Oferta educațională a Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” din Constanța pentru anul universitar 2024-2025 a însumat 623 de locuri și a fost asemănătoare cu cea din ultimii ani, delimitată pentru studenți de la secția militară, respectiv studenți de la secția civilă, după cum ne-a informat comandor conferențiar universitar dr. ing. Filip Nistor, prorector pentru învățământ al acestei instituții de prestigiu marinăresc.La secția civilă programele de studii sunt navigație, transport maritim și fluvial, electromecanică, electromecanică navală și inginerie și management naval și portuar.
La finalul primei sesiuni de admitere, pentru beneficiarii Ministerului Apărării Naționale toate locurile au fost ocupate, iar în ceea ce privește secția civilă au fost ocupate 85% din locurile pentru licență și 75% pentru masterat. „Toate cele 82 de locuri de la secția militară sunt bugetate. La secția civilă au existat 24 locuri cu bursă, reprezentând 10% din oferta educațională, finanțate de către Academia Navală «Mircea cel Bătrân», și nu de Ministerul Educației. Pentru sesiunea de toamnă, care debutează pe 26 august, locurile au fost afișate pe site-ul instituției”, a declarat comandor Filip Nistor.
Care au fost ultimele medii de admitere la Academia Navală
La secția militară, de doi ani a fost înființat primul program de studii în limba engleză din instituțiile militare de învățământ superior – navigație, hidrografie și echipamente navale în limba engleză. „Este printre primele specializări alese de către elevii de la colegiile militare. Ultima medie cu care s-a intrat la această specializare a fost 9,19. La civili, studii cu bursă, prima medie de intrare a fost 9,86 și ultima 9,20. Această medie este compusă din 90% media de la Bac, iar 10% reprezintă nota de la matematică”, a explicat același prorector.
În ceea ce privește taxele universitare la locurile cu taxă, pentru trei specializări valoarea a rămas aceeași, de 4,800 lei – la navigație, electromecanică și electromecanică navală, iar pentru studenții anul I de la inginerie, taxa este de 4.700 lei.
„Dacă facem o comparație cu taxa de anul trecut, se constată o creștere de 200 lei. Sunt costuri care ne afectează și pe noi și care țin de menținerea în bune condiții a infrastructurii. Să nu uităm că s-au scumpit apa, curentul. Din 2020, infrastructura a cunoscut vizibile îmbunătățiri, am investit foarte mult și nu ne referim numai la laboratoarele noi pe care le-am inaugurat, ci inclusiv pe parte de clădiri, de amenajări, de spațiu verde, de tot ceea ce înseamnă terenuri de sport. Avem în momentul de față undeva la 16 terenuri outdoor cu iarbă sintetică, cu nocturnă. Atât studenții militari, cât și studenții civili, când au posibilitatea să desfășoare activități sportive, se bucură de această bază”, a afirmat comandor Filip Nistor.
Dincolo de studii, însă, importantă este absorbția pe piața muncii și la acest capitol s-a putut constata o reorientare, pe fondul conflictului din zonă. „Sunt din ce în ce mai multe firme de crewing care vin și ne solicită cadeți. Dacă înainte existau și anumite cerințe legate de media cu care s-au finalizat studiile, să fie undeva la 7,50-8,50, acum trebuie să treacă doar de testele pe care le au ei. Mergând pe această idee, odată cu creșterea numărului de cadeți care pleacă pe nave, automat și absolvenții noștri își găsesc mai repede un job pe nave. Rata de absorbția pentru anul universitar 2022-2023 este undeva la 85,4%, puțin mai mare față de cea înregistrată cu un an înainte.
Dacă acum 5-10 ani rata studenților care nu mai voiau să navigheze era undeva la 5%, majoritatea dorindu-și să plece pe mare, de vreo doi-trei ani, datorită faptului că salariile pe uscat au crescut considerabil, în mediul privat, unii dintre ei au ales să beneficieze de diploma de inginer pe care ei o dețin. Tocmai de aceea, vreau să propun ca oferta educațională către licee să nu mai meargă pe partea asta «Vrei să pleci pe mare, vino la Academia Navală!», ci «Vrei să fii inginer, vino la Academia Navală. Suplimentar poți să pleci și pe mare!». Avem multe cazuri, în special de la electromecanică, de studenți care au preferat să nu plece pe mare, ci să se angajeze la firmele de eoliene, la Centrala Nuclearelectrică, în port, pentru că digitalizarea a intrat peste tot și oricând este nevoie de electricieni. Iar cei de la navigație își găsesc joburi în port”, a concluzionat prorectorul pentru învățământ al Academiei Navale.