Administrația Canalelor Navigabile a devenit un punct de referință pentru Europa

1256

Articole de la același autor

Cea mai mare lucrare hidrotehnică din Europa secolului XX, Canalul Dunărea - Marea Neagră, a devenit un exemplu pentru Uniunea Europeană în privința investițiilor de mediu. 


Comisia Europeană a declarat că proiectul "Modernizarea sistemului de gospodărire calitativă a apei din canalele navigabile prin montarea de stații automate de monitorizare a calității apei", realizat de Compania Națională Admi-nistrația Canalelor Navigabile, este un proiect de succes, a afirmat directorul general Daniel Georgescu. Mai mult, organismul european i-a cerut CNACN să informeze publicul despre această realizare remarcabilă. 


Investiția reprezintă un sistem modern de analiză calitativă a apei din canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Midia Năvodari, a declarat Adina Vihocencu, managerul proiectului, în cadrul conferinței de presă organizată ieri, 10 mai 2017.
Acesta cuprinde:
- 12 stații automate, amplasate în punctele critice sau cu risc ridicat de apariție a poluării accidentale a apei;
- o stație mobilă dotată cu aparatura necesară prelevării de probe și efectuării de analize fizico-chimice, pentru intervenții operative în orice punct de-a lungul canalelor navigabile, în situația apariției unei poluări accidentale și pentru măsurarea parametrilor care nu se pot determina în regim automat; 
- aplicații software pentru colectarea datelor furnizate de echipamentele de măsură și realizarea unui sistem de alarmă on-line, atunci când sunt depășite limitele prevăzute de legislația în vigoare. 


După cum se știe, canalele navigabile reprezintă sursa de apă potabilă pentru localitățile din zonă. De aceea, parametri calitativi ai acesteia trebuie să corespundă normelor de calitate pe care apele de suprafață destinate consumului uman și animal trebuie să le îndeplinească. 


Proiectul a fost implementat în perioada 10 septembrie 2012 - 31 august 2014. Valoarea lui se ridică la 20.896.928 lei, finanțarea europeană reprezentând 85%. 


Apa din canalele navigabile provine, în principal, din Dunăre. În anul 2016, s-au introdus în canale, prin stația de la Cernavodă, 421,106 milioane de metri cubi de apă, din care: 152,254 milioane de metri cubi, prin pompare, 267,735 milioane de metri cubi, prin sifonare și 1,117 milioane de metri cubi, gravitațional, a precizat Liviu Babi, șeful serviciului de gospodărire ape și protecție de mediu. Beneficiarilor le-a fost furnizată cantitatea de 2.423.530 mii de metri cubi de apă, din care 90% pentru CNE Cernavodă. O cotă de 9% a fost folosită pentru producerea energiei electrice în cele două micro-hidrocentrale de la Agigea, 0,6% a fost livrată către RAJA, 0,3%, către industrie, iar 0,1%, pentru irigații. În prezent, sunt 19 utilizatori de apă pentru irigații, cu capital de stat și privat. Prețul de furnizare este de 52,51 lei pentru 1.000 de metri cubi. 


Totodată, în anul 2016, a fost deversată în canalele navigabile o cantitate de apă de 3,394 milioane metri cubi. "Admi-nistrația canalelor nu acționează asupra calității apei, doar o monitorizează - a spus Babi. Din cauza vitezei mici de scurgere, a florei, faunei și a sedi-mentelor, calitatea apei se ameliorează în canale. Periodic, CNACN transmite raportări privind calitatea apei către beneficiari și instituțiile de mediu."


O parte din apa canalelor navigabile provine din stațiile de epurare ale RAJA, situate la Cernavodă și Medgidia. De aceea, au fost plasate stații de monitorizare la punctele de deversare. În cazul în care se constată depășirea parametrilor legali, RAJA este imediat atenționată. 


Referitor la Centrala Nuclearelectrică Cernavodă, Liviu Babi a precizat că acesteia "nu îi permite nici Apele Române, nici alte instituții ale statului să deverseze ape în canal, decât în condiții speciale și cu autorizații speciale. Din canal ia apă de răcire, care face circuitul și se deversează la Seimeni. Pentru situațiile de deversări speciale în canal, CNE a fost obligată să monteze o mulțime de senzori și trebuie să facă o groază de măsurători. Deocamdată nu a fost cazul și sperăm să nu se ajungă acolo."


CN ACN a răspuns tuturor solicitărilor de furnizare a apei din canale, a precizat Liviu Babi: "Sunt persoane fizice care iau apă cu motopompa, inclusiv pentru grădini. I-am ajutat și, firesc, apa consumată se contorizează. Avem tarife unitare pentru toți beneficiarii."


De-a lungul ultimilor ani au avut loc mai multe poluări de-a lungul canalelor navigabile, în apă și pe sol. "Au existat și câteva poluări istorice în portul Ovidiu și pe taluzul de la Poarta Albă. Principalul poluator este Compet. Acesta a luat măsuri și a început să refacă rețeau de conducte. Au existat și poluări din cauza unor depozite neautorizate de șlam, pe malurile canalelor navigabile. Apariția lor fusese favorizată de legislația permisivă. Erau poluatori care veneau cu navele pe canal, în vreun port, și deversau șlamul pe mal. Am reușit să eliminăm aceste depozite și să ecologizăm zonele respective. Cola-borăm cu toate primăriile din comunele limitrofe canalelor navigabile, pentru a stopa deversarea deșeurilor. Avem firme care asigură paza malurilor. Dar tot se întâmplă ca unii localnici să arunce gunoaiele. Chiar în urmă cu două săptămâni a fost prins unul", a relatat Laurenția Lupu, manager de mediu. 


În cazul producerii unor poluări, sancțiunile sunt aplicate de Garda de Mediu, care este sesizată de CNACN.


"Toate proiectele cu fonduri europene implementate de compania noastră, în perioada 2007 - 2017, sunt proiecte de succes, având în vedere dimensiunea și impactul lor, de indicatori și de obiective. În perioada amintită, CNACN a accesat fonduri structurale și a încheiat contracte de finanțare în valoare de aproximativ 544 de milioane de lei (circa 120 milioane de euro)", a declarat Adina Hilca, repre-zentanta serviciului de pregătire și derulare a proiectelor. 


În prezent, se derulează faza a doua a proiectului de modernizare a ecluzelor. În plus, în master planul general de transport al României este inclus și proiectul de modernizare a porturilor Luminița, Medgidia și Ovidiu. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4767 secunde