Canalele navigabile încheie anul 2014 cu un trafic record

181
Canalele navigabile încheie anul 2014 cu un trafic record - traficrecord-1418054329.jpg

Articole de la același autor

Compania Națională Ad-ministrația Canalelor Navi-gabile încheie anul 2014 în forță. Nu numai că a reușit să recupereze pierderile de trafic din prima parte a anului, dar va depăși recordul de aproape 30 de milioane tone capacitate înregistrat în 2005. În primele 11 luni, pe ca-nalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Midia Năvodari au fost derulate 29,435 milioane tone capacitate, cu 2,9% mai mult față de program și cu 7,7% peste nivelul atins în aceeași perioadă din 2013. 


Deși în prima săptămână din decembrie traficul a stagnat din cauza furtunii din zona sârbească a Dunării, în prezent lucrurile au reintrat în normal. Se estimează că, dacă până la 31 decembrie se păstrează media zilnică de 88.121 tone capacitate, înregistrată de la începutul anului și până în prezent, la sfârșitul lui 2014 va fi consemnat un trafic de peste 32 milioane tone capacitate. Există toate premisele să se atingă acest record. Datorită ploilor din ultimele două săptămâni, nivelul Dunării este ridicat, asigurând condiții bune de navigație. De asemenea, prognoza meteo arată că, în luna decembrie, nu vor fi condiții de îngheț. Dacă ne referim la cantitățile de mărfuri, trebuie spus că în primele 11 luni ale anului au fost tranzitate 13,224 milioane tone. Cele mai mari ponderi le-au avut: cerealele - 46,34% (respectiv 6,128 milioane tone), minereurile și produsele de carieră - 32,28% (respectiv 4,269 milioane tone). Rezultatele bune din acest an au fost obținute în condițiile în care navigația la Agigea, Cernavodă și Ovidiu s-a făcut pe un singur fir, din cauza lucrărilor de modernizare a ecluzelor. Lucrările pe un sens de navigație vor fi încheiate în decembrie 2015, iar pe cel de-al doilea sens, în 2017.


În 2014, datorită ploilor abundente, în intervalul aprilie - iunie și octombrie - noiembrie, canalele navigabile au preluat cantități însemnate din surplusul de apă al Dunării. În timpul acestor operațiuni, cele două micro-hidrocentrale de la Agigea, care aparțin companiei Hidroelectrica - Sucursala Hidrocentrale Buzău, au produs cantități însemnate de curent electric. Fiecare unitate hidro are o putere instalată de 4 Mw/h. 


Pentru 2015, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile își propune să realizeze un trafic de cel puțin 31,5 milioane tone capacitate, dar dacă se menține tendința din ultimul deceniu, ar putea atinge un record de 36 milioane tone.


Potențialul canalelor navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Midia Năvodari este insuficient exploatat din cauza actualelor condiții de navigație de pe Dunăre. Bazinul fluviului necesită lucrări de dragare, de înde-părtare a pragurilor și de regularizare, astfel încât să se asigure adâncimea minimă de navigație, de 2,5 metri, pe întregul parcurs. Porturile dunărene au nevoie de investiții în terminale moderne și conexiuni rutiere și feroviare cu interiorul. Sunt necesare flote noi, specializate în transportul containerelor și hidrocarburilor, adaptate condițiilor de navigație de pe Dunăre. La rândul lor, administrațiile fluviale și ale porturilor trebuie să aibă dotările necesare pentru a asigura condiții bune de navigație și în perioadele de îngheț. Toate aceste cerințe ar fi trebuit să se regăsească în Strategia europeană a Dunării și în master-planul de transporturi al României. Din păcate…


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5629 secunde