ACUZAȚII GRAVE PRIVIND CORUPȚIA DIN PORTUL CONSTANȚA

7018
33

Articole de la același autor

Pe data de 23 septembrie 2013, Richard Evans, manager general al companiei Mitsui OSK Bulk Shipping (Europe) Ltd. a adresat auto-rităților din portul Constanța - Căpitănie, Poliție Port, Vamă și CNAPMC - o scrisoare în care semnalează un caz grav de corupție.

În mesaj se relatează faptul că nava "Orient Angel", sub pavilion Panama, cu capacitatea de 176.859 tdw, a fost în portul Constanța, în perioada 13 - 16 septembrie 2013, și a descărcat o parte din cărbunele pe care îl transporta. După ce a plecat din port, căpitanul J.M. Gonzaga a informat compania de shipping că, în timpul formalităților de sosire și plecare, autoritățile portului Constan-ța au luat, din magaziile navei, alimente și 67 cartoane de țigări.

Căpitanul a înaintat o listă cu bu-nurile sustrase de cei veniți în control:

- 12 conserve de carne de vită (în valoare de 52,56 dolari);

- 24 conserve de sardine în sos tomat (25,20 dolari);

- 6 borcane de Nescafe (64,02 dolari);

- 1 borcan de miere (5,18 dolari);

- 39 cartoane de țigări Pall Mall (315,51 dolari);

- 28 cartoane de țigări L& M (349,72 dolari).

Valoare totală este de 812,19 dolari.

"În numele comandantului și al armatorului navei, protestez întrucât un astfel de comportament este incorect, inacceptabil și ilegal. Nu cunosc reglementările locale referi-toare la astfel de cazuri, dar mă aștept să aveți politici și proceduri referitoare la problemele cu care noi ne-am confruntat" - scrie semnatarul.

El avertizează autoritățile române că acest incident a fost raportat și înregistrat conform procedurilor Legii anti-mită din Marea Britanie. De asemenea, va fi raportat conducerii și auditorilor companiei Mitsui și Oficiului pentru Fraude Grave (depar-tamentul Guvernului Marii Britanii care se ocupă cu astfel de probleme).

"Aș fi recunoscător dacă veți analiza acest incident și veți lua măsurile necesare pentru a preveni astfel de comportamente pe viitor. Noi vom restitui comandantului navei "Orient Angel" bunurile pierdute pentru a reface stocurile din magazie. Dacă veți găsi de cuviință să participați în parte sau în totalitate la refacerea acestor rezerve, vom fi recunoscători" - afirmă Richard Evans.

Cazul navei "Orient Angel" nu este de loc un incident izolat și nici măcar nu se numără printre cele mai grave. Zi de zi, în porturile maritime românești, se petrec fapte de corupție de mai mare amploare, la sosirea și plecarea navelor. Din informațiile pe care le deținem din rândul navigatorilor și docherilor, rezultă că rar se întâmplă ca o navă să scape nedijmuită de reprezentanții autorităților veniți în control, la bord.

"Nava noastră a intrat pentru prima oară în portul Constanța, dar în loc să mă mândresc, mi-a crăpat obrazul de rușine. Dimineața, la sosire, au venit reprezentanții tuturor autorităților în control. Cel mai mult i-au interesat țigările și alimentele. Când au ajuns în magazie, nu s-au mulțumit cu ceea ce li se pregătise pe listă și au început să se servească singuri. Au plecat încărcați de baxuri de țigări și pachete cu alimente. După-amiază, a urcat la bord un vameș. Fără pic de rușine, mi-a cerut să-l trezesc din somn pe șeful mecanic, ca să-i umple mai multe canistre cu motorină din bunker-ul navei. L-am refuzat."

Relatarea îi aparține lui C.G. ofițer II punte pe o navă a unui armator britanic. Întrucât nu are permisiunea angajatorului să vorbească cu presa, tânărul navigator a consimțit să facă declarația sub protecția anonimatului.

