"Ați fost pentru marina comercială o mândrie a României"

2722
r Promoția 1971 a Școlii Superioare de Marină "Mircea cel Bătrân" s-a întâlnit după 45 de ani de la absolvire

Este duminică, 4 septembrie 2016. În aula Academiei Navale "Mircea cel Bătrân" e animație. 27 de foști lupi de mare aniversează 45 de ani de la absolvirea facultății. În 1971, când din băncile Școlii Superioare de Marină "Mircea cel Bătrân" au pornit cu sete de viață și dor de aventură să înfrunte depărtările și pericolele pe mările și oceanele lumii, erau 115.

Cei mai mulți dintre ei au urcat toate treptele ierarhiei marinărești ajungând comandanți și șefi mecanici. Prea puțini s-au debarcat definiv după câteva voiaje, pentru a face carieră în servicii conexe navigației.

Promoția 1971 a prins toate etapele creșterii și dispariției flotei naționale. Chiar în anul absolvirii, statul comunist demarase faimosul "program naval", prin care se urmărea dublarea capacității de transport a flotei maritime, prin construcția în țară a navelor de mare capacitate.

În decurs de circa 15 ani, șantierele navale românești, în frunte cu cel din Constanța, au reușit performanța de a tripla parcul naval. La 1 ianuarie 1989, pavilionul românesc ocupa locul 26 între flotele lumii, cu un tonaj brut total de 3.561.000 t. Cele 301 nave maritime ale țării aveau o capacitate de transport de 6.185.000 tdw.

Mulți dintre absolvenții promoției 1971 au fost îmbarcați pe mineralierele de 55.000 - 172.000 tdw, pe petrolierele de 85.000 - 150.000 tdw și ferry-boat-urile de 12.000 tdw construite în perioada 1975 - 1992, iar o parte dintre ei au activat în flota de pescuit oceanic.

Odată cu trecerea companiilor de navigație din subordinea Ministerului Transporturilor în cea a Fon-dului Proprietății de Stat, a început criza flotei comerciale. Atunci, a început să se schimbe și viața promoției 1971. Unii dintre navigatori s-au angajat în flotele străine, alții au emigrat în țări străine, unii și-au căutat locuri de muncă la uscat, alții s-au apucat de afaceri.

Cei 27 de foști lupi de mare din aula Academiei Navale au ajuns la vârsta senectuții. Unii sunt la granița vârstei de 70 de ani, alții au sărit pragul. Sunt bucuroși de revedere. Deapănă amintiri din studenție, despre anii petrecuți pe mare, despre incidente navale.

Misiunea de a striga catalogul îi revine coman-dantului de cursă lungă Aurel Ionescu, fost director general al IEFM Navrom, apoi al CNM Navrom, iar în prezent asociat în cadrul unei firme de brokeraj maritim și de soluționare a litigiilor navale. Cei ce își aud numele se ridică și vorbesc despre ei și familiile lor, despre activitățile cu care își omoară timpul sau despre urmele pe care vârsta înaintată le-a lăsat asupra sănătății lor. Puțini sunt cei ce mai sunt angrenați în activități economice: clc. Victor Fiacescu, clc. Călin Marinescu (fost director general al CNM Petromin și fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor), clc. Aurel Ionescu. Câțiva s-au apucat de agricultură. Clc. Niculae Tudor are o livadă pe malul lacului Siutghiol, iar Ion Bucura deține o fermă de 400 hectare, în județul Constanța, și face agricultură de 20 de ani. Alții, precum clc. Marin Ștefan Doboga, Vasile Tomoiaga, clc. Mihai Dunaev și șeful mecanic Gheorghe Topârceanu, își alină dorul de mare făcând navomodelism.

Prea puțini sunt cei ce mai navigă. Șeful mecanic Constantin Nicolescu a dat telefon că nu poate să vină la întâlnire, fiind pe o navă în radă la Limasol. La vârsta de 68 de ani, Mihai Arsene a fost la comanda unei nave grecești până în octombrie 2015. Se simte în putere și s-ar îmbarca imediat, dacă s-ar găsi un armator care să nu aibă rețineri privind vârsta sa înaintată. Majoritatea foștilor comandanți și șefi mecanici au îmbrățișat meseria de… bunic și întineresc având grijă de nepoți.

Dintre foștii profesori ai promoției 1971 rămași în viață și prezenți la întâlnire, a luat cuvântul viceamiralul Petre I. Zamfir, veteran de război, submarinist, fost șef al catedrei de marinărie, ajuns la veneabila vârstă de 93 de ani. "Dumneavoastră ați fost pentru marina comercială o mândrie a României", le-a spus el celor prezenți. El a deplâns modul în care sunt pregătiți, din punct de vedere practic, viitorii ofițeri de marină, dar și faptul că foștii profesori, care au pregătit generații de navigatori, au fost dați uitării de conducerea Academiei Navale "Mircea cel Bătrân".

"Portul Constanța este al treilea ca mărime din Europa, dar nu mai avem nicio navă pe care să fluture pavilionul românesc. Când am fost invitat la Neptun de domnul Traian Băsescu (președinte al României la acea vreme - n.n.), i-am reamintit acest lucru. Mi-a răspuns că nu mai rentează. În radă erau 15 nave.

I-am spus: navele acelea transportă marfă, deci rentează. De ce nu e niciuna românească? N-a mai zis nimic. A doua oară nu m-a mai invitat la Neptun", a povestit viceamiralul.

În memoria profesorilor și a celor 27 colegi trecuți în neființă, cei prezenți au ținut un moment de reculegere.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2555 secunde