Tânjim la școli profesionale ca-n Germania, dar uităm de sărăcia educației românești

1841
13
Tânjim la școli profesionale ca-n Germania, dar uităm de sărăcia educației românești - fondinvatamantulprofesional-1482254888.jpg
În această perioadă, la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Constanța se elaborează proiectul Planului de școlarizare pentru anul 2017-2018, o componentă aparte constituind-o învățământul profesional și tehnic, mai ales în mediul rural, pentru care există propuneri de calificări nivel 3 atât pentru învățământul profesional, cât și pentru învățământul profesional dual, ca răspuns la solicitările scrise ale operatorilor economici. 


La începutul săptămânii, Colegiul Comercial "Carol I" a găzduit, la inițiativa ISJ Constanța, o întâlnire de lucru pentru dezbaterea publică a proiectului Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual, în scopul pregătirii planului de școlarizare al anului școlar 2017-2018. 


La întâlnire au participat inspectorul școlar general Zoia Gabriela Bucovală, împreună cu inspectorii pentru învățământul profesional și tehnic Gabriela Carmen Neagu și Daniela Frangopol, expertul Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) din cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice - Florin Mărginean (coordonator regional), subprefectul județului Constanța Levent Accoium, reprezentanți ai autorităților locale (primari și consilieri locali), membrii Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social și Formării Profesionale Constanța, precum și directorii unităților de învățământ profesional și tehnic din județul Constanța, care au avut alături operatorii economici - parteneri de pregătire practică ai elevilor.


În prezent, există deja peste 350 de parteneriate și contracte-cadru încheiate între unitățile de învățământ și agenții economici din județul Constanța, în scopul pregătirii practice a elevilor de la liceul tehnologic clasele IX-XII sau din clasele IX- X-XI învățământ profesional.


"Fără resurse degeaba facem legi"
Și pentru că nu a participat la întâlnirea de zilele trecute, am dorit să aflăm și opinia președintelui Patronatului Întreprinderilor Mici și Mijlocii Iulian Gropoșilă, cel care, la nivelul consiliului național al IMM-urilor, a fost implicat în numeroase proiecte și tocmai de aceea cunoaște foarte bine sistemul de învățământ dual.


"De doi ani ne tot aflăm în faza de consultare publică în ceea ce privește acest învățământ profesional dual, care, de fapt, înseamnă școală profesională. Și de fiecare dată am precizat că sunt două mari componente care ar putea conduce la dezvoltarea acestui sistem, ambele având la bază creșterea finanțării educației. Fără resurse degeaba facem legi. Decât să mai facem teorie 100%, iar practică deloc… este inoperabil sistemul. Învățământul dual din Germania, care este invocat în toate demersurile pe care le-am făcut până acum, este un sistem extrem de bun, dar care are niște resurse extraordinare. Statul oferă resurse pentru finanțarea profesorilor, comunitatea locală, respectiv administrația publică locală, oferă resurse pentru infrastructură și tot ce înseamnă investiții. 


La noi, școala profesională oferă o subvenție de 200 lei lunar, care unui copil din mediul rural nu-i acoperă nici măcar cazarea. Atâta timp cât elevul nu are acoperite costurile existențiale, vorbim degeaba de învățământ dual. Este incomparabil ce avem noi în România cu ce există în Germania. Acolo, din clasa a IX-a, 70% dintre absolvenți se îndreaptă către școala profesională. În primul rând, inserția pe piața muncii are loc într-un termen relativ scurt. Elevul rămânea la școală în clasele a IX-a și a X-a, timp în care primea 300-400 euro și avea și contract de ucenicie cu firma unde făcea practică trei-patru zile pe săptămână, de unde mai lua alte 300-400 euro. Deci un copil în sistemul profesional din Germania primește între 500 și 800 euro lunar. Iar la finalul școlii, contractul de ucenicie se transformă în contract de angajare. Deci deja pe la 17 ani era integrat pe piața muncii și cu un salariu care îi permitea să supraviețuiască fără problemă. Dacă nu luăm în serios aceste exemple, rămânem la stadiul de povestitori neinițiați", a mai adăugat Gropoșilă.


În atenția celor interesați
În cazul învățământului profesional dual, solicitările operatorilor economici vor fi adresate direct CNDIPT, până la data de 13 ianuarie 2017, pe adresa de email: vet@tvet.ro, iar solicitările de școlarizare prin învățământ profesional, ca și până acum, Inspectoratului Școlar, până la data de 29 decembrie, pe adresa de email: isj-cta@isjcta.ro sau fax 0241.618880. 


ISJ Constanța va centraliza toate solicitările și va stabili, conform calendarului MENCS-CNDIPT, unitățile cu învățământ profesional care vor școlariza elevi pentru calificările cerute de piața muncii.


Comentează știrea

13 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
maistru
21 decembrie 2016
inspectoarea Neagu habar nu are!

