SOS pe piața forței de muncă marinărești!

Căpitanii și șefii mecanici români își găsesc tot mai greu de lucru

2796
4
Căpitanii și șefii mecanici români își găsesc tot mai greu de lucru - haralambiebeizadea1333740926-1333746058.jpg

Articole de la același autor

Industria shipping-ului este ultimul sector care va ieși din criza economică mondială. Când o va face? Nimeni nu poate prevedea dacă va fi în 2013, 2014 sau mai târziu.
"Capacitatea de transport a flotei mondiale continuă să depășească nevoile pieței. Competiția dură dintre armatori lasă în urmă numeroase victime. Faliții se numără nu doar printre companiile mici, ci și printre cele mari. Exemplul cel mai dramatic este al flotei de stat a Marocului. Multe dintre navele acesteia sunt abandonate prin diferite porturi ale lumii.
Interesant este faptul că greutățile întâmpinate nu au stopat fenomenul de înnoire al flotei mondiale. Continuă să intre pe piață nave și armatori noi. Zilele trecute am aflat de o companie recent înființată, care își va începe activitatea cu zece nave noi" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", profesorul dr. inginer Haralambie Beizadea, din cadrul Academiei Navale "Mircea cel Bătrân".
Evoluția capacităților de transport și a navlurilor (tarifelor) generează numeroase tensiuni și schimbări pe piața forței de muncă marinărești.
"În ultima perioadă se constată o diminuare semnificativă a cererii de ofițeri superiori. Dacă până în 2011 se mai vorbea de criza comandanților și a șefilor mecanici, astăzi ea este de domeniul trecutului. Există o explicație economică. Criza economică din Uniunea Europeană (a cărei flotă domină shipping-ul mondial) a făcut ca mulți ofițeri să revină pe mare. Ierarhia salariilor din statele occidentale s-a schimbat în favoarea locurilor de muncă maritime. Pe de altă parte, flotele naționale sunt obligate să asigure locuri de muncă pentru ofițerii statului de pavilion. În aceste condiții, ce-rerea de ofițerii superiori români s-a redus. În cazul nebrevetaților, situația a rămas, în continuare, disperată pentru mulți marinari români. Dramatic este că, începând din 2012, mulți armatori au renunțat la programul de pregătire a cadeților" - a explicat Beizadea.
Dinamica pieței forței de muncă dă peste cap strategiile armatorilor și companiilor de crewing, dar și viața navigatorilor. "În ultimii ani, marile companii de navigație au dus o politică de permanentizare a echipajelor pe aceeași navă. Navigatorul mergea trei luni pe mare, stătea trei luni la uscat, după care se întorcea la același loc de muncă. Principiul "omul urmează nava" are rațiuni economice, de eficiență și calitate a serviciilor. Pe de altă parte, are și efecte sociale benefice. Navigatorii români cuprinși în strategia de fidelizare și-au reglat existența în funcție de ea. Crezând în stabilitatea locului de muncă și în siguranța veniturilor, au luat credite de la bănci și au făcut investiții. Sistemul bancar a fost foarte generos față de navigatori, văzând în ei un segment de piață sigur, cu venituri stabile. Acum, situația s-a schimbat fundamental și mulți navigatori trec prin situații disperate. Nu mai reușesc să obțină contracte de îmbarcare, pentru a-și achita datoriile, iar băncile îi amenință cu executarea silită" - relatează profesorul.
Cum va evolua piața forței de muncă marinărești în viitorul apropiat și pe termen mediu? "Nu m-aș hazarda să lansez vreo prognoză. Ecuația este mult prea complexă, cu prea multe variabile și necunoscute. Există câteva tendințe evidente. Pe de o parte, pe fondul crizei economice, avem de a face cu o intensificare a atitudinii protecționiste în flotele cu pavilion european. Pe de altă parte, tot ca urmare a crizei, navigatorii asiatici mai ieftini înlocuiesc într-un ritm mai accelerat europenii din flota mondială. Mai există o variabilă cunoscută. După ce va fi ratificată de un număr suficient de națiuni și va fi pusă în practică, Convenția internațională MLC - 2006 va mai tempera dumping-ul social făcut de cei ce angajează forță de muncă foarte ieftină. Dar nimeni nu trebuie să se aștepte la minuni. Vor continua să existe diferențe de salarizare importante. Atuul cel mai important al forței de muncă europene în general, al celei românești în special, va fi calitatea. Armatorii vor prefera întotdeauna profesioniștii. Aceasta este singura constantă a cărei valoare o recunosc toți cei implicați în ecuația shipping-ului" - a declarat Haralambie Beizadea.



