Semnal de alarmă! Prea mulți elevi se "pierd" din clasa pregătitoare până la admiterea în liceu

642
1

Articole de la același autor

Rezultatele finale ale Evaluării Naționale, după contestații, continuă să fie subiect de analize și dezbateri, întrucât arată că doar trei din cinci copii intrați în școală acum nouă ani au reușit să obțină medii peste 5, iar situația în plan teritorial este și mai îngrijorătoare, conform unei statistici realizate de Organizația Salvați Copiii.

În cazul județului Constanța, 38,4% dintre copiii înscriși în clasa pregătitoare acum nouă ani nu au obținut medii mai mari de 5 la Evaluarea Națională din acest an (raportându-ne la rezultatele finale, după contestații). Mai exact, Constanța a avut 7.197 elevi înscriși în clasa pregătitoare în anul școlar 2015-2016 și anul acesta, la Evaluarea Națională, 4.433 de elevi au obținut medii peste 5.

Conform datelor puse la dispoziție, dintre cei 7.197 elevi intrați în școală acum nouă ani: 1.094 nu se regăsesc între cei înscriși la Evaluarea Națională. În procente, aceasta înseamnă 15,2% din cei intrați împreună în clasa pregătitoare. De asemenea, 100 au fost înscriși la Evaluarea Națională, dar nu au susținut probele, respectiv 1,39% din generație, în timp ce 1.570 au medii sub 5 la aceeași Evaluare Națională, respectiv 21,81% din generație.



Toate procentele sunt calculate raportat la numărul celor intrați împreună pe porțile școlii. Însumând procentele de la fiecare prag, vom ajunge la 38,4% rată a insuccesului la nivel de promoție.

Factorii care stau la baza pierderilor de elevi… pe traseu

Diferența dintre numărul elevilor înscriși la Evaluarea Națională și cel al celor care au susținut probele la Evaluarea Națională a atras atenția opiniei publice și factorilor de decizie, iar o parte din factorii care stau la baza acestor pierderi la final de gimnaziu reclamă analiză și intervenție pe termen scurt și mediu.

Pe de o parte, diferența se poate explica prin situațiile de corijență sau repetenție. În acest an, înscrierile la Evaluarea Națională au avut loc în perioada 11-14 iunie, iar cursurile elevilor de clasa a VIII-a s-au încheiat pe 14 iunie. Putem observa că în acest an a apărut o desincronizare între instrumentele metodologice - cadrul metodologic mai vechi, dar aplicabil și în acest an, dispunea înscrierea automată la Evaluarea Națională doar pentru absolvenții clasei a VIII-a, dar calendarul Evaluării Naționale 2024 a lăsat loc și pentru astfel de cazuri în care înscrierile au inclus și elevi a căror situație școlară ulterior clarificată a fost de corijență sau repetenție.

Pe de altă parte, diferența include elevii cu cerințe educaționale speciale care au urmat programa învățământului special sau au beneficiat de adaptări curriculare (indiferent dacă au învățat în școli de masă sau speciale). Acești elevi sunt și ei automat înscriși, dar susțin Evaluarea Națională doar la cererea expresă a părinților sau reprezentanților legali. Iar astfel de cereri nu sunt înaintate în toate cazurile, mai ales în condițiile în care adaptările disponibile pentru acești elevi țin doar de condițiile de examen, nu și de subiecte.



În final, o mică parte a celor care nu s-au prezentat la examen este reprezentată de elevii olimpici cu rezultate deosebite (care au locuri asigurate în liceele dorite, fără a trebui să susțină Evaluarea Națională).

În atare condiții, reprezentații organizației Salvați Copiii propun ca soluții coordonarea calendarului înscrierilor la Evaluarea Națională cu structura anului școlar pentru elevii de clasa a VIII-a. Dar și monitorizarea incidenței corijențelor și repetenției (pentru a evita recurgerea abuzivă la aceste instrumente la nivelul clasei a VIII-a) și introducerea posibilității de adaptare a subiectelor la Evaluarea Națională în armonie cu adaptările curriculare de care beneficiază elevii cu CES.



Comentează știrea

un cumul de masuri
18 iulie

Pleci de la pregatirea elevului, dascal, programa, conditiie materiale ... De ce ramine corijent si citi ? De la 10% corijenti e cam mult deja si poate programa, unii dascali. S-a sesizat problema, dar ... solutiile ??? ... pina nu ajustezi adecvat toate interdependentele tot asa o sa fie ! Plus ca pregatirea, si daca trece de corijenta, pai ce inseamna ca trece si de evaluarea nationala? Doar micsorezi raportul de promovabilitate ! [ tot nu-i bine ] Aspectul bun e de monitorizare, ca mai multi care se uita ... poate-poate, dar factorii principali de decizie de la minister ca de acolo pleaca ! Stare educatiei de azi de "multi tot pling" e "asa" de mult, acuma doar reamintit si de organizatii auxiliare carentele majore ! Ministerul ca de aia, sa gaseasca o rezolvare adecvata impreuna cu toti factorii decizionali care se coreleaza pe educatie ! Ministerul asta, toti or fi asa iidioti acolo sau poate e lipsa de transparenta, ca nu-ti convine evidenta. Adica bine ca s-a precizat si de o organizatie auxiliara[ca si altii OrganizatiaElevilor, etc ... tot sesizeaza si sufletul], dar Ministerul ca in mod cert au si ei chiar date complete , propriile evaluari ... si transparenta !

Pagina a fost generata in 1.1072 secunde