Șeful învățământului constănțean propune schimbări în stil portughez

877
Șeful învățământului constănțean propune schimbări în stil portughez - portugalia-1347460014.jpg
În calitate de cadru universitar, cu certitudine prof. dr. Răducu Popescu a mai avut șansa unor schimburi educaționale cu străinătatea.


De data aceasta, a făcut parte, în calitate de inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Constanța, dintr-o delegație formată din reprezentanți ai autorităților constănțene în cadrul unei vizite de studii în Portugalia, parte a proiectului "Educație și formare profesională în sprijinul creșterii economice și dezvoltării societății bazate pe cunoaștere".

Spre deosebire de marea majoritate a acestor mobilități care nu se concretizează cu prea multe în plan educațional, unicul beneficiu fiind al profesorilor care mai vizitează lumea, de data aceasta poate vom asista și la ceva… urmări. Pentru că cele povestite de cei doi reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean, Răducu Popescu respectiv prof. dr. Gabriela Carmen Neagu, inspector pentru învățământul profesional și tehnic, sunt extrem de interesante.

Nu au bacalaureat, dar au admitere la facultate

Lăsând la o parte "frustrările" declarate public de către prof. Neagu de a nu avea parte de dotările impresionante ale centrelor de formare portugheze, dar care au la bază absorbția masivă de fonduri europene, în școlile profesionale relația elev-profesor este extrem de apropiată, constructivă și individualizată, spre deosebire de celelalte tipuri de școli.

De asemenea, finanțarea centrelor de formare sau a școlilor ori liceelor publice și private se realizează de la bugetul de stat doar în proporție de 15-30%. Peste 90% din cursurile de formare sunt gratuite. Începând cu anul 2009 învățământul obligatoriu este de 12 clase. Nu se organizează examen de bacalaureat. Accesul în învățământul universitar are loc prin examen de admitere atât pentru absolvenții școlilor profesionale, cât și pentru absolvenții liceelor tehnologice sau teoretice.

Se practică pe scară largă recunoașterea competențelor profesionale dobândite în context informal, recunoaștere finalizată cu acordarea unui Certificat de calificare, respectiv a unui Certificat de Absolvire. În acest sens sunt constituite Centrele de Noi Oportunități.

Ce am putea face și noi

După cum afirma prof. dr. Răducu Popescu, ar dori ca toate instituțiile de formare să fie parte a unui sistem informatic de înregistrare a datelor personale, respectiv a fiecărui certificat de absolvire sau calificare eliberat absolvenților, iar absolvenții să dețină un Portofoliu electronic care să poată fi accesat de către angajatori pe baza unui cod/ ID/parolă.

De asemenea, foarte important, Proiec-tele de absolvire a școlii profesionale să fie elaborate pe parcursul ultimului semestru, numai prin intermediul orelor de specialitate în domeniul calificării, finalizate cu un produs. Susținerea proiectului să fie publică. Ar fi ideală înființarea unui sistem integrat de consiliere și orientare școlară și profesională, bazat pe o matrice comună, cu proceduri specifice, adaptate fiecărei instituții, începând cu clasa a VII-a sau a VIII-a. Cabinetele de consiliere să fie coordonate ori gestionate de către un consilier vocațional. Multiplicarea centrelor de recunoaștere a competențelor profesionale dobândite în context informal, finalizată cu acordarea unui Certificat de calificare, respectiv a unui Certificat de Absolvire. Facilitarea de către MECTS a participării la concursurile Euroskills a elevilor care au obținut premii la olimpiadele naționale pe calificări. Activarea și multiplicarea comitetelor sectoriale. Monitorizarea obligatorie, prin fișa postului, a inserției absolvenților.

Poate că astfel s-ar evita a…brambureala cu bacalaureatul profesional, al cărui rost nu se găsește pe piața muncii, atâta vreme cât acești absolvenți nu găsesc un loc de muncă.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 01 Septembrie 2012
Stire din Cultură-Educație : Directori schimbați în școlile constănțene
Miercuri, 12 Septembrie 2012
Stire din Cultură-Educație : 49 de unități școlare nu au aviz sanitar
Pagina a fost generata in 0.4009 secunde