2012 a fost anul catastrofelor navale

1513
2012 a fost unul dintre cei mai dramatici ani din istoria shipping-ului, cu un record de catastrofe navale - scufundări, coliziuni, eșuări, incendii, explozii și alte accidente semnificative -, în care au fost implicate 78 de nave. Cel puțin 981 de oameni și-au pierdut viața în aceste accidente. 


Printre cele mai mari dezastre navale ale anului se numără:

- scufundarea navei de pasageri "Costa Concordia" (pe 13 ianuarie, cu cel puțin 25 victime);

- explozia de pe tancul "Doola 3" (pe 14 ianuarie, cu 10 victime);

- dezastrul navei "Rabaul Queen" (pe 1 februarie, cu 126 victime);

- scufundarea navei "Serunting" (pe 9 martie, cu 15 victime);

- tragedia ferry-boat-ului "Sha-riatpur" (pe 13 martie, cu 132 vic-time);

- scufundarea navei "Yuan Tong" (pe 13 martie, cu 8 victime);

- scufundarea navei "Serunting" (pe 9 martie, cu 15 victime);

- scufundarea cargoului "Shivan" (pe 20 martie, cu 22 victime);

- tragedia ferry-boat-ului "Brah-maputra" (pe 30 aprilie, cu circa 200 victime);

- scufundarea ferry-boat-ului "Skagit WSF" (pe 18 iulie, cu 145 victime);

- tragedia de pe o navă de aprovizionare off-shore, din Nigeria, pe care 30 de prostituate au ars de vii (pe 20 iulie);

- scufundarea a două nave chine-zești în timpul taifunului Bolaven (pe 28 august, cu 16 victime);

- scufundarea navei de pescuit "Horiei Maru" după coliziunea cu bulk-carrierul "Nikkei Tiger" (pe 24 septembrie, cu 13 victime);

- scufundarea ferry-boat-ului "Bahuga Java" după coliziunea cu tancul LPG "Norgas Cathinka" (pe 26 septembrie, cu cel puțin 8 victime);

- coliziunea navei de pasageri "Lamma IV" cu un ferry-boat (pe 1 octombrie, cu 39 victime);

- coliziunea navelor "Corvus J" și "Baltic Ace" (pe 5 decembrie, cu 11 victime).

Zona Mării Negre nu a fost lipsită de evenimente tragice. Au fost raportate patru accidente navale, dintre care două cu 19 victime în total:

- scufundarea cargoului "Vera", la Eregli, pe 31 ianuarie, a făcut 7 victime;

- nava costieră turcească "Hay K" și ferry-boat-ul rusesc "Feruz" au eșuat pe coasta Samsumului, pe 8 februarie. Din fericire nu au fost victime;

- nava ucraineană "Yukka" s-a scufundat pe 12 august, la 10 mile de portul turcesc Eregli, după un incendiu la bord. Nu au fost victime;

- cargoul rusesc "Volgo-Balt 199" s-a scufundat în timpul furtunii din 4 decembrie, în apropiere de Istanbul, iar șalupa de salvare "Kiyiemniyeti" a fost zdrobită de valuri, de stânci. Au fost înregistrate 12 victime.

În cele mai multe dintre catas-trofe au fost implicate nave cu vârsta de peste 20 de ani, care nu mai corespundeau standardelor tehnice de navigație în condiții de siguranță. Pentru această catego-rie de nave riscul de accident este uriaș, mai ales în condiții de vreme rea.

Din păcate, în ciuda măsurilor luate la nivel internațional pentru creșterea siguranței navigației, incidentele pe mare și pe apele interioare sunt tot mai multe, iar numărul victimelor este în creștere, întrucât ponderea navelor depășite moral și fizic din flota mondială rămâne ridicată.

La sfârșitul anului 2010, numărul navelor ajunsese la 77.768 unități, cu o greutate brută de 932,935 milioane tone. 38% dintre acestea, respectiv 29.584 nave, aveau peste 25 de ani. Aceasta este considerată ca fiind vârsta la care menținerea unei nave în exploatare, în condiții de siguranță, este mult prea costisitoare. De prea multe ori, însă, siguranța navelor și echipajelor este sacrificată pe altarul profitului.

În 2012, pe 27 septembrie, Ziua Maritimă Mondială a fost celebrată de către Organizația Maritimă Internațională cu sloganul "O sută de ani după Titanic". Faptul că numărul tragediilor navale și al victimelor crește de la un an la altul demonstrează că omenirea a învățat prea puțin de lecția "Titanicului".

Anul 2013 a debutat cu o tragedie pe mare. Pe 4 ianuarie, cel puțin 22 de persoane au murit și alte 70 au fost date dispărute, după ce nava pe care se aflau s-a scufundat în zona de coastă a Guineii Bissau. Dintre pasagerii aflați la bord doar șase au fost salvați. Se presupune că tragedia s-a produs ca urmare a supraîncărcării navei și a furtunii.  


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.3718 secunde