Într-o grevă de avertisment, de două ore

CFR-iștii și-au arătat mușchii atrofiați de disponibilizări și ore suplimentare

545
CFR-iștii și-au arătat mușchii atrofiați de disponibilizări și ore suplimentare - bdcb0c3f6d67999723518ef3c2ad5494.jpg
Călătoria cu trenul nu mai e ce-a fost odată și nici CFR-ul nu mai e a doua armată a țării, ca acum 20 de ani. Vorba aceea: alte vremuri, alte trenuri!
Pe cine mai sperie, astăzi, o grevă de avertisment a feroviarilor, dacă nu produce deranj? Prin gările de călători și de mărfuri din zilele noastre fluieră vântul, iar trenurile umblă pe șine, aproape goale. CFR-ul este de ani de zile o gaură neagră, care se lărgește cu fiecare tren pus în mișcare. Așa că, pentru companiile feroviare, greva înseamnă o economie, iar pentru guvern, mai puține compensați plătite de la buget.

Navetă și-o înmormântare
Toate lucrurile astea le știu prea bine sindicatele feroviarilor, dar sunt prea multe nemulțumiri, prea multe tensiuni acumulate printre membrii lor, ca să renunțe la acțiunile de protest. Ceva trebuie făcut pentru a atrage atenția că așa nu mai merge la Calea Ferată. Chiar și o grevă de avertisment e bună!
Așa că ieri, în toată țara, între orele 7 și 9, trenurile n-au mai plecat la drum. În gări, în stații, în depouri, lucrătorii feroviari au lăsat lucrul baltă. Locomotivele au încetat să mai pufăie, bielele să se miște, roțile să se rotească.
La debutul grevei, în Gara Constanța se aflau 50 - 60 de călători. Veniseră pentru per-sonalul 8282 Constanța - Buzău, care urma să plece la ora 7,18, pentru personalul 8383 Constanța - Mangalia (ora 7,41) și rapidul 682 Constanța - București (ora 7,55). Ce să facă bieții oameni, dacă trenurile înțepeniseră și nu voiau să meargă? Ca să treacă timpul mai repede, se plimbau de colo-colo, căscau gura și mai vorbeau cu ziariștii.
Doi navetiști, Laurențiu Stoian (25 ani) și Septar Magit (28 ani), ar fi trebuit să ajungă la lucru, în Fetești. "I-am anunțat pe șefi că întârziem din cauza trenului, dar dacă se mai întâmplă, ne concediază" - au afirmat tinerii.
Ion Ciocan (64 ani) venise tocmai din Iași, la o înmormântare în Constanța. Ar fi renunțat bucuros la tren pentru un autocar. Dar - vedeți! - este pensionar, avea un tichet de călătorie pe calea ferată, subvenționat de la buget, și ținea să facă o economie.

În colțul greviștilor
Într-un colț al peronului, un ciorchine de feroviari. Unii dintre ei, se aflau în afara programului de muncă. Veniseră de-acasă să se alăture colegilor greviști.
"Vrem să ni se plătească munca, primele de Paști, de Crăciun - spune șeful de tren Dorin Balaban (51 ani). La CFR, când se desființează un loc de muncă, sarcinile de serviciu sunt pasate lucrătorilor rămași, dar nu se acordă niciun ban în plus pentru cumulul de funcții. Numărul de călători a scăzut, infrastructura e la pământ. Trenurile nu mai ajung la destinație la ora programată. Lucrările de reparații se fac cu firme fantomă, care au dotări rudimentare" -
Victoraș Gheorghe, prim-vicepreședintele Uniunii Teritoriale a Sindicatelor Mișcare - Comercial Regionala Constanța, face o succintă prezentare a revendicărilor: "Solicităm negocierea contractului colectiv de muncă, conform legii, și stoparea disponibilizărilor. Avem mii de ore suplimentare prestate pentru că numărul lucrătorilor este mai mic decât cel necesar. Cerem finanțarea imediată a investițiilor în infrastructură și îmbunătățirea condițiilor de muncă. Dormitoarele din stații, pentru lucrătorii feroviari, sunt pline de ploșnițe, fără saltele și pături. Oameni vin cu lenjeria de-acasă, de teama bolilor de piele. Toate externalizările de activități și privatizările de la calea ferată, în loc să scadă costurile, au dus la creșterea cheltuielilor companiilor feroviare. Circa 40% din traficul de cale ferată este neelectrificat. Pentru motorina folosită, CFR-ul plătește accize. Acestea ajung în drumuri, adică în traficul rutier, care este concurentul nostru."

Amintirea unei greve
Greva a blocat circulația unui număr de 22 de trenuri de călători și 20 de trenuri de marfă, în Regionala Constanța, afirmă Metin Isa, liderul Sindicatului Mișcare - Comercial Dobrogea. La nivelul țării, un număr de 382 trenuri au fost paralizate.
"Oamenii sunt mai porniți decât oricând, sunt hotărâți să intre în grevă generală. Insecuritatea locului de muncă este mai mare decât oricând. Aparatul administrativ este stufos, dar disponibilizările se fac doar în sectorul de producție. La nivelul regulatoarelor Constanța și Tulcea avem un deficit de 50 de acari și revizori de ace, de 30 de impiegați și șapte operatori circulație. Ce înseamnă asta? Lucrătorii existenți sunt obligați să facă ore suplimentare pentru a asigura turele și a acoperi deficitul de personal" - spune liderul de sindicat.
La ora 9, feroviarii au reluat munca. În difuzoare, nu s-a mai auzit vocea crainicului de la "Informații": "Vă rugăm, poftiți în vagoane!" Poate o fi fost supărat sau, mai rău, disponiblizat.
Călătorii au urcat în tren fără să mai aștepte vreo invitație și personalul 8282 a pornit grăbit spre Buzău. Ducea cu el amintirea unei greve de avertisment și amenințarea alteia, generale.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Miercuri, 16 Martie 2011
Stire din Economie : Revoluție la bordul navelor
Pagina a fost generata in 1.5286 secunde