Mai mulți docheri și piloți - martori ai practicilor de corupție ale reprezentanților autorităților de control - au relatat, pentru "Cuget Liber", sub protecția anonimatului, că șpaga cu motorină a luat o amploare fără precedent în portul Constanța.

"Funcționarii care merg în control au un tupeu fără margini. Nu se sinchisesc de nimic, nu se mai feresc de nimeni. Să-i vedeți cum coboară de pe nave și încarcă, în portbagajele mașinilor, canistrele cu motorină, sub privirile muncitorilor de pe cheu și ale marinarilor de pe punte. De mai multe ori mi-a fost dat să asist la o scenă incredibilă. La scara navei erau aliniate zeci de bidoane și canistre cu motorină, iar vameșii le încărcau în duba pe care scria Vama. Nu numai că sunt corupți, dar mai fac și evaziune fiscală" - a povestit un bătrân pilot.

Nu este pentru prima oară când ziarul "Cuget Liber" relatează despre corupția din porturile maritime românești. În prezent, fenomenul pare să fi revenit la dimensiunile din anii ´90 ai secolului XX. În acea perioadă, bare-boat-iștii români se plângeau de concurența făcută de navele străine. Cu concursul auto-rităților din portul Constanța, hârburile plutitoare, care arborau pavilioane turcești, libaneze ori siriene reușiseră să-i scoată de pe piața românească. Nave aflate sub standardele tehnice internaționale, care nu erau primite în porturile occidentale, intrau fără probleme în portul Constanța. Autorităților române aveau o motivație stupefiantă pentru miopia lor, susținând că România nu își poate permite să fie exigentă în materie de siguranță a navigației, pentru că ar pierde o mare parte din trafic. Adevărata explicație a atitudinii îngăduitoare era, însă, cu totul alta și nu avea nicio legătură cu interesul național.

Multe dintre evenimentele navale petrecute în ultimul deceniu, în care marfa de pe navele supraîncărcate a ajuns în mare, ridică mari suspi-ciuni în privința corectitudinii funcțio-narilor care le-au controlat la plecare.

Astăzi, au fost date uitării investigațiile din 2011 ale procurorilor DNA, în cazul de corupție de la Biroul Vamal Constanța Sud Agigea, în care s-au emis 28 de mandate de arestare. După momentul de emoție, șpăgarii s-au apucat, serios, de muncă. Nicio navă nu trebuie iertată. Cine să-i deranjeze? Afișele de la punctele de frontieră, pe care stă scris: "Stop corupției!"?

Comentează știrea

33 comentarii. Pagina 1 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 ...4 
nava la constanta
30 septembrie 2013
Navigator martor

Am fost la Constanta cu nava tanc cu pavilion Italia si s-au cerut si s-au dat 85 cartoane de Marlboro in total (formalitati sosire + plecare). Mentionez ca initial comandantul nu a vrut sa dea decat un carton de fiecare dar ale noastre autoritati au inceput sa ridice tonul si cu amenintari (de genul: PCTF-ul cu Vama "vor incepe sa desfaca peretii si tavanele castelului navei" iar capitania ca "vor cauta si vor gasi ei ceva"). Bomboana de pe tort a fost surveyor-ul care a cerut bani (EUR) iar pana la urma "s-a negociat" la 3 cartoane de Marlboro. Doua saptamani dupa plecarea din Constanta am stat ascuns in cabina de rusine ca sunt roman.

bbb
30 septembrie 2013
intrebare

Nu contest ca au loc astfel de lucruri dar ce nu inteleg este de ce comandantul navei a asteptat sa plece din port si abia dupa aceea a inaintat protestul?Pai din rada mare poti sa spui ca ai dat 100 de baxuri ca nu te contrazice nimeni.p.s.pe langa politisti si vamesi o alta gasca care trebuie mentionata este cea de la Anr(sunt 2-3 persoane acolo harnice rau).