Aceasta inspectoare Neagu a cerut saptamana trecuta urgent ca toti maistrii si profesorii sa plece pe teren si sa ceara operatorilor economici sa completeze solicitarile" cum ca ar vrea elevi de la liceele noastre in practica la ei. Despre ce invatamant dual vorbim noi aici cand abramburita de Neagu Gabriela crede ca asa se face invatamantul profesional si tehnic. Am alergat toti maistrii pe teren si agentii economici ne-au luat la misto:"pai noi nu vrem sa completam aceste solicitari, ca nu solicitam nimic acum, cum sa ne obligati sa solicitam, va anuntam noi cand o sa solicitam!". Sa fie mai atenti inspectorii astia Neagu si Frangopol, cred ca e necesar sa mearga aceste doua doamne la o perfectionare, ca uite ce trasnai au putut debita si au alertat liceele din judet sa -i aducem "solictari". Vai de inspectorii astia pe IPT.

pavel
21 decembrie 2016
IN TENTIA D-NEI bucovala

luati-va niste oameni care sa va invete ce-i cu invatamantul asta dual! rad si curcile de voi la felul cum ati vorbit la acest eveniment. voi toti care ati vrut sa va auziti vorbind ati luat cuvantul si ati plecat suzandu-va ca mai aveti si altceva de facut. cam asa de tare va doare de acest invatamant profesionala dupa felul cum ati organizat aceasta intanire. concret ce feedback ati obtinut la terminarea dezbaterii? APA DE PLOAIE.

prezent in sala
21 decembrie 2016
Germania?

daca si in Germania ar fi fost asa inspectori ca Gabi Neagu si Bucovala Zoe, mai exista invatamantul dual? vise taica, vise, ce lipsa de profesionalism la aceste inspectoare. asta-i efectul : oameni sus pusi total nepregatiti dar cu decizia in mana. acolo e marea problema.

organizarea
21 decembrie 2016
dezbatere-monolog

Nu a fost o dezbatere, practic domnul expert a vorbit neintrerupt iar interventiile din salaau fost scurte si cam pe langa subiect. a reisit ca nimeni nu-si doreste sa aiba elevii de astazi in curtea agentului economic, pentru ca generatia de astazi e certata cu munca. organizatorii au aratat ca in primul rand nu cunosc ce inseamna organizarea unui eveniment. profesoare ca se intretineau in discutii cu expertul in timp ce acesta in fata auditoriului asculta interventia unui alt agent econ omic. cred ca asa elevi vom da profesional dupa cum a fost si atitudinea acestor directoare fata de operatorii economici cu care avem contracte, adica o nesimtire crasa din partea directorilor de scoli, preluata si perpetuata si de elevi. patetic!

xxl
21 decembrie 2016
data viitoare

poate data viitoare o sa iasa o intrevedere mai reusita, oare ce trebuie schimbat si la noi romanii ca sa dam elevi motivati?

colegi
21 decembrie 2016
felicitari d-nei inspector general

Ati vorbit foarte frumos! asa este avem nevoie de invatamant profesional in mediul rural! va rugam sa ne si sprijiniti! Multumim!

ISJ Constanta
21 decembrie 2016
O LISTA

ne-ar prinde bine daca ISJ ar incheia contracte cu marii operatori economici ca pe noi instructorii nu ne baga nimeni in seama, cand mergem sa incheiem contracte nici nu se uita. altfel ar veni propunerea de la inspectorat.

BACULA
21 decembrie 2016
BULGARIA

luati-o mai de aici , mai aproape, la bulgari, rea v-ati aruncat sa va frangeti gaturile, tocmai in Germania. mai intai vedeti exemple de prin tarile corupte ca si noi si pas cu pas aju geti si ca germanii la invatamantul dul. alta e problema: atitudinea fata de munca, cati din adultii romani dau exemple ca e bine sa muncesti? cand noi suntem o tara careia ii trebuie o educatie repetata non stop ca etapele trebuie parcurse toate si ca nu e scurtatura spre succes in viata . ci ca trebuie sa incepem sa muncim de mici. unii o fac deja, dar prea multi in functii sunt care nu muncesc, ori ce spun astia din inspectorat cand unii dintre ei stiu prea bine cum au ocupat functiile . chiar astia vin acum si spun ca e bine sa muncim cu onoare si demnitate. cum? ca ei? hai mai lasati glumele de prost gust! dati exemplu voi, inspectori si profesori si apoi dzbateti asemenea teme ca sa si fiti credibili. altfel hai sa mai radem si sa mai pierdem niste timp degeaba. de unde resurse, chiar? vrabia malai viseaza. luati-o mai de la baza. ce fundament aveti? ce resursa umana? materiala?

DODO
21 decembrie 2016
???

oare comunistii aveau mai multi bani ? NU CRED dar scoile profesionale duduiau Nu cumva este o problema de mentalitate ?

Poteica
21 decembrie 2016
hai s-o schimbam...!

Deja mentalitatea aceasta la romani si la elevi a inceput sa fie precum filoxera la vie! Oare cine ar mai putea s-o schimbe daca 26 de ani s-a vrut neschimbata? Ce modele avem? Ca cele corecte sunt bagate la fund daca vorbesc prea des, s-au cam plictisit/obosit si oamenii corecti sa atraga atentia. Ce e de facut?

Răspuns la: ???
Adăugat de : DODO, 21 decembrie 2016
oare comunistii aveau mai multi bani ? NU CRED dar scoile profesionale duduiau Nu cumva este o problema de mentalitate ?
13 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7127 secunde