41,7% din exporturile României sunt produse ale industriei constructoare de mașini

690
41,7% din exporturile României sunt produse ale industriei constructoare de mașini - portconstantaauto1-1334244066.jpg
Comerțul exterior al țării noastre s-a îmbunătățit radical în ultimul deceniu, reflectând transformările petrecute în structura economiei, în nivelul ei tehnologic, în productivitatea muncii și calitatea produselor.

Volumul schimburilor comerciale a crescut, iar balanța lor s-a echilibrat, nivelul exporturilor fiind aproape de cel al importurilor. Pe de altă parte, ponderea produselor cu valoare adăugată ridicată (manufacturate și înalt manufacturate) a crescut, depășind-o cu mult pe cea a materiilor prime. Această structură este caracteristică plutonului superior al țărilor în curs de dezvoltare.

Să vedem cum a evoluat comerțul exterior românesc în primele două luni ale anului 2012. Exporturile FOB au atins nivelul de 6,98 miliarde euro, fiind mai mari cu 0,6 % față de acceași perioadă a anului 2011. Importurile au fost de 7,95 miliarde euro, în creștere cu 5,1% față de primele două luni ale anului 2011.

Potrivit analizei făcute de Ministerul Comerțului, structura exporturilor s-a îmbunătățit. Ponderea produselor industriei constructoare de mașini și a echipamentelor de transport este de 41,7%. Mai mult, 76,9 % din totalul exporturilor românești sunt produse manufacturate.

Țările Uniunii Europene reprezintă destinația a 73,6% din exporturi și a 73,4% din importuri. Țările nemembre UE care au înregistrat creșteri semnificative sunt SUA (creștere cu 43,5% - componente auto, îngrășăminte produse chimice), Brazilia (creștere cu peste 130% - autoturisme și componente auto, material rulant, echipament petrolier), Mexic (creștere cu peste 65% - anvelope, covoare, produse siderurgice diverse, instrumente optice, accesorii auto), Egipt (creștere a exporturilor de 182,71% - cereale, cherestea), Ucraina (creștere a exporturilor de peste 12% - produse minerale, mașini și echipamente electrice, autoturisme și componente auto), Coreea de Sud (creștere cu peste 120% - mașini, aparate și echipamente electrice, articole din lemn), Japonia (creștere cu peste 70 % - lemn, cărbune și articole din lemn).

În cazul altor țări, creșterea este de peste 50% la exporturi: Tunisia (122,9 %), Maroc (49,3%), Vietnam (63,49%), ș.a.

Principalele produse care constituie baza exporturilor românești sunt:

- părți și componente pentru autovehicule (8,72% dintre exporturile românești, cu o creștere de 43,46% față de aceeași perioadă din 2011);

- fire, cabluri, conductori electrici izolați (1,72%, cu o creștere de 12,32% față de aceeași perioadă din 2011);

- uleiuri din petrol altele decât brute (benzine, motorine - 14,89%, cu o creștere de 0,61% față de aceeași perioadă din 2011);

- autoturisme și alte autovehicule (5,12%, cu o creștere de 64,45% față de aceași perioadă din 2011);

- anvelope din cauciuc (1,68%, cu o creștere de 6,64% față de aceași perioadă din 2011);

- produse laminate plate din fier și oțel (3,63%, cu o creștere de 32,17% față de aceeași perioadă din 2011).

Din estimările Comisiei Naționale de Prognoză pentru anul 2012 se preconizează o creștere a exporturilor de 7,4 % (valori exprimate în euro), în timp ce importurile sunt așteptate să crească cu 11,1%. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.1965 secunde