Comentează știrea

MaritimeGate
7 aprilie 2012
Maritime Gate

Un portal international deschis celor implicati in acest domeniu, de la agenturare, crewing si comisionari vamali... Cont gratuit pana in August 2012! www.maritimegate.com

un simplu marinar
8 aprilie 2012
adevarul e altul

Ceea ce nu zice stimabilul profesor este faptul ca nici marinarii romani nu mai sunt competitivi. Scolile romanesti de marinarie nu ii mai invata lucrurile asa cum ar trebui, nu ii mai educa pentru mare si pentru aceasta meserie de altfel frumoasa. Romanii la vapor sunt cea mai dezbinata natie, se mananca intre ei de parca ar fi dusmani, in loc sa se ajute si sa se acopere ei se toarna la armator ca intr-o tarla. Filipinezii sunt cei mai uniti la vapor si daca unul e suparat, niciunul nu mai munceste pana nu i se rezolva situatia. Suntem cunoscuti in industria shipping-ului ca niste betivi notorii, find depasiti doar de rusi si ucrainieni. Ca si cum toate acestea nu ar fi de ajuns ne credem si ne dam cei mai destepti, noi stiindu-le pe toate si restu' fiind o adunatura de idioti. De multe ori asa este, dar degeaba le stii pe toate daca nu poti sa faci nimic. Toate acestea se corecteaza, prin educatie, educatie care ar trebui sa porneasca din facultatile noastre de navigatie unde profesorii ar trebui sa ridice standardul invatamantului dar si standardul lor profesional, fiind de multe ori depasiti de noutatile industriei.

marinarul
26 martie 2013
criza

asa este, ambele parti au dreptate!

Răspuns la: adevarul e altul
Adăugat de : un simplu marinar, 8 aprilie 2012
Ceea ce nu zice stimabilul profesor este faptul ca nici marinarii romani nu mai sunt competitivi. Scolile romanesti de marinarie nu ii mai invata...
Gogu
17 octombrie 2014
eu

Mie mi se pare total deplasat sa iti dai cu parerea despre marinarie in conditiile in care respectivul profesir este total pe dinafara subiectului. Marinaria nu mai este asa cum era acum 20 de ani. PUNCT. Romani nu or sa se compare niciodata cu marinarii din tari ca Anglia, Norvegia, germania etc. Si nu din punct de vedere al bagajului de cunostinte ci in principal datorita atitudini fata de munca si a seriozitati cand vine vorba de resopectarea unor standarde si proceduri. Mai trebuie vreo 50 de ani... ca sa il citez pe Brucan! Scoala romaneasca este asta care este iar romani se complac in aceasta situatie; Acum nu mai sint prosti in scoli sint numai viitori studenti chiar daca ei 90% sint cretini care pur si simplu NU POT. Nu mai exista selectie la admitere si tot ceeace conteaza este plata taxei. Este ca si cand ai avea un hard de 10 Tb conectat la un 486... pur si simplu nu va reusi sa proceseze informatia. In incheiere pt profesorul de mai sus: Eu in 5 ani de academie am vazut GPS-ul dor o data dar am fost frecat la cap cu DECA si LORAN-C pt jumate de an. Asta ca sa nu mai spun de navigatie astronomica... Am fost frecat la cap cu niste sisteme de navigatie care nu mai exista in lume de foarte multi ani (caterva stati LORAN pe costa Americi mai exista). Nu s-a pus accentul pe ceea ce se cere la nava. Am ajuns la nava si am fost nevoit sa invat tot ce tinea de aceste sisteme de pozitionare; GPS, GLONASS, corectii - VBS, XP, HP; datum WGS8, Camacupa, etc,etc etc etc Lucruri pe care ar fi trebuit macar sa le aud in academie! La noi de face DECA, LORAN si astronomica ani de zile! Tot pt profesorul de mai sus: sint sisteme "GPS" care ofera precizii de 5-6 centimetri... iar noi inventam navigatia in romania! Ar trbui sa mergeti pe mare si sa vedeti ce se cere, care sint standardele si dupa sa ajungeti a va dati cu parerea, domnule profesor! PS: sint intrat la acdemie pe timpul cand se intra cu examen, am intrat printre primi, mi-am luat toate brevetele inclusiv cel de Comandant fara sa dau spaga - asta ca sa nu va faceti idei gresite...

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 17 Martie 2012
Stire din Economie : S-a înființat ITF Black Sea
Pagina a fost generata in 1.1503 secunde