noni
30 septembrie 2013
metehne romanesti

Cunosc si eu asemenea poveste. Un individ care agentura navele in port, cu vila, apartament cu trei camere, masini, vacante, etc.... Si cum toate astea nu se fac doar dintr-un salariu amarat.... Welcome to Constanta ! Tupeul acesta pe fata, nu se manifesta fara un spate adecvat, deci se leaga multe intre ele pt a ajunge la acest comportament. Sa fie filati, dati afara si cand vor pierde tot, vor realiza ce au facut. Pana atunci insa, continuam sa ne facem de ras, pe nesimtirea lor, ca doar pe ei ajung strainii sa ii cunoasca, leprele. Rusinos, romanesc, traditional, hotie.

Porturile Romanesti
30 septembrie 2013
BOALA VECHE

Absolut toate autoritatile si aproape toti oamenii lor practica jaful la nave. Inca de la venirea unei nave si apoi pe tot parcursul stationarii este un continuu periplu de spagagii, de la doctori, PCTF, ANR etc care chipurile vin sa "controleze" si desi se cunoaste aceasta parctica nimeni nu ia absolut nici o masura pt ca boala este pana la cele mai inalte nivele ale autoritatilor amintite!

FONDURI UE
30 septembrie 2013
FONDURI UE

Acum este momentul: In 2013 Fondurile Europene NERAMBURSABILE se Acorda si la noi la fel de Usor ca in statele membre ale Uniunii Europene! Iata cum obtii fonduri europene pentru afacerea ta in doar 2 luni si 17 zile. Aflii mai multe detalii pe site-ul:www.fondurieuropenenerambursabile.ro

zoran
30 septembrie 2013
coruptie

Am fost si eu la Constanta cu un tanc chimic de la o companie norvegiana si va pot spune ca este foarte rusinos modul in care s-au comportat autoritatile locale,de la un bax de LM si pana la cafeaua vrac care se afla la careuri,in concluzie ne-au facut sa ne simtim foarte prost ,noi romanii fata de celelalte nationalitatati de la bord,asa ca umflatilor plini de ghiuluri si care isi tin scobitorile in coltul gurii ar fi cazul sa va faceti treaba nu numai sa fiti cu ochii pe "juleala"

FONDURI EUROPENE
30 septembrie 2013
FONDURI EUROPENE NERAMBURSABILE

Cum poti castiga 3000 de euro lunar crescand prepelite intr-un spatiu de numai 20mp? Iata cum Afacerea ta cu Prepelite devine profitabila in doar 60 de zile si iti aduce 1100 lei,la fiecare 125 lei investiti in productie. Detalii pe:www.crestereaprepelitelor.ro

G
30 septembrie 2013
D

Asta e coruptia pe care ar trebui s-o cerceteze jegosii aia de militieni care stau si freaca pl, ba mai mult ei sperie si ancheteaza copii cu copiatul la BAC. Tara de t1gani borati

FONDURI EUROPENE
30 septembrie 2013
FONDURI EUROPENE NERAMBURSABILE

Iata cum Afacerea ta cu Ciuperci devine profitabila in doar 170 de zile si iti aduce la o micro-ferma de 100 mp amenajata pe 3 nivele, 80-100 kg ciuperci/mp/an, la 7-8 lei/kg obtii un profit de 23.000euro pe an. Pentru mai multe detalii vizitati:www.cultivareaciupercilor.ro

Constanteanu Moldoveanu
30 septembrie 2013
Port Constanta

Pai frate ce ti-e asa neclar ? Oamenii erau speriati ca o sa fie retinuti in continuare in port fara motiv, ceea ce ar fi fost un dezastru, asa ca au dat spaga ceruta si au protestat dupa aceea, asa se face in orice port dintr-o tara bananiera!

Răspuns la: intrebare
Adăugat de : bbb, 30 septembrie 2013
Nu contest ca au loc astfel de lucruri dar ce nu inteleg este de ce comandantul navei a asteptat sa plece din port si abia dupa aceea a inaintat...
33 comentarii. Pagina 1 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 ...4 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3972 secunde