătiți, astfel încât toți elevii să poată asimila cunoștințele predate”, au transmis reprezentanţii elevilor.



Cât despre părinți...


Vă oferim un singur exemplu, din „oceanul” de opinii care a împânzit rețelele de socializare în legătură cu educația sexuală ca modul obligatoriu, exemplu care nu este neapărat unanim, cel mult tipic.

„Discuțiile pe această temă revin părinților nu școlii. Școala ar trebui să se ocupe de materiile principale, în așa fel încât copilul să nu mai necesite meditații. Toți părinții vorbim copiilor despre atingeri nepotrivite și cam cum ar trebui să știe să se ferească. Nici Religia nu e o materie obligatorie, așa că normal mi s-ar părea ca și acest curs... căci n-o pot numi materie, să fie opțional. Un curs de prim ajutor le strică... educația sexuală le lipsea”, spun voci din rândul părinţilor.

Așteptăm cu interes noua programă în dezbatere publică.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.9061 secunde