Cât de profitabil își administrează Ministerul Transporturilor companiile din subordine?

637
Cât de profitabil își administrează Ministerul Transporturilor companiile din subordine? - fondcatdeprofitabiladministreaza-1657028948.jpg

Articole de la același autor

Cât de bună sau de rea este o guvernare se vede din calitatea vieții națiunii. În cazul Ministerului Transporturilor - instituție responsabilă pentru buna funcționare a unor sectoare vitale ale economiei naționale -, indicatorul ce ilustrează sintetic calitățile sale administrative este profitabilitatea companiilor și regiilor autonome aflate sub autoritatea sa.

Se știe că ministerul le numește directorii generali și membrii în consiliile de administrație, le aprobă bugetele de venituri și cheltuieli, programele de investiții și tot el este cel ce le controlează și ia măsuri de corecție.

Oare cum și-a îndeplinit Ministerul Transporturilor aceste obligații administrative în anul 2021? Iată, dintr-un total de 21 de unități din subordine, ale căror bilanțuri financiar-contabile au fost publicate de Ministerul Finanțelor, șapte au înregistrat un deficit brut total de peste 969,373 milioane de lei, în timp ce alte 13 unități au avut, împreună, un profit cu puțin peste 477,021 milioane de lei. O singură unitate a avut rezultatul financiar egal cu zero. Trăgând linie și scăzând, unitățile ministerului au încheiat anul 2021, pe ansamblu, cu o pierdere brută de peste 492,352 milioane de lei. Este drept, în raport cu anul precedent, pierderea totală s-a redus cu 55,12%, dar, după cum se vede, nivelul ei rămâne ridicat.



Transportul feroviar – marele perdant


Cea mai mare contribuție la rezultatul negativ general a avut-o sectorul feroviar. Patru dintre cele cinci unități de cale ferată au înregistrat o pierdere brută totală de peste 666,659 milioane de lei, cu o pondere de 69,98% în pierderea generală, de 969,373 milioane de lei.


Dintre cele patru unități feroviare perdante, contribuția cea mai mare la rezultatul negativ a avut-o Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă", cu o pondere de 36,29% în deficitul brut total. Este urmată de:

- Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători" (cu o pondere de 33,61%);

- Societatea Feroviară de Turism (0,05%);


- Societatea de Administrare Active Feroviare (0,03%).

În schimb, Compania Națională de Căi Ferate CFR a încheiat anul cu un profit de peste 11,682 milioane de lei.

Transportul aerian s-a relansat

Dacă în anul 2020 ocupa locul al doilea în topul perdanților, în 2021, transportul aerian a înregistrat un rezultant pozitiv per ansamblu. Doar două dintre cele cinci unități din componența sa, ale căror date de bilanț financiar au fost publicate, au raportat pierderi: Societatea Națională „Aeroportul Internațional M. Kogălniceanu Constanța" SA (cu o pierdere brută de 930,207 mii de lei) și Societatea Națională „Aeroportul Internațional Timișoara - Traian Vuia" (78,019 mii de lei).


În schimb, alte trei unități au încheiat anul pe profit. Este vorba de: Compania Națională „Aeroporturi București" (cu un profit brut de peste 39,223 milioane de lei), Regia Autonomă „Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA (50,302 milioane de lei) și Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" (176,628 mii de lei).

Transportul cu metroul, reprezentat de compania Metrorex SA, a raportat o pierdere brută de peste 290,022 milioane de lei, reprezentând 29,92% din pierderea generală.

Profitul vine pe apă…

Spre deosebire de unitățile din transporturile feroviare, cele din sectorul maritim și fluvial contribuie la îmbunătățirea imaginii Ministerului Transporturilor. Iată, niciuna dintre cele șase unități din acest sector nu a înregistrat rezultate negative la finalul anului. Per ansamblu, acestea au raportat un profit brut total de peste 164,131 milioane de lei, cu o pondere de 34,41% în profitul brut obținut de unitățile cu rezultate pozitive aflate sub autoritatea ministerului. Cea mai mare contribuție la profitul general a avut-o Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime Constanța", cu un profit brut de peste 154,629 milioane de lei și o pondere de 32,42%. Este urmată de:

- Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Fluviale" Giurgiu

(0,67%);
- Compania Națională „Administrația Canalelor Navigabile" Constanța (0,50%);

- Regia Autonomă „Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați" (0,15%).

- Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Maritime" Galați (0,07%);

Cea de-a șasea unitate din acest sector, Regia Autonomă „Administrația Canalului Navigabil Bega” Timiș, a încheiat anul cu profit zero.

…dar mai ales pe șosea

Transportul rutier s-a situat pe primul loc în rândul sectoarelor profitabile, cu o pondere de 43,41% în profitul general. Regia Autonomă „Registrul Auto Român" a contribuit cu 30,75%, iar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR, cu 12,66%.

De asemenea, au obținut rezultate pozitive:

- sectorul imobiliar din transporturi, reprezentat de SC „Grup Exploatare și Întreținere Palat CFR”, cu o pondere de 0,91% în profitul general;

- sectorul de telecomunicații, reprezentat de SC „Telecomunicații CFR", cu o pondere de 0,02%.



Ministerul datoriilor


Un alt indicator al calității administrative a Ministerului Transporturilor îl reprezintă datoriile. La 31 decembrie 2021, cele 21 de unități aflate sub autoritatea sa au raportat o datorie totală de peste 76,717

miliarde de lei, din care 84,60%, respectiv ceva mai mult de 65,684 miliarde de lei figurau în dreptul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4072 